Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må man skrive om virkelige personer i en bog??

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej allesammen,

Hvis nu man skrev en bog fra virkelighedens verden - altså en sand historie - må man så skrive om alle de personer der er involveret i historien uden at have lov til det?

....Eller skal man enten have lov fra den enkelte person - eller opfinde alias'er, så de ikke er umiddelbart genkendelige??

Det skal siges, at nogle af personerne ville blive fremlagt meget negativt...men dog sandt!

Håber der er nogen, der kan hjælpe

På forhånd tak

Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 405
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej RikkeSmile

Man skal have samtykke fra personerne, helst skriftlig. 

Eller må du bare skrive historien på en måde, at personerne ikke er umiddelbart genkendelige.

 

vh. Jette

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart er der vel ike noget i vejen for at gøre det. Så længe du holder dig indenfor lovgivningen ift. ytringsfrihed. Hvis tingene ikke er sande, risikerer du jo sagsanlæg...

Måske skulle du hellere spørge dig selv om, hvorfor du har lyst til at gøre det. Mange gange siger det jo mere om den der har skrevet det, end de der skrives om. Hvilket indtryk efterlader det af dig selv m.m.

Jeg har selv aldrig kunnet forstå, hvorfor folk har behov for at skrive den slags og forsøge sætte andre i et dårligt lys........uanset hvad der er sket, men sådan er vi så forskellige ;o) Man kan jo ikke tage det tilbage, hvis det først er skrevet og distribueret irl eller på nettet.

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 553
Fra  dymagic Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikkepigen:

Det skal siges, at nogle af personerne ville blive fremlagt meget negativt...men dog sandt!

Set fra hvilken side?   Kun forfatterens - eller har personerne også selv indflydelse?

Hvis det var mig, ville jeg nok bruge fiktive navne for at undgå problemer (eller for at få så få problemer som muligt, for folk skal sikkert nok brokke sig alligevel Skype-Speechless)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 11:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jette Frederiksen:

Hej RikkeSmile

Man skal have samtykke fra personerne, helst skriftlig. 

Eller må du bare skrive historien på en måde, at personerne ikke er umiddelbart genkendelige.

 

vh. Jette

 

Er du sikker på det? Kan du henvise til noget, for der findes da masser af litteratur, hvor folk ikke har indhentet tilladelse....

 

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 405
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Business:

Jette Frederiksen:

Hej RikkeSmile

Man skal have samtykke fra personerne, helst skriftlig. 

Eller må du bare skrive historien på en måde, at personerne ikke er umiddelbart genkendelige.

 

vh. Jette

 

 

Er du sikker på det? Kan du henvise til noget, for der findes da masser af litteratur, hvor folk ikke har indhentet tilladelse....

 

Jeg har været med i et projekt, hvor vi skulle give vores tilladelse til, at vores navne og billeder af os måtte blive vist offentlig.

Jeg ved så ikke, om det gælder for blogs m.m .

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmmm....ok, men kan du henvise til noget lovgivning?

Udover bøger, findes der den slags i aviser hver dag, så det fortår jeg ikke...

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vel en grund til, at personer kan nedlægge forbud mod film, bøger mm om deres liv, hvis ik de har givet tilladelse... Ligeledes betales der enorme summer for tilladelser til, at skrive bøger og lave film om kendte personer...

Seneste eksempel er Tv2s Blekkingegade banden, hvor de omtalte personer ik havde givet tilladelse. Hvordan sagen endte aner jeg ik...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 405
Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Business:

Hmmmm....ok, men kan du henvise til noget lovgivning?

Udover bøger, findes der den slags i aviser hver dag, så det fortår jeg ikke...

Nej, jeg kan ikke henvende til noget lovgivning.

Når jeg tænker nærmere over det, så har du ret. Vi ser det jævnlig i pressen.

 Hvis Rikke vil skrive på sin blog, skal hun i hver fald gøre det på en måde, som man umiddelbart ikke kan genkende personer.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jette Frederiksen:

 Hvis Rikke vil skrive på sin blog, skal hun i hver fald gøre det på en måde, som man umiddelbart ikke kan genkende personer.

Jeg tror ikke at du har ret, men det ville være cool, hvis der kom en forbi med konkret viden på området ;o)

Der findes millioner af aviser med den slags indhold. Det samme gælder bøger, hvor folk er blevet bitre og aggressive m.m., så jeg tror det er helt legalt....

Fashion: Jeg kender umiddelbart ikke til nogle forbud mht. bøger m.m., medmindre det handler om filmatisering af bøger osv, men så handler det jo om rettigheder....

Heltbergs bog om Augen (og en masse andre), indholder absolut ikke flatterende beskrivelser af Nyrup og Co. og hun havde ikke indhentet nogle tilladelser... De var bestemt ikke glade for den bog.

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Side 1 ud af 5 (43 indlæg)