Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp: Min partner skal udtræde af vores I/S - hvordan gør vi?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 22. Oct 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 14:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære aminoer!

Jeg har et par spørgsmål om mit i/s - håber der er nogle kloge hoveder, som kan hjælpe.

Min partner i i/s'et har af sin nye arbejdsgiver fået venlig besked på at afslutte alle uvedkommende arbejds/virksomhedssforhold. Arbejdsgiveren kræver, at han helliger sig sit nye arbejde 100% og vil også gerne undgå evt. fremtidige interessekonflikter. Det kan vi godt forstå, og både min partner og jeg accepterer kravet. Intet problem dér :-)

Lidt om selskabet:
I/s'et er ca 2 år gammelt. Vi er to interessenter (virkelige personer) som har hver har indskudt ca 25.000 kr i selskabet, altså ca. 50.000 kr i alt. Pengene er brugt til driftsomkostninger og til at indkøbe varer. Vi har endnu haft en ret sparsom omsætning i opstartsfasen, så varelageret er nærmest intakt. Værdien af varelageret svarer til ca. 20.000 kr (sat efter indkøbsprisen). Der er ikke sket udbetaling af overskud til interessenterne, men der har været et lille overskud på driften i 2009 (under 10.000 kr).

Sprøgsmålet er nu hvordan vi rent praktisk griber hans udtræden af i/s'et an.

Jeg kan forstå, at når den næstsidste interessent udtræder af et i/s, skal selskabet omdannes, da man ikke kan have et i/s med kun én interessent tilbage.

Sagen er så, at vi jo har indskudt de ca. 25.000 i selskabet, som vi på en eller anden måde har "til gode".

Kan vi nedlægge i/s'et og dele varelageret og tilgodehavendet imellem os - evt med tab? Hvordan stiller det os skattemæssigt?

Alternativt: Kan jeg som enkeltmandsvirksomhed i en anden branche overtage i/s'et aktiviteter på en eller anden måde?

Vi vil helst ikke gøre noget ulovligt eller dumt, men konstruktive forslag modtages!

Mvh

Kulturkarlen

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Når han udtræder sker der automatisk en omdannelse til personlig virksomhed. Han skal jo have sin kapitalkonto ud + hvad I evt. måtte blive enige om (goodwill o.l.). Der er næppe noget ud fra det du skriver. Hvis han bare tager indestående på kapitalkontoen ud svarer det til at han handler til de skattemæssigt nedskrevne værdier (medmindre I har aflagt regnskab efter regnskabsmæssige principper) og så vil der ikke være nogen skat.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Århus
Tilmeldt 22. Oct 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret!

Som jeg forstår det, er hans kapitalkonto så negativ? Han har jo skudt 25.000 kr ind i virksomheden men har ikke fået en øre ud igen! Der står kun ca 5.000 kr i banken + et varelager til en værdi af ca. 20.000...

Der er udfærdiget regnskaber efter almindelige principper - og vi har taget personligt skattefradrag for underskud i 2008. Det store spørgsmål er, om det fradrag kommer tilbage og rammer os i nakken, når vi omdanner virksomheden før vi har vist overskud.

Jeg vil mene, at vi overfor SKAT kan argumentere overbevisende for at virksomheden ville kunne have givet overskud, hvis hans arbejdsgiver altså ikke havde krævet, at vi likviderede forretningen nu.

 

Jeg er helt blank, når du siger, at han "handler til de skattemæssigt nedskrevne værdier"?

Mit grundlæggende spørgsmål er: Hvordan fordeler vi gæld og varelager ved omdannelse af i/s'et uden at få groft skattesmæk? Hmm

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Umiddelbart lyder det slet ikke som at i har afskrevet noget. Hvis der står 25.000 kr. i værdier og I har skudt 50.000 ind tilsammen er der jo et tab som I har fået fradrag for. Som jeg ser det kan han kvit og frit tage 12.500 ud svarende til halvdelen af værdierne minus en evt. forskydning i jeres kapitalkonti - Har ingen af jer hævet noget er der ingen forskydning og så er de de 12.500. Men det er svært at svare på på dette grundlag

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)