Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp - Inkasso fra QXL - hvad gør jeg?

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle,

Jeg har idag modtaget et inkassovarselsbrev fra Gothia på  vegne af QXL Danmark, med krav på lidt over 15.000,-. Inden jeg ringer til dem på mandag håbede jeg at få nogle gode råd herinde fra. Det kan godt blive lidt langt nedenfor, men håber i vil kigge det igennem og komme med råd?

Det drejer sig om at jeg har haft nogle bannerkampagner kørende på QXL.dk. I Juni måned 09 sagde jeg ja til et års annoncering, til 12.000,- delt op i 2 rater. Den ene til betaling 01.08.09 og den anden 01.02.10 ... Bookingen sker gennem Adserving som står for annonceringen på QXL.

Det hele forløber fint, indtil jeg engang i slutningen af 2009 (omkring Okt/Nov) bliver kontaktet  af et andet firma, som siger at de har overtaget ansvaret for QXL annoncering fra Adserving. De er lidt mærkelige og siger at de ringer fordi de ikke er forpligtede til at køre vores annoncering videre men selvfølgelig gerne vil i dialog. Jeg kontakter adserving som mumler lidt i skægget, men egentlig siger at det er rigtigt. Men jeg kan ikke få noget klart svar fra nogen af firmaerne om hvad der skal ske, så status bliver at de begge vil undersøge tingene og kontakte mig igen (det var bla. noget med om annoncering var booket direkte hos QXL elller hvordan).

Jeg hører aldrig noget fra nogen af dem - og jeg kan se at annonceringen bliver lukket ned. Det første jeg tænker er selvfølgelig at ringe og brokke mig og få mine penge fra den første periode tilbage. Eller hvad der svarer til den annoncering jeg ikke har fået. Men jeg kan ikke finde nogen faktura, så det tyder på den aldrig er blevet tilsendt. Da jeg egentlig ikke var tilfreds med kampagnens resultater, tænker jeg ikke videre over det, og beslutter at vente til de sender en faktura på den første periode og så tage den der. Jeg går egentlig ikke ud fra der vil komme problemer med den anden periode (de har trods alt selv lukket det ned).

Jeg modtager aldrig nogen faktura, eller nogen som helst henvendelser. Før idag, hvor der dukker et Inkassobrev op i postkassen på de 2 perioder (2x6000,- netto) og renter på den første periode.

Hvad skal jeg gøre her? Må man overhovedet sende noget til inkasso uden så meget som kontakte kunden? Har ikke modtaget en eneste faktura, rykker, opkald eller noget som helst! Må man godt bare sende et inkassovarsels brev direkte?

Min holdning er umiddelbart at jeg gerne vil betale for den ydelse jeg har fået. Dvs. for den periode som de har opretholdt deres del af aftalen og leveret bannerannoncen på hjemmesiden. Resten har jeg ingen intentioner om at betale (har jo ikke fået varen leveret!). Dette er hvad jeg har planer om at sige til Inkassofirmaet og til QXL (hvis man da kan ringe til dem). Renterne og gebyret tror jeg næppe jeg kommer udenom. Det kan jeg også overleve.

Men hvordan ser i at jeg står her? Hvad skal jeg gøre her for at undgå problemer? Skal man gøre indsigelse på en speciel måde eller hvordan?

Fra Helsinge
Tilmeldt 1. Feb 10
Indlæg ialt: 251
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth

 

De kan ikke sende dig til inkasso, hvis du ikke: 1. Har modtaget fakturer 2 Ikke har accepteret kravet fra dem i første omgang 

 

 Dressur rytter søger sponsor 

Fra København Ø
Tilmeldt 10. Jan 09
Indlæg ialt: 519
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har siddet i en ejerforenings bestyrelse, hvor vi havde nogle inkasso-sager.

Der findes helt klare regler for, hvad man må og ikke må. For eksempel må man max. lægge omkring 9%pa rente oveni det skyldige beløb, og rykkergebyret er begrænset til noget med 100 kr. pr. rykker. (Jeg er ikke sikker på de eksakte tal.) Mange firmaer truer ulovligt med store gebyrer og høje renter!

Bed dem i det mindste om at fremsende en faktura. Det kan dog godt være, at fakturaen har været postet på din QXL-konto eller noget i den retning, som det gør med normale auktioner. De er lidt mærkelige Smile

Ofte bruger firmaer eksterne inkassofirmaer, og så kører tingene helt automatisk - det føles ligesom at slå i en dyne, suk - har selv prøvet inkassovarsel pga. fejl....

Sørg for at svare på alle henvendelser hurtigt og få så vidt muligt alting på skrift. Jeg får det indtryk, at de har rod i tingene, hvilket klart taler til din fordel.

Mvh.

Carsten

 

Fotograf Carsten Olsen - Bryllupsfotograf og portrætfotograf i København og omegn.

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Cawi: Jeg tænker også at det ikke kan være "rigtigt" at sende inkassovarsler osv. når man ikke har fået faktura. Men hvem skal bevise at man ikke har / har fået sådan en? Kan se på brevet fra Inkassofirmaet at de har helt rod i adressen. Udover at have blandet min private og firma adresse sammen (Vejnavn fra privaten, postnr fra firmaet) har de også skrevet forkert navn i firmanavnett (ala "Firmanavn V/ Ejers navn) Der har de skrevet "mit firmanavn" V/ Jesper et-eller-andet (jeg hedder Kenneth!) ... Så det er rent held at jeg har fået den her, kan være de har sendt andre skrivelser som bare ikke er nået frem pga. den fejl.

Og ja - det virker som om de har MEGET rod i det hele - det er jo også deres skiften rundt i mediefirmaer til at styre deres bannere der har skabt problemet.

Men det er netop det inkasso firmaet jeg frygter er helt stive. Og at QXL som en "større" onlinebaseret virksomhed vil være meget firkantede også. Men satser også på at deres rod vil komme mig til gode. Jeg har trods alt aldrig nogensinde haft kontakt til dem. Så er der gået noget galt, må det være en sag mellem dem og deres tidligere partner (adserving) hvor jeg bookede ydelsen.

Tilmeldt 29. Jul 06
Indlæg ialt: 581
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Mht det med at man skal have accepteret deres krav, så ved jeg godt at der er noget med at man ikke kan sende til inkasso hvis "skylderen" gør indsigelse. Men man skal vel ikke som sådan "acceptere" - det er vel omvendt? Altså at man automatisk accepterer hvis man ikke retter henvendelse og gør indsigelse?

Fra Slangerup
Tilmeldt 20. Nov 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 16:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har heldigvis ikke prøvet noget tilsvarende selv, men jeg ved at forbrugerådet har skrevet nogle vejledninger, som måske kan hjælpe:

http://www.forbrugerraadet.dk/raad-inkasso/

Med venlig hilsen

Carsten Cederholm

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 16:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes du ganske enkelt skal få orden i tingene.

1. Bed om at få fakturaer der er udstedt korrekt.

2. Betal.

Du har jo som jeg kan forstå fået ydelserne men ikke fakturaerne eller?

Hvis du har indsigelser til faktuaerne, så lad disse indsigelser være faktuelle og bland ikke tingene sammen. At de har rod i deres ting frigør dig ikke for betaling.

Så det ordner du bare i morgen på mindre end 1 time og så er alle glade Smile især dem der får deres penge nu lang tid efter de skulle have haft dem.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 16:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Cederholm:
Jeg har heldigvis ikke prøvet noget tilsvarende selv, men jeg ved at forbrugerådet har skrevet nogle vejledninger, som måske kan hjælpe:

Det er B2B - så der duer Forbrugerrådet ikke.

Køb ren argan olie her

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:

Carsten Cederholm:
Jeg har heldigvis ikke prøvet noget tilsvarende selv, men jeg ved at forbrugerådet har skrevet nogle vejledninger, som måske kan hjælpe:

Det er B2B - så der duer Forbrugerrådet ikke.

Ved inkassosager kan jeg ikke lige lure hvad forskellen er på om det er B2B eller B2C inkasso?

Det er da de samme ting man som debitor skal være opmærksom på.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders Christensen:
Ved inkassosager kan jeg ikke lige lure hvad forskellen er på om det er B2B eller B2C inkasso?

Nej men aftaleforholdet kan være et andet og som ikke er lovmæssigt bestemt, da der er ret til frie aftaler mellem virksomheder.

Men trådstarter skal sørge for at holde alt den slags skrifligt - uden undtagelse.

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)