Kære Aminoer. Min kæreste og jeg har netop købt hus og fraflyttet vores lejlighed i København. Vi er desværre ganske uenige med vores udlejer om hvad vi skal betale for istandsættelse ved fraflytning. Jeg har prøvet at kontakte LLO, men har ikke kunnet få kontakt til dem telefonisk, har endnu ikke fået svar på mail og har ikke mulighed for at køre til København før mandag i næste uge (sidder pt. i Sverige) og er lidt desperat for en afklaring omkring det, så jeg kan tage en dialog med udlejer. Vi flyttede ind i lejligheden for 3 år siden og den var på daværende tidspunkt uistandsat. Vi flyttede ind 3 dage før lejemålet reelt begyndte og aftalte til gengæld at vi derfor rengjorde vi den selv og malede også selv. Udlejer betalte dog for malingen. Af en eller anden grund blev der den gang skrevet i kontrakten at vi modtog den nyistandsat (hvorfor vi har skrevet under på det aner jeg ikke i dag, men det har vi desværre) og at vi ligeledes skulle aflevere den nyistandsat. I lejekontrakten står der dog også at den indvendige vedligeholdelse af lejemålet påhviler udlejer og vi har heller aldrig haft nogen vedligeholdelses konto. Et par dage før vi fraflytter lejemålet, modtager jeg en besked på min telefonsvarer fra udlejer. Han har regnet sammen at vi skal betale godt og vel 15.000 kr. for malerarbejde og som han sagde: "Og så er der lige nogle andre ting, det bliver 4000 ekstra, så ca. 19.000 i alt". Hvad de "ekstra ting" var blev aldrig specificeret. Derudover nævnte han yderligere at han ville tilbagebetale os resten af vores depositum, dog med "lidt forbehold". Hvad disse forbehold var nævnte han heller aldrig. Alt dette er vel at mærke før vi fraflytter og lejemålet er ikke blevet gennemgået. Han aner altså kort og godt ikke hvordan tingene ser ud og derfor undrer de "ekstra ting til 4000 kr." mig især lidt. Sagen er den at vi allerede havde brugt godt og vel 3 døgn sammenlagt på at male lejligheden og rengøre den. Det meddeler vi udlejer og siger at vi må gennemgå det til besigtningen. Til besigtningen fastholder de kravet om de 15.000 kr. til malerarbejde. De mener ikke at det vi har lavet kan "maler godkendes". Desuden mener de ikke at lejligheden er ordentlig rengjort og ønsker stadig at vi skal betale for dette også. Jeg har aldrig tidligere ved fraflytning af lejemål været ude for at noget skulle kunne "maler godkendes", men kan dog se at der på LLO's hjemmeside står følgende omkring håndværkere ved fraflytning: "Sædvanligvis er det aftalt, at udlejer vælger håndværkere til istandsættelse ved fraflytning. Dette gælder også, hvis der ikke er aftalt noget. Imidlertid behøver dette ikke at have praktisk betydning, hvis lejeren har ladet arbejderne udføre før fraflytningsdagen. Lejeren skal dog være meget opmærksom på, at hvis arbejderne ikke er håndværksmæssigt korrekt udført, kan udlejeren forlange, at lejeren betaler for at arbejdet gøres om." Med ovenstående taget i betragtning, så er jeg udmærket klar over at de måske kan forlange at vi skal betale for at få malet det hele om. Men samtidig synes jeg ikke at det kan være rigtigt, at vi lagde alt arbejdet i det da vi flyttede ind (på trods af at de betalte malingen og lod os rykke ind 3 dage tidligere) og at vi så nu end nu en gang har lagt al arbejdet i at male og rengøre (denne gang har vi selv betalt det hele) og at vi så stadig skal betale 15.000 kr. for at de kan få nogle håndværkere til at male det hele om? Det eneste vi ikke har malet er lofter, samt træværk ved vinduer etc. Alt andet er malet, inkl. paneler, stuk osv. De mener dog også at vinduer osv. er vores ansvar. Sagen er den at de selv skal flytte tilbage til København og bo i lejligheden. Da vi ankom til besigtningen havde de allerede revet en del vægge og lofter ned og der skal renoveres meget inden de flytter ind kan vi se. Jeg mener at de stiller nogle helt andre krav til istandsættelsen nu fordi de selv skal flytte derind og ønsker at lave en masse forbedringer, end de ville have gjort hvis det blot skulle lejes ud igen. Spørgsmålet er hvad man kan putte under "nyistandsat" som vi jo i følge vores kontrakt skal aflevere lejemålet som? Er det lidt en gråzone eller er der nogle helt klare regler om hvad nyistandsat indebærer? Vi har selvfølgelig ikke været så kloge at tage billeder ved indflytning. Det har vi kun gjort efter endt arbejde lige inden fraflytning, men har senere kunnet læse mig til på LLO's hjemmeside at digitale fotos er ugyldige i den forbindelse. Så selv hvis vi havde taget billeder ved indflytning, havde vi nok ikke kunnet bruge disse alligevel, da de også ville have været digitale. Jeg ved godt at vi har en del i klemme i forhold til vores kontrakt, men samtidig står der også i lejeloven at "lejeren aldrig kan forpligtiges til at aflevere det lejede i bedre stand end det var ved overtagelsen". Vi ved med os selv at vi har afleveret det i langt pænere stand end vi har modtaget det, men jeg er i tvivl om hvorvidt det hjælper os, når vi ikke kan bevise noget i form af billeder eller lignende? Hvis nogen herinde har forstand på ovenstående, så hører jeg meget gerne fra jer. Er lidt desperat pt., da jeg ikke kan få fat i LLO og udlejer i skrivende stund er ved at kontakte en maler der skal komme og give et tilbud på arbejdet, som de så vil videresende til os. Vi betalte i sin tid 27.600 kr. i depositum, så det er en ret betydelig del af dette de ønsker at beholde. Det er penge som jeg egentlig havde håbet på at kunne skyde i den pulje jeg skal starte min virksomhed for, så det giver sig selv at jeg er lidt ked af denne situation, da det i så fald får lidt længere udsigter =( Hvis vi ender med at måtte betale, så er der ikke noget at gøre ved det, men vil gerne lige undersøge mulighederne først i hvert fald. Ved i øvrigt ikke om det har nogen betydning overhovedet, men lejemålet var oprindeligt aftalt som 2 års fremleje. Vi er derefter blevet boende efter mundtlig aftale, men kontrakten er aldrig blevet ændret. Jeg ved at vi kunne have brugt det til at nægte at at fraflytte, men kan vi bruge det til andet i denne forbindelse? Vi har i de 3 år vi har boet der, betalt ca. 2000-2500 kr. mere per måned end vi kunne have fået sat lejen ned til ved huslejenævnet. De har også over de 3 år modtaget 50 kr. per måned for internet. Det første år blev regningen betalt gennem dem, men derefter blev der skiftet til anden udbyder og vi betalte selv. Alligevel har vi indbetalt de 50 kr. ekstra per måned de sidste 2 år også. Det er selvfølgelig dumt af os, men vi har bare været glade for at bo der og faktisk glade for vores forhold til udlejer og ikke lagt det store i det. Nu føler vi os så til gengæld en anelse uretfærdigt behandlet og ser gerne at vi ikke skal lægge yderligere 20.000 til deres renoveringspulje. På forhånd tak for hjælpen og undskyld det lange indlæg, skulle blot have alle detaljer med. De bedste hilsner Amaris |
Hej Amaris
Der er lidt problemer med bevis byrden, det kan være til bagdel/fordel for jer begge (lejer/udlejer).
Ved indflytningen var nyistandsat malet af jer, så er det dette niveau der også må accepteres ved fraflytning.
Der er nogle problemer i lejekontrakten som også kan komme jer til gode, herunder at den indvendige vedligeholdelse påhviler udlejer, så skal i ikke betale for istandsættelse med hensyn til almindelig vedligeholdelse.
Der er intet i vejen for at påklage lejens størrelse nu selv om i er fraflyttet og hvis du er sikker på at i har betalt ca. 2000 kr for meget om måneden, så står der 72.000 gode danske kroner og venter på dig.
Jeg ville foreligge udlejer disse problemstillinger og meddele ham at hvis ikke jeres depositum udbetales straks uden fradrag for almindelig vedligeholdelse, så vil i lade sagen overgå til huslejenævnet med hjælp af LLO.
Jeg vil anbefale jer at benytte jer af LLO så lang tid sagen alene foløber ved huslejenævnet, der er ind i mellem nogle personer, som har tilegnet sig nogle spidskompetencer indenfor området.
Drøft hurtigst muligt sagen med LLO, hvis I imellemtiden får indgået en rimelig aftale med udlejer, så kan i bare stoppe sagen hos huslejenævnet og LLO.
Uden for reglerne, så virker det helt urimeligt det udlejeren har gang i og det bærer præg af en udlejer, som ikke har dybere kendskab til lejeloven, det kan virkelig komme ham til skade, som du har fremlagt sagen. I har opført jer som ordentlige lejere og har påtaget jer istandsættelsen ved både ind og udflytning, det burde udlejer respektere, hvis han var professionel eller bare et ordentligt menneske.
De bedste hilsener
Finn