Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har vores udlejer krav på ca. 20.000 kr. af vores depositum? =(

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Aminoer.

Min kæreste og jeg har netop købt hus og fraflyttet vores lejlighed i København. Vi er desværre ganske uenige med vores udlejer om hvad vi skal betale for istandsættelse ved fraflytning. Jeg har prøvet at kontakte LLO, men har ikke kunnet få kontakt til dem telefonisk, har endnu ikke fået svar på mail og har ikke mulighed for at køre til København før mandag i næste uge (sidder pt. i Sverige) og er lidt desperat for en afklaring omkring det, så jeg kan tage en dialog med udlejer.

Vi flyttede ind i lejligheden for 3 år siden og den var på daværende tidspunkt uistandsat. Vi flyttede ind 3 dage før lejemålet reelt begyndte og aftalte til gengæld at vi derfor rengjorde vi den selv og malede også selv. Udlejer betalte dog for malingen.

Af en eller anden grund blev der den gang skrevet i kontrakten at vi modtog den nyistandsat (hvorfor vi har skrevet under på det aner jeg ikke i dag, men det har vi desværre) og at vi ligeledes skulle aflevere den nyistandsat.

I lejekontrakten står der dog også at den indvendige vedligeholdelse af lejemålet påhviler udlejer og vi har heller aldrig haft nogen vedligeholdelses konto.

Et par dage før vi fraflytter lejemålet, modtager jeg en besked på min telefonsvarer fra udlejer. Han har regnet sammen at vi skal betale godt og vel 15.000 kr. for malerarbejde og som han sagde: "Og så er der lige nogle andre ting, det bliver 4000 ekstra, så ca. 19.000 i alt". Hvad de "ekstra ting" var blev aldrig specificeret.

Derudover nævnte han yderligere at han ville tilbagebetale os resten af vores depositum, dog med "lidt forbehold". Hvad disse forbehold var nævnte han heller aldrig. Alt dette er vel at mærke før vi fraflytter og lejemålet er ikke blevet gennemgået. Han aner altså kort og godt ikke hvordan tingene ser ud og derfor undrer de "ekstra ting til 4000 kr." mig især lidt.

Sagen er den at vi allerede havde brugt godt og vel 3 døgn sammenlagt på at male lejligheden og rengøre den. Det meddeler vi udlejer og siger at vi må gennemgå det til besigtningen.

Til besigtningen fastholder de kravet om de 15.000 kr. til malerarbejde. De mener ikke at det vi har lavet kan "maler godkendes". Desuden mener de ikke at lejligheden er ordentlig rengjort og ønsker stadig at vi skal betale for dette også.

Jeg har aldrig tidligere ved fraflytning af lejemål været ude for at noget skulle kunne "maler godkendes", men kan dog se at der på LLO's hjemmeside står følgende omkring håndværkere ved fraflytning:

"Sædvanligvis er det aftalt, at udlejer vælger håndværkere til istandsættelse ved fraflytning. Dette gælder også, hvis der ikke er aftalt noget.

Imidlertid behøver dette ikke at have praktisk betydning, hvis lejeren har ladet arbejderne udføre før fraflytningsdagen.

Lejeren skal dog være meget opmærksom på, at hvis arbejderne ikke er håndværksmæssigt korrekt udført, kan udlejeren forlange, at lejeren betaler for at arbejdet gøres om."

Med ovenstående taget i betragtning, så er jeg udmærket klar over at de måske kan forlange at vi skal betale for at få malet det hele om. Men samtidig synes jeg ikke at det kan være rigtigt, at vi lagde alt arbejdet i det da vi flyttede ind (på trods af at de betalte malingen og lod os rykke ind 3 dage tidligere) og at vi så nu end nu en gang har lagt al arbejdet i at male og rengøre (denne gang har vi selv betalt det hele) og at vi så stadig skal betale 15.000 kr. for at de kan få nogle håndværkere til at male det hele om? Det eneste vi ikke har malet er lofter, samt træværk ved vinduer etc. Alt andet er malet, inkl. paneler, stuk osv. De mener dog også at vinduer osv. er vores ansvar.

Sagen er den at de selv skal flytte tilbage til København og bo i lejligheden. Da vi ankom til besigtningen havde de allerede revet en del vægge og lofter ned og der skal renoveres meget inden de flytter ind kan vi se.

Jeg mener at de stiller nogle helt andre krav til istandsættelsen nu fordi de selv skal flytte derind og ønsker at lave en masse forbedringer, end de ville have gjort hvis det blot skulle lejes ud igen. Spørgsmålet er hvad man kan putte under "nyistandsat" som vi jo i følge vores kontrakt skal aflevere lejemålet som? Er det lidt en gråzone eller er der nogle helt klare regler om hvad nyistandsat indebærer?

Vi har selvfølgelig ikke været så kloge at tage billeder ved indflytning. Det har vi kun gjort efter endt arbejde lige inden fraflytning, men har senere kunnet læse mig til på LLO's hjemmeside at digitale fotos er ugyldige i den forbindelse. Så selv hvis vi havde taget billeder ved indflytning, havde vi nok ikke kunnet bruge disse alligevel, da de også ville have været digitale.

Jeg ved godt at vi har en del i klemme i forhold til vores kontrakt, men samtidig står der også i lejeloven at "lejeren aldrig kan forpligtiges til at aflevere det lejede i bedre stand end det var ved overtagelsen". Vi ved med os selv at vi har afleveret det i langt pænere stand end vi har modtaget det, men jeg er i tvivl om hvorvidt det hjælper os, når vi ikke kan bevise noget i form af billeder eller lignende?

Hvis nogen herinde har forstand på ovenstående, så hører jeg meget gerne fra jer. Er lidt desperat pt., da jeg ikke kan få fat i LLO og udlejer i skrivende stund er ved at kontakte en maler der skal komme og give et tilbud på arbejdet, som de så vil videresende til os.

Vi betalte i sin tid 27.600 kr. i depositum, så det er en ret betydelig del af dette de ønsker at beholde. Det er penge som jeg egentlig havde håbet på at kunne skyde i den pulje jeg skal starte min virksomhed for, så det giver sig selv at jeg er lidt ked af denne situation, da det i så fald får lidt længere udsigter =( Hvis vi ender med at måtte betale, så er der ikke noget at gøre ved det, men vil gerne lige undersøge mulighederne først i hvert fald.

Ved i øvrigt ikke om det har nogen betydning overhovedet, men lejemålet var oprindeligt aftalt som 2 års fremleje. Vi er derefter blevet boende efter mundtlig aftale, men kontrakten er aldrig blevet ændret. Jeg ved at vi kunne have brugt det til at nægte at at fraflytte, men kan vi bruge det til andet i denne forbindelse?

Vi har i de 3 år vi har boet der, betalt ca. 2000-2500 kr. mere per måned end vi kunne have fået sat lejen ned til ved huslejenævnet. De har også over de 3 år modtaget 50 kr. per måned for internet. Det første år blev regningen betalt gennem dem, men derefter blev der skiftet til anden udbyder og vi betalte selv. Alligevel har vi indbetalt de 50 kr. ekstra per måned de sidste 2 år også. Det er selvfølgelig dumt af os, men vi har bare været glade for at bo der og faktisk glade for vores forhold til udlejer og ikke lagt det store i det. Nu føler vi os så til gengæld en anelse uretfærdigt behandlet og ser gerne at vi ikke skal lægge yderligere 20.000 til deres renoveringspulje.

På forhånd tak for hjælpen og undskyld det lange indlæg, skulle blot have alle detaljer med.

De bedste hilsner

Amaris

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amaris

Der er lidt problemer med bevis byrden, det kan være til bagdel/fordel for jer begge (lejer/udlejer).

Ved indflytningen var nyistandsat malet af jer, så er det dette niveau der også må accepteres ved fraflytning.

Der er nogle problemer i lejekontrakten som også kan komme jer til gode, herunder at den indvendige vedligeholdelse påhviler udlejer, så skal i ikke betale for istandsættelse med hensyn til almindelig vedligeholdelse.

Der er intet i vejen for at påklage lejens størrelse nu selv om i er fraflyttet og hvis du er sikker på at i har betalt ca. 2000 kr for meget om måneden, så står der 72.000 gode danske kroner og venter på dig.

Jeg ville foreligge udlejer disse problemstillinger og meddele ham at hvis ikke jeres depositum udbetales straks uden fradrag for almindelig vedligeholdelse, så vil i lade sagen overgå til huslejenævnet med hjælp af LLO.

Jeg vil anbefale jer at benytte jer af LLO så lang tid sagen alene foløber ved huslejenævnet, der er ind i mellem nogle personer, som har tilegnet sig nogle spidskompetencer indenfor området.

Drøft hurtigst muligt sagen med LLO, hvis I imellemtiden får indgået en rimelig aftale med udlejer, så kan i bare stoppe sagen hos huslejenævnet og LLO.

Uden for reglerne, så virker det helt urimeligt det udlejeren har gang i og det bærer præg af en udlejer, som ikke har dybere kendskab til lejeloven, det kan virkelig komme ham til skade, som du har fremlagt sagen. I har opført jer som ordentlige lejere og har påtaget jer istandsættelsen ved både ind og udflytning, det burde udlejer respektere, hvis han var professionel eller bare et ordentligt menneske.

De bedste hilsener

Finn

 

 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 21:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Finn,

Jeg er ikke ekspert, men hvis der står nyistandsat i den underskrevne lejekontrakt, så er det nyistandsat!

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Casper

Er det ikke det Amaris har gjort, ved at male lejligheden også ved fraflytningen ?

På trods af at der jo lejekontrakten står at den indvendige vedligeholdelse påhviler udlejer, så skal lejligheden afleveres nyistandsat ? (hvilket i sig selv er selvimodsigende).

Eller har jeg ikke fanget din pointe ?

De bedste hilsener

Finn

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Finn,

Skal en lejlighed afleveres nyistandsat, så skal man skal forvente gulvet skal slibes, hele hytten skal males - loft, vægge,døres o.s.v. I 2/3 tilfælde er malerarbejdet ikke godt nok, eller der er ikke brugt den rigtige type maling.

Det er upåvirket af det slid som der er udført i lejligheden, og hvor længe man har haft lejemålet. Så har man boet der eksempelvis 14dage, skal overstående udføres uanset hvad. Fuldstændig åndsvagt :-).

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Finn og Casper. Tusind tak for jeres svar.

Finn Pedersen:

Der er intet i vejen for at påklage lejens størrelse nu selv om i er fraflyttet og hvis du er sikker på at i har betalt ca. 2000 kr for meget om måneden, så står der 72.000 gode danske kroner og venter på dig.

Hvis bare det var så vel =) Så vidt jeg ved, så gælder det dog kun med tilbagevirkende kraft indenfor det første år. Derefter gælder en eventuel nedsættelse af lejen kun fremadrettet.

Vi undlod at gøre det i sin tid, da vi var bange for at de ikke ville have os boende efter de 2 år der stod i kontrakten hvis vi fik lejen nedsat, da det hele tiden har været en mundtlig aftale at vi ville kunne blive boende længere. Og efterfølgende er vi så blot vedblevet at betale det forlangte, da vi som sagt egentlig var ganske glade og tilfredse med dem som udlejere.

Finn Pedersen:
Ved indflytningen var nyistandsat malet af jer, så er det dette niveau der også må accepteres ved fraflytning.

Ja det er jeg jo så helt enig i og har også argumenteret for rimeligheden i dette, men hvad jeg mener er jo desværre ligegyldigt hvis reglerne er på "deres side" og de foretrækker deres 20.000 frem for almindelig menneskelig anstændighed og retfærdighed Hmm

Casper:
Jeg er ikke ekspert, men hvis der står nyistandsat i den underskrevne lejekontrakt, så er det nyistandsat!

Er ikke helt sikker på hvad du mener Casper? Selvfølgelig skal den afleveres nyistandsat når der står det i lejekontrakten. Det giver sig selv og den må vi tage på os, når vi har været så dumme at skrive under på at vi har modtaget den nyistandsat, selvom det langt fra var tilfældet.

Mit spørgsmål gik mere på om der findes nogle "officielle" regler indenfor lejelovgivningen omkring hvad nyistandsat indebærer? I princippet mener jeg jo at hvis udlejer også har skrevet under på at den stand lejligheden var i ved indflytning kan kaldes for "nyistandsat", så må den stand vi har afleveret den i ligeledes være det. Vores problem er jo så blot at vi ikke rigtig har nogen beviser herfor. Omvendt kan udlejer jo heller ikke bevise at den var i bedre stand end nuværende, men det er vist os som lejere der bærer bevisbyrden i den sammenhæng? Der var jo ingen der var interesserede i om tingene kunne "maler godkendes" da vi flyttede ind, det er først nu at standarden ligesom er blevet hævet betydeligt.

Jeg afventer stadig svar fra LLO og prøver det bedste jeg kan at få fat i dem. Er dog blot bange for at vi vil stå dårligere og dårligere jo længere tid der går, så hvis der er andre der har flere råd eller input, så hører jeg det meget gerne. Giver helst ikke op og bider i det sure æble, før jeg ved at vi ikke har andre muligheder.

De bedste hilsner

Amaris

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 22:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Slå koldt vand i blodet, og få fat i LLO eller bare meld jer ind.

Det er en af de sædvanlige svindlere desværre, der kun forstår tingene når der bliver svaret fra et advokatfirma der er større end det han selv anvender.

Men håber alt går vel.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper:

Skal en lejlighed afleveres nyistandsat, så skal man skal forvente gulvet skal slibes, hele hytten skal males - loft, vægge,døres o.s.v. I 2/3 tilfælde er malerarbejdet ikke godt nok, eller der er ikke brugt den rigtige type maling.

Hej Casper.

Nåede selvfølgelig at poste ovenstående indlæg inden jeg så dette. Forstår meningen med dit første svar nu og tak for uddybelsen (selvom den egentlig var til Finn - så blev jeg også lidt klogere).

Jeg ved at vi har brugt den rigtige type maling (eller det må jeg gå ud fra i hvert fald), da vi har brugt nøjagtig samme type og kvalitet som det udlejeren i sin tid gav os.

Hvad selve kvaliteten af arbejdet angår, så er jeg meget perfektionistisk med den slags og ved at jeg har gjort det så nydeligt og pænt som det overhovedet kan forventes af en der ikke lige har en maler uddannelse. Der er altså ingen helligdage, klatter, ujævnheder eller lignende. Og det er nok også netop grundet denne perfektionistiske tilgang til det (og alle de timer jeg ved jeg har lagt i det) at det irriterer mig at de ikke mener at det er godt nok.

Lofter og vinduer er som sagt ikke malet, så der har vi måske et hængeparti. Udlejeren insisterede dog på at stå for køb af malingen ved indflytning for at sikre sig at det var den rigtige kvalitet osv., og da vi dengang ikke modtog maling til disse ting, så gik vi heller ikke ud fra at det var noget vi skulle male nu. Dørene i lejligheden er alle umalet træ, så dem har vi heller ikke rørt.

Gulvene har vi hele tiden haft en aftale om at vi ikke skulle være ansvarlige for og den har de da heldigvis overholdt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Lagersalg123 - JEN:

Slå koldt vand i blodet, og få fat i LLO eller bare meld jer ind.

Det er en af de sædvanlige svindlere desværre, der kun forstår tingene når der bliver svaret fra et advokatfirma der er større end det han selv anvender.

Men håber alt går vel.

Det var også det første jeg prøvede, men som jeg skriver i mit første indlæg, så har det ikke været muligt for mig at komme i kontakt med LLO telefonisk og jeg afventer stadig svar på den mail jeg sendte dem for flere dage siden. Skal jeg køre derover og troppe op rent fysisk, så kan det først blive tidligst på mandag og føler at tiden tikker lidt. Kan desværre heller ikke "bare lige" melde mig ind, da de kræver oplysninger om bopælskommune osv. ved indmeldelse og jeg ikke længere har dansk bopæl.

Det er eneste grund til at jeg henvender mig her, da jeg håbede at der måske var nogen herinde med konkret kendskab til lovgivning og regler på dette område, som kunne være behjælpelig med et lille svar eller hint, så jeg havde noget at arbejde videre med, mens jeg venter på LLO Sleep

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5906
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amaris,

Den eneste grund til jeg ved det her, er fordi jeg selv snakkede med min udlejer om de forskellige forhold i min lejekontrakt. Jeg kom med mit "Hvad nu hvis jeg kun har boet der 14dage, så er lejligheden stadigvæk i samme stand som da jeg modtod den"-spørgsmål. Han fortalte at så skulle den stadigvæk males, have slibet gulv o.s.v. da han ellers ikke kunne skrive den var "nyistandsat" i annoncen når han nu skulle leje den ud igen.

Bautik herinde er udlejer, og har netop haft et indlæg om hvor irriterende det er at blive hivet igennem LLO. Faktisk præcist samme problemstilling som dig, han havde bare den anden kasket på :-). Hvor meget syntes du selv det er fair i skal betale?

Udlejer har sandsynligvis taget billeder af lejemålet inden i overtog det. Tog i billeder af lejemålet da i havde overtaget det? Har i nogle billeder fra dengang i lige var flyttet ind?

Med venlig hilsen
Casper Schneider

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)