Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til Moms/Rengskab

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 30
Fra  PandaPanda.dk Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino Brugere!

Jeg er en ung gut på 18 år som skal til at kaste mig ud i en CVR registrering.

Det skal efter planen startes som et enkeltmands firma, men vil senere i fremtiden 'opgradere' det til et I/S med en partner. Jeg synes efterhånden at jeg har mod nok på at kaste mig ud i det, men har stadig et par emner jeg er lidt usikker på. Så håber nogle af jer erfarne kan hjælpe med et par svar:

Case:

Jeg har en månedlig udgift på 5000,- til nogle servere som jeg skal hoste min produkter på. De servere lejes i tyskland, og med mit danske CVR nummer handler jeg derfor uden tysk moms.

Spørsgmål:

Moms: Jeg skal for hvert kvartal afregne med moms med SKAT (som jeg har forstået det), Købs moms og Sals moms. Dette indtastes på deres tast-selv side. Når jeg køber for 5000 skal jeg som jeg har forstået det lægge 25% af 5000 til både i købs og salgsmoms. Dvs. at jeg i købsmoms indtaster 1250,- og i salgsmoms også indtaster 1250,-. Men der er endnu en rubrik, hvor man kan indtaste et beløb for køb i EU uden moms, som jeg har forstået det, skal der indtastes 5000,- der så?

Udover at indaste selve beløbene skal jeg ihvertfald til mig selv lave et regnskab over det, men skal SKAT have nogle regnskab ud over selve moms-beløbene?

Skat: Starter jeg et enkeltmands firma skal jeg betale 50% i skat af overskuddet, har jeg ret? Hvor ofte skal dette afregnes? og overskud er vel både efter udgifter til materiel OG løn til evt. ansatte.

Som jeg har forstået det er overskuet regnet som min B-indkomst, derfor jeg skal betale 50% af overskuddet. Men når de 50% så er betalt, er det så MINE penge, som jeg kan bruge frit personligt?

Mvh

Daniel

Billigt legetøj online på PandaPanda.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 343
Fra  SECUBI ApS Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Danielfsp:

Hej Amino Brugere!

Jeg er en ung gut på 18 år som skal til at kaste mig ud i en CVR registrering.

Det skal efter planen startes som et enkeltmands firma, men vil senere i fremtiden 'opgradere' det til et I/S med en partner. Jeg synes efterhånden at jeg har mod nok på at kaste mig ud i det, men har stadig et par emner jeg er lidt usikker på. Så håber nogle af jer erfarne kan hjælpe med et par svar:

Case:

Jeg har en månedlig udgift på 5000,- til nogle servere som jeg skal hoste min produkter på. De servere lejes i tyskland, og med mit danske CVR nummer handler jeg derfor uden tysk moms.

Spørsgmål:

Moms: Jeg skal for hvert kvartal afregne med moms med SKAT (som jeg har forstået det), Købs moms og Sals moms. Dette indtastes på deres tast-selv side. Når jeg køber for 5000 skal jeg som jeg har forstået det lægge 25% af 5000 til både i købs og salgsmoms. Dvs. at jeg i købsmoms indtaster 1250,- og i salgsmoms også indtaster 1250,-. Men der er endnu en rubrik, hvor man kan indtaste et beløb for køb i EU uden moms, som jeg har forstået det, skal der indtastes 5000,- der så?

Udover at indaste selve beløbene skal jeg ihvertfald til mig selv lave et regnskab over det, men skal SKAT have nogle regnskab ud over selve moms-beløbene?

Skat: Starter jeg et enkeltmands firma skal jeg betale 50% i skat af overskuddet, har jeg ret? Hvor ofte skal dette afregnes? og overskud er vel både efter udgifter til materiel OG løn til evt. ansatte.

Som jeg har forstået det er overskuet regnet som min B-indkomst, derfor jeg skal betale 50% af overskuddet. Men når de 50% så er betalt, er det så MINE penge, som jeg kan bruge frit personligt?

Mvh

Daniel

Hej Daniel

For det første slipper du ikke for tysk moms. Du kan dog søge om at få den refunderet. Dernæst forstår jeg ikke helt, hvordan du kommer frem til de 1250 både i købs- og salgsmoms. Du skal ikke afregne salgsmoms, hvis du ikke har noget salg. Så de to tal behøver ikke være lige store. Husk dernæst, at når du trækker moms fra, så er det 20 %.


Så prøv lige at opstille eksemplet igen, hvor du også regner med et bestemt salg.


Held og lykke med projektet i øvrigt. Smile

Secubi.dk - Videoovervågning til private og erhverv

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus...Hvad er det for noget sludder!

Selvfølgelig slipper han for tysk moms ifølge reglerne om EU-erhvervelsesmoms.

Der er korrekt med 25%...og effekten er 0 kr.

/peter

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 343
Fra  SECUBI ApS Skrevet kl. 13:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Rasmus...Hvad er det for noget sludder!

Selvfølgelig slipper han for tysk moms ifølge reglerne om EU-erhvervelsesmoms.

Der er korrekt med 25%...og effekten er 0 kr.

/peter

Jeg forholder mig til "Tilbagebetaling af moms i udlandet" udgivet af KPMG. Heri fremgår det, at man skal søge om momsrefusion via blanket Ust 1 T på tysk. Er der kommet andre regler, beklager jeg. Det jeg forsøgte at fremhæve var, at han ikke "slipper" for moms ved købet, men kan få det refunderet.

Secubi.dk - Videoovervågning til private og erhverv

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis han opgiver sit danske CVR.nr. ved købet, skal han ikke betale tysk moms...dog

skal han beregne EU-erhvervelsesmoms.

Vi taler her handel mellem 2 EU-lande.

/peter

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 343
Fra  SECUBI ApS Skrevet kl. 14:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hvis han opgiver sit danske CVR.nr. ved købet, skal han ikke betale tysk moms...dog

skal han beregne EU-erhvervelsesmoms.

Vi taler her handel mellem 2 EU-lande.

/peter

Det er i modstrid med den kilde, som jeg henviser til. Er der kommet nye regler og har du eventuelt en henvisning?

Secubi.dk - Videoovervågning til private og erhverv

Tilmeldt 9. Mar 09
Indlæg ialt: 30
Fra  PandaPanda.dk Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus.

 

Det med den tyske moms kan du læse om inde på SKAT's hjemmeside.

Er der nogen der kan svare på mine spørgsmål? :) På forhån tak.

Billigt legetøj online på PandaPanda.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Se f.eks. under Momsdirektivet art. 141 "Reverse charge"

Jeg tror, at du tænker på f.eks. udgifter(hotel mv.) man har på stedet...som bliver

momsbelagte...så kan du bruge "kilden"!

Men ikke i denne situation.

/peter 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Daniel!

Mine kommentarer var udelukkende, så du ikke blev ført på vildspor.

Rubrik A  5000 kr.

Regnskab først ved årsafslutningen.

Du skat betale B-skat 10 rater(juni+december er undtaget)!

Overskud er netto..indtægter - udgifter!

50% Skat....kommer lidt an på dine øvrige indtægter mv.

Ja....penge efter skat....er dine penge til frit forbrug.

/peter

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 343
Fra  SECUBI ApS Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Se f.eks. under Momsdirektivet art. 141 "Reverse charge"

Jeg tror, at du tænker på f.eks. udgifter(hotel mv.) man har på stedet...som bliver

momsbelagte...så kan du bruge "kilden"!

Men ikke i denne situation.

/peter 

Tak for det. Jeg har også en lejet server til at stå i Tyskland. Da jeg spurgte revisor omkring momsen på denne ydelse fik jeg blot stukket den omtalte bog i hånden.

Secubi.dk - Videoovervågning til private og erhverv

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)