Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad skal jeg tage i betaling som "fast freelancer"?

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 09
Indlæg ialt: 26
Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har i flere år arbejdet som freelancer inden film og video. Til at starte med tog jeg 1600 kroner om dagen, men efter satte senere prisen op til 2000 om dagen. Jeg ved egentlig ikke om dette er en passende pris for mine tjenester. Jeg vil påstå at jeg efterhånden er ret erfaren inden et ret bredt felt. Jeg kan håndtere alle faser af en videoproduktion på et højt nivå, både teknisk og kunstnerisk og jeg har en bachelorgrad (snart også kandidat) i filmvidenskab. Jeg vil gerne høre fra nogen om den pris jeg tager ligger langt over eller langt under det den burde. Jeg læste en gang at man som freelancer burde tage minimum 275 kroner i timen, hvilket er mindre end jeg tager.

Jeg skal nå til et interview hvor en større virksomhed ønsker at lave en aftale med mig som fast freelancer, 20 timer om ugen. Efter den prisen jeg tidligere har opereret med skal jeg tage 5000 kroner om ugen for dette. Men samtidig bliver jeg nødt til at frasige mig min SU. På den anden side giver sådan en aftale en økonomisk tryghed som er værd noget. Samtidig har jeg oparbejdet en stor studiegæld over mange års uddannelse, den skal jeg også kunne betale.

Jeg ønsker ikke at tage mig overdrevet godt betalt. Jeg vil bare høre et fornuftig estimat på hvad nogen i min situation burde fakturere for.

Og hvad hvis de kan tilbyde mig en fast halvtidsstilling i stedet. Så er det formodentlig en lavere løn idet de vil have ansvar for mig som ansat. Hvad slags lønforskel skal man forvente mellem freelancer og ansat?

 

mvh Francis Clemens

 

 

Fra Skanderborg
Tilmeldt 9. Sep 09
Indlæg ialt: 66
Skrevet kl. 13:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Francis,

virksomheden sparer ca. 25% (til ferie, pension, sygdom mv.) ved at hyre dig som freelancer fremfor at ansætte dig i en fast stilling. Det skal du naturligvis have dækket ind via din pris. Desuden skulle du jo gerne have dækket diverse udgifter til arbejdsredskaber, administration osv.

Kig på Dansk Journalistforbunds hjemmeside, der er masser af god information for freelance-journalister og fotografer - og det er vel ikke helt ved siden af det du beskæftiger dig med. De har også en (lidt kompliceret) model til at beregne hvad en freelancer bør have i løn:

http://www.journalistforbundet.dk/sw96085.asp


Hilsen
Linda

Vil du have flere kunder?
www.lt-marketing.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg ville vende den lidt om, og tage udgangspunkt i en månedsløn med den erfaring og uddannelse, som du har på nuværende tidspunkt.

Der er ca. 160 timer pr. måned, hvorfor kr. 300/timer giver godt kr. 50.000 pr. måned.

Herudover skal du ligeledes tage højde for, at virksomheden sparer omkostninger til feriepenge m.v., som Linda også nævner, og herfra kan du så beregne en passen timepris.

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)