Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring og moms af købte brugsrettigheder i udlandet

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 09
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop købt for USD 39,00 såkaldte 'credits' hos en fotodatabase beliggende i USA. For mine ny-erhvervede credits, kan jeg hente fotos, illustrationer, videoklip og lignende som jeg downloader fra siden til min egen computer. På trods af, at jeg får den elektroniske fil, betaler jeg kun for en brugsret; det vil sige, at jeg må ikke videresælge filen, men kun bruge det i forbindelse med produktion af eksempelvis tryksager.

Mit spørgsmål går nu på, hvilken konto bør jeg bruge til at bogføre disse USD 39,00 - som vel er en form for køb af rettigheder, og ikke mindst, hvordan skal jeg forholde mig iht indberetning af moms/varekøb i udlandet?

anders@detsortebureau.dk // www.detsortebureau.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Anders // Det Sorte Bureau:

Jeg har netop købt for USD 39,00 såkaldte 'credits' hos en fotodatabase beliggende i USA. For mine ny-erhvervede credits, kan jeg hente fotos, illustrationer, videoklip og lignende som jeg downloader fra siden til min egen computer. På trods af, at jeg får den elektroniske fil, betaler jeg kun for en brugsret; det vil sige, at jeg må ikke videresælge filen, men kun bruge det i forbindelse med produktion af eksempelvis tryksager.

Mit spørgsmål går nu på, hvilken konto bør jeg bruge til at bogføre disse USD 39,00 - som vel er en form for køb af rettigheder, og ikke mindst, hvordan skal jeg forholde mig iht indberetning af moms/varekøb i udlandet?

Hej

Dit køb vil jeg bogføre som en omkostning under varekøb udland, d.v.s. beløbet er excl. moms.

Umiddelbart bør der ikke være moms på de $ 39, så derfor er der kun den ene postering.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tonny Skov Pedersen:
Umiddelbart bør der ikke være moms på de $ 39, så derfor er der kun den ene poste

Så enkelt er det ikke!!

Der er tale om køb af en elektronisk tjenesteydelse.  Der skal beregnes 25 pct. dansk moms af fakturaværdien.På momsangivelsen skal Anders notere momsbeløbet i rubrikken "Moms af varekøb mv. i udlandet". Hvis Anders har fradrag for momsen af købet, skal momsen også medregnes under rubrikken "Købsmoms".

Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 09
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 14:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

tak for svar, det var egentligt også sådan jeg havde forestillet mig det...

Eftersom jeg ikke har en USD-konto, går jeg udfra, at jeg kan benytte mig af Skats officielle toldkurser og udfra den omregner beløbet til DKK.

Det skal siges, at regningen næste gang lige så godt kunne være på USD 400,00, dette var blot en første gang.

anders@detsortebureau.dk // www.detsortebureau.dk

Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 09
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Og glemte også at takke Tommy; men vil lige høre dig, hvorfor du mener der ikke skal indberettes moms af beløbet.

anders@detsortebureau.dk // www.detsortebureau.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders // Det Sorte Bureau:

Og glemte også at takke Tommy; men vil lige høre dig, hvorfor du mener der ikke skal indberettes moms af beløbet.

Hej

Henrik har helt ret i sit indlæg, det var bare mig, der var lidt for hurtig. Wink

Hilsen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)