Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

DK er så stolte af at være velfærdsstat at de tvinger folk på kontanthjælp!

Side 1 ud af 7 (62 indlæg)
Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg godt at overskriften er lidt barsk og sarkastisk... men min oplevelse er, at i DK så skal man helst enten være beskæftiget eller på kontanthjælp.

Normalt er jeg positivt indstillet, men jeg er så irriteret over denne lov at jeg er ved at knække mig!

Min harme stammer fra at havde det ikke været for mit eget initiativ og min ekstremt gode evne til at pive og klynke, så havde jeg været på kontanthjælp idag!

Sidste fredag, 2 timer før en igangsættende aktiveringssamtale, havde jeg fået en mail om at være blevet optaget på en uddannelse, for jeg skulle være hurtig da de var begyndt. Troede først den startede i august, men spurgte af princip om de havde et holdstart i februar... Lørdag skulle jeg møde op med papirer etc. men havde ikke penge til bussen, skolen er 4 buszoner + 1 amtskifte væk. Ydelseskontoret nægtede mig penge til en fucking bus væk fra kontanthjælpen! Så jeg pilede ind til min job-vejleder på jobcenteret og hylede op så han skaffede mig en rekvisition til buskort (10-turs). 

Jeg er fuldstændig forstående overfor at de ikke giver penge ud til hvem som helst når som helst og til hvad som helst... Men når man står og er villig til at vise dem en mail hvor optagelsesoplysningerne står, og man ikke kan få hjælp til at komme afsted for at blive optaget på en uddannelse, når der som paragraf samtidig står at man ikke må nægte job og uddannelsestilbud... det er eddersmækme ud over min forstand!

Desuden har jeg læst på et andet forum om flere fra andre lande, som kan få offentlig støtte med freelance arbejde, hvis de viser et regnskab og der modregnes så... I DK må man også gerne det hvis man indleverer et revisor godkendt regnskab! Det koster så oss lige det hvide ud af øjnene, i hvert fald hos dem jeg nåede at spørge!!! 

Ja, det kan da godt være at staten bliver røvrendt for sort-arbejde fra freelancere, men det gør de sgu da alligevel på mange andre områder! Jeg fatter ikke at de ikke ser den positive mulighed i at nogle kan modregne en OK løn i deres kontanthjælp i stedet for at folk presses ud i en fuldstændig støtte-udbetaling fordi revisoren koster for meget. -Desuden ved de færreste at der er den mulighed!

Med mig på kontanthjælp indtil august, antaget jeg ikke havde fundet arbejde, kunne med alt inklusiv muligvis nok rende op i 100,000 danske skattekroner... Mindst! -Og jeg kan ikke få et skide buskort til 305kr. for at forhindre dem i en så høj udbetaling!? HURRA siger jeg bare! 

...Nu er jeg færdig med at brokke mig... :-)

creatastica

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 05:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,6 stjerner givet af 24 person

Ja, Fy for helvede et lorteland, hvor man skal udmatte sig selv, ved at bæve med underlæben, for at få udleveret kolde kontanter, så man slipper for at tage cyklen!
Fucking pampere, der ikke tilbyder det af sig selv, så du undgår at få kolde kinder og ømme lårmuskler, når du nu skal til samtale om en uddannelse, som de har tænkt sig at betale - og betale dig for at tage. 

Seriøst: 
Hvad med at tage din cykel?
Hvad med at låne en cykel, hvis du ikke har nogen?
Hvad med at gå ned med de 60 colaflasker du har under køkkenskabet og selv betale for busbilletten?
Hvad med at låne penge af naboen til den busbillet?
Hvad med at give en eller anden fyr der har en Toyota Corolla med anhængertræk og trailer et blowjob, for et lift?

Hvis du har noget talent, ville du nok også kunne få i hvert fald en frank hotdog og måske lidt ekstra lommepenge ud af den sidste mulighed på listen - og Voila! Så husker du selvfølgelig at betale skat af de lommepenge, og så har du pludselig ydet noget til fælleskassen, i stedet for kun at stå med hele armen nede i den og kæfte op om, at der er alt for langt ned til bunden.

 

Let the downvotes rain on me. I need a shower!

 

 

I øvrigt: 
Du skylder vist mig og alle andre skatteydere for 8 busture? For du skulle vel kun bruge 2 klip, og vi skal ikke finansiere at du tager rutebilen til halbal i nabobyen i næste weekend? Vel? For jeg går ikke ud fra, at du har været nede og aflevere klippekortet tilbage, så en anden i din situation måske kunne få det udleveret, en anden god gang? Vel? 
Nah - det tænkte jeg nok. 

 

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1557
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 06:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg syntes også at det er noget svinderi, forstå ikke hvorfor Lone er helt oppe og køre over det. En igangsættende aktiveringssamtale er da både vigtig og meningsfyldt, hvordan kære Lone vil du da redde nationen og kongeriget når man ikke komme til aktiveringssamtale? Her har vi et godt eksempel på en person som både vil have kontanthjælp og uddannelse på samme tid. Det mindste ydelses-kontoret kan gøre er sku da at betale for transporten ellers smider de jo alle pengene ud af vinduet på både kontanthjælpen og uddannelsen, og hvor er vi så hende?

@ Cleocatra Ydelisekontorene skal betale for Taxi service i tilfælde hvor konstantløbsmodtagerne ikke kan nå uddannelses eller  beskæftigelses aktiviteter ind for normal arbejdstid, sådan er loven.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 07:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg kan kun give Lone ret i hendes indlæg. Jeg har selv siddet i tyve minutter og gloet på det, og tænkt nøjagtigt det samme som hun tænker - jeg havde bare ikke modet til at skrive det så direkte som hun gør.

Vi er vores egen lykkesmed - og vil man noget rigtig meget, så må man også kæmpe lidt for det. Det er så en helt anden side af sagen, hvis det er en person som virkelig ikke magter at kæmpe og er psykisk dårlig - men det lyder det bestemt ikke til af indlægget her.

Det eneste som jeg synes er forkert i forhold til offentlig ydelser kontra arbejde - er når eksempelvis det offentlige tvinger sygehusene til massefyringer. Her kan jeg virkelig ikke se hvorfor en sygeplejerske skal hjem og gå på dagpenge - i stedet for at det offentlige smed disse penge over i sygehuskasserne i stedet for. Det samme gælder alle andre former for jobs i den offentlige sektor. Hvorfor skal 30 børn passes af 1,5 pædagog - når de nu også kunne smide en langtidsledig ind som ekstra hjælp. Der står jeg af - men det handler om hvilke kasser der tager fra hvilke og hvorfor.

Så netop den del kan jeg følge trådstarters tankegang i. Og helt sikkert er det bedre at tage en uddannelse end at være på kontanthjælp - men ind i mellem møder man nogle mennesker som tror at det offentlige skal bære dem hele vejen fra det ene til det andet. Og da synes jeg godt folk må kæmpe lidt for egen sag. I øvrigt er det ikke kun i det offentliges interesse at du får dig en uddannelse - det er også i din egen interesse - i sær fordi kontanthjælpen skal betales tilbage igen.... så det er altså kun et lån du er i gang med at bruge af.

Så brug alt din vrede og energi på at få taget den uddannelse og vis omverdenen at du faktisk godt kan!

 

Tilmeldt 29. Jun 09
Indlæg ialt: 49
Skrevet kl. 07:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Her må jeg give Lone og Helle helt ret.

Er bange for at busbilletten er spildt

Hvis du ikke har busbilletten så har du nok ikke til de forholdsvis beskedne udgifter der kan være til et studie (eller dem skal vi måske også være med til at betale). Og hvad med mad, drikke, computer, cafebesøg mv.???

...og hvis det hele så ikke lykkes....så er det samfundets skyld.

Husk at aflevere de 8 klip på rette sted!

Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 08:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Lone.... Altså....

Værdsætter din ærlighed, men én af os er vidst faldet af kommunikationsstigen.

Jeg havde under 1 døgn til at skaffe en bus billet. I den mængde regn og sne havde jeg nu ikke lyst til at tage cyklen 27km med bar strækning for at nå hen med mine papirer.Det havde været muligt at starte cykle op fredag aften for at nå derhen lørag morgen, men nok ikke nogen særlig praktisk idé.

Nu har jeg desværre kun 1 vandflaske, som genbruges til skole nu, og ville derfor blive meget ked af at skulle af med den :-(

Lone S. Hansen:
Hvad med at give en eller anden fyr der har en Toyota Corolla med anhængertræk og trailer et blowjob, for et lift?

Det kan godt være at du er vandt til at få din vilje på den måde, men så tror jeg altså nok at jeg hellere ville satse på at stjæle en indkøbsvogn og spænde mig bagpå en bil, desværre fik jeg ikke idéen dengang, men jeg værdsætter din inspirerende tankegang, for det skal jeg sgu da lige have afprøvet :-D-Altså indkøbsvognen... så kunne jeg jo muligvis blive rig og berømt på den måde.

Der er pt desværre kun 1 klip tilbage. Nej, halbal var der ingen af jeg rejste ellers hele Europa rundt på mit klippekort for at finde et *skuffelse*, men det var nok meget godt jeg ikke fandt et... det var lissom påkrævet at jeg mødte op til undervisningen i sidste uge. Jeg burde nok have spurgt om de ville have de resterende klip tilbage? -Ser lige om jeg kan få fat i min job-vejleder imorgen og ser mine muligheder for at refundere det, for du har ret.... Jeg skulle kun i al hast have en busmulighed sidste lørdag for at være sikker på at komme ind.

Næste gang skal jeg nok spørge mine naboer og herinde på amino om de kan lyn-udlåne mig penge til en bus skulle den situation opstår igen! Sker det en fredag, så skal jeg da på forhånd pænt advare om, at overførslen kun virker hvis vi har samme bank!

Og så kommer vi til hvor jeg mener kommunikationens brist er opstået, for enten kommunikerer jeg røvsygt igen (hvilket jeg ved at jeg er god til), eller også har du læst overskriften og læst mit indlæg derefter. Min disclaimer i første linie var et forsøg på at kommunikere ud, at dette er et forbigående irritationsmoment, hvor jeg bare ikke fatter sammenhængen i systemet. 

For som sagt, havde jeg været nede og klynke for nada, så havde det været meget berettiget. Det jeg er irriteret over er at ifølge min oplevelse, så havde jeg ikke friheden til at udnytte mine muligheder for at være selvforsørgende så meget som jeg nu kunne være!

Ja, staten betaler min uddannelse og det er jeg da meget taknemlig for at de gider. Og jeg kan da stolt sige at jeg har arrangeret lån andetsteds nu hvor jeg går og venter på den SU som jeg at også værdsætter at staten betaler, dvs dig som dansk statsborger, og jeg håber da at jeg en dag kan betale samfundet tilbage i stor stil.  -Og det har jeg forhåbentlig en mulighed for med en uddannelse i forhold til kontanthjælp, som desuden er næsten 1/3 højere end SU'en.

Og med den mening jeg opfatter du har omkring spild af statskassens stramme budget, så undrer det mig lidt at du ikke ser det katastrofale i at de vil sætte himmel og jord i bevægelse for at jeg kommer på kontanthjælpen i forhold til at jeg foretager mig noget konstruktivt. Men det er nok bare mig i en nøddeskal.

Men jeg takker da for fremtidige råd omkring transport, jeg ville ønske at jeg havde haft dem i fredags!

Hyg!

~*Louise

PS: Jeg er ikke sikker på at dette indlæg er særligt kontruktivt formuleret, så nevermind!

creatastica

Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Peter :-)

Tak for dit indlæg!

Peter Skouhus:
Her har vi et godt eksempel på en person som både vil have kontanthjælp og uddannelse på samme tid.

Bare lige for at rede et par tråde ud: 

Jeg vil IKKE på kontanthjælp Smile . Og uddannelsen er 100% SU berettiget. I løbet af 3 måneder har jeg inkasseret mig ialt 12 afslag på fuld-og deltidsjob, og endte med at gå til staten da mor og far smækkede kassen i da jeg ikke engang nåede til jobsamtale. Føtex er dem der har skrevet den mest postive svar, at de gemmer min ansøgning til fremtidig brug, da de kan lide mine kvalifikationer... Og så kommer der sikkert en om lidt og siger at det er deres standardsvar... *suk*

Derfor blev jeg også glad da en uddannelse ville tage mig ind nu istedet for først til august, og satans meget i panik og ret ked da der var udsigter til ikke at kunne komme afsted for at blive optaget med øjeblikkelig virkning. Det med aktiveringssamtalen var den fredag hvor jeg modtog mailen. Dvs. jeg nåede aldrig på kontanthjælp, men kom under uddannelse i stedet for. Jeg havde skrevet torsdag i et desperat forsøg, fik svar fredag morgen om at ansøningspapirerne skulle være inde senest den fredag, og de ville så se mig om lørdagen så jeg kunne starte ugen efter (denne uge). 

Så HEHE jeg slap fra at sidde fast i systemet!

Tak igen for indlægget, og for taxi-kommentaren. Så føler jeg lidt mere at det er OK at jeg bare har spurgt om penge til at skåne dem fra at se mig igen.

Hyg!

~*Louise

creatastica

Tilmeldt 21. Jan 09
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Helle - houseofkids.dk:
Jeg kan kun give Lone ret i hendes indlæg. Jeg har selv siddet i tyve minutter og gloet på det, og tænkt nøjagtigt det samme som hun tænker - jeg havde bare ikke modet til at skrive det så direkte som hun gør.

Helle, hvad er du bange for? Vi har alle vores meninger, og man kan da udtrykke sig som man har lyst til.

Det eneste jeg er lidt småmuggen over i Lone's indlæg er at den er formuleret meget som hvad jeg oplever som et personligt angreb, men jeg tror jeg fatter hendes point og selvom jeg ikke kan lide tonen og jeg må indrømme at min IQ dropper heftigt i sådanne situationer hvor jeg kan se mit liv smuldre væk som det så ud til den fredag, og overall kan jeg godt følge hende i mange af synspunkterne.

Dette bliver min 1. uddannelse, jeg er så glad :-) 

Helle - houseofkids.dk:
Det er så en helt anden side af sagen, hvis det er en person som virkelig ikke magter at kæmpe og er psykisk dårlig - men det lyder det bestemt ikke til af indlægget her.

Jeg afbrød min skolegang og landede i den depressive sui-ende år tilbage... Ja, jeg var på kontanthjælp og til psykiater i flere år, hvilket jeg senere fandt ud af havde gjort mere skade end gavn. Derfor har jeg også forsøgt med alle diverse anstændige og lovlige midler at holde mig ude af systemet, og det er nok frygten for at skulle tilbage dertil at jeg har taget det ekstremt og overdrevet nært at jeg smilende fik støtte til at skrive under på ydelseskontorets kontanthjælpsansøgning, og et stramt nej til en engangsstøtte på 350kr. til en uddannelsesoptagelse, der var 99,9% sikker hvis jeg mødte op.

Det er udelukkende min interesse vedr. uddannelsen som motiverer mig. Min muggenhed er bare meget baseret på deres mange love og regler som de opstiller, og som jeg synes i dette tilfælde var selvmodsigende.

Helle - houseofkids.dk:
Det eneste som jeg synes er forkert i forhold til offentlig ydelser kontra arbejde - er når eksempelvis det offentlige tvinger sygehusene til massefyringer.

Nu ved jeg ikke hvor du bor, men i den sydlige del af Jylland har jeg hørt at hospitaler tager tyskere ind, som er villie til at arbejde hårdere og mere for samme løn. Jeg hørte om samme problem fra håndværker-siden, at folk hyrer tyske firmaer, og danske firmaer hyrer tysk arbejdskraft.Jeg kan godt li tyskerne, de fleste er rare mennesker, men det er sgu surt at se danskere miste deres arbejde til udenlandsk arbejdskraft...

Helle - houseofkids.dk:
Så brug alt din vrede og energi på at få taget den uddannelse og vis omverdenen at du faktisk godt kan!

Tak for opmuntringerne, især denne :-) VERY much needed!

Hyg!

~*Louise

 

 

creatastica

Tilmeldt 7. Feb 10
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt ny her, og det er det første indlæg jeg har læst, må sige jeg troede ikke det var sådan at aminoérne var.Smile Der er ikke meget ynk og hente her. snup en tude kiks og kæmp videre, det vil være mit råd. 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hej Louise

Tak for dine svar herinde - jeg må sige at jeg synes du viser en anden - mere positiv og kampklar - side ved nærmere bekendtskab Wink og det er fedt at du tager til genmæle overfor kritikken, og ikke bare forlader skuden med »sikke en flok idioter der ikke giver mig ret«...

Og stort tillykke med at du kom ind på din uddannelse - håber du bliver glad for det!

Side 1 ud af 7 (62 indlæg)