Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

er det en røver historie?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

min chef har fortalt mig en historie om firmaer som saelger via webshops.

han siger at mange "franske webshop" firmaer har et firma, i eksempelvis i Irland hvor skatten er lav, og et firma i frankrig hvor skatten er høj.

firmaet i Irland køber varene fra producenterne til normal inkøbspris og saelger saa denne vare videre til firmaet i frankrig til en høj pris.

eksemplet han gav lød paa at firmaet i Irland saelger varen videre til deres "eget" firma i frankrig for, eksempelvis 19 euro og dette franske firma saelger varen til forbrugeren til 20 euro.

firmaet i frankrig tjener dermed ikke penge, naesten ikke, og skal ikke betale skat. de har kun omkostninger til lager, og folk til at pakke og sende.

firmaet i Irland tjerner de rigtige penge og har en lav skat.

 

er det en røver eller hva? jeg synes at det lyder lidt som "aabenlys snyd" for at slippe for at betale skat men som han siger maa firmaet selv bestemme om de vil tjene penge eller ej..

 

 

Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 17:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

det lyder da ikke usandsynligt. 

Det er vel bare transfer pricing i en nøddeskal.

I Danmark betaler store virksomheder som Nestlé, Kellogs, Matas, McDonals, Q8 osv. ingen skat.

Det foregår ved, at virksomhederne køber ind fra selskaber placeret i lande med lavere skat (eller slet ingen = skattely). De køber ind til overpris, så deres danske årsregnskab går i 0. Og tjener du 0 kr. er 30% i virksomhedsskat jo ikke meget :)

Selskaberne de køber fra, ejes af dem selv. Det hedder transfer pricing.

Læs evt. mere http://www.information.dk/72982 og virksomheder betaler ikke skat transer pricing

Tilmeldt 8. Dec 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Sidste link sku ha' været: http://www.skat.dk/Vejledninger/download/Transfer_pricing.pdf

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

kpm:
Det er vel bare transfer pricing i en nøddeskal.

Jeps, og det har altid været mig fuldkommen uforståeligt hvorfor ingen (skiftende) danske regeringer har haft nosser nok til at gøre noget ved det.

I Frankrig er der forslag om en lov der bl.a. skal ramme Google, der jo gør det samme. Selvom Google har operationer og kontorer i de fleste lande - inkl. Danmark, så ligger de helt bevidst langt størstedelen af deres omsætning i Irland.

Det er ganske enkelt noget svineri. Og jeg mener sagtens at man med god moral i hånden kunne pålægge disse firmaer en form for bruttoskat - eller bede dem om at smutte ud af landet. Den slags virksomheder har vi simpelt hen ikke brug for.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Jeps, og det har altid været mig fuldkommen uforståeligt hvorfor ingen (skiftende) danske regeringer har haft nosser nok til at gøre noget ved det

Der har nu siden 1999 været ganske klare regler om hvordan transfer-pricing skal håndteres både lovgivningsmæssigt og i praksis. Det er endda en opgave som har haft så meget fokus at SKAT på et tidspunkt havde (ved ikke om det stadigvæk findes) et decideret  kontor for Transfer Pricing.

SKAT har arbejdet målrettet med Transfer Pricing i flere år, men bevisbyrde og diverse ankeinstanser gør dette til et særdeles tungt område med en ekstrem lang sagsbehandling. En sagsbehandling som ofte forsinkes ved at det inkluderer samarbejde med skattemyndigheder, som måse ikke har samme interesse som Danmark.

Men ja Mikkel - der kan gøre mere. Det kræver ressourcer og formentlig også at SKAT gør brug af eksterne folk for at løse denne opgave. Er du god til reglerne omkring Transfer Pricing - så er det lige før man skal udråbes som helgen, hvis man bliver i SKAT.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik, det er såmænd ikke SKAT jeg kritiserer i forhold til transfer pricing - det er politikerne. De bliver simpelt hen nødt til at stramme op her og lave nogle MEGET skrappere love. For se på resultaterne ... De omtalte store firmaer, og mange flere, betaler jo fortsat næsten ingen skat i Danmark.

Det sidste regnskab jeg så fra Google havde de en omsætning i Danmark på ca ½ milliard - men kun godt og vel 20 million røg i den danske kasse og det genererede under 1, 5 millioner i skattepligtigt overskud - eller nogenlunde samme niveau som mange dygtige danske iværksættere må betale i personlig skat.

Det er simpelt hen provokerende ud over alle grænser.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel, her bliver vi ikke uenige om problemet. Der er en lang række af selskaber, hvor man berettiget kan stille spørgsmålstegn ved om de reelt betaler, hvad de skal ved kasse 1.

Lovgivningen og rammerne til at kontrollere om et selskab overholder reglerne omkring Transfer Pricing er tilstede i dag. Men hvad nytter det at have et kontor - en indsatsstyrke - på 10 - 12 mand til at kontrollere et så komplekst område.

Her kan du virkelig tale om at de rige kan købe sig til "ret" for ressourcemæssige er de SKAT langt overlegne i forhold til at smide rigtig dygtige rådgivere på banen. Hvis man fra politisk hold gav SKAT flere ressourcer og mulighed for at tiltrække nogle dygtige fagfolk, vil den indsats hurtigt være tjent hjem igen.

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 18:46
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

tak, saa blev man saa klogere.. det maa jo siges at vaere konkurrenceforvridning ,?, hvis firmaer kan slippe af sted med det og tjene kassen paa den maade mens "vi" andre skal betale dyre skatter etc..

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

kpm:
Det er vel bare transfer pricing i en nøddeskal.

Jeps, og det har altid været mig fuldkommen uforståeligt hvorfor ingen (skiftende) danske regeringer har haft nosser nok til at gøre noget ved det.

I Frankrig er der forslag om en lov der bl.a. skal ramme Google, der jo gør det samme. Selvom Google har operationer og kontorer i de fleste lande - inkl. Danmark, så ligger de helt bevidst langt størstedelen af deres omsætning i Irland.

Det er ganske enkelt noget svineri. Og jeg mener sagtens at man med god moral i hånden kunne pålægge disse firmaer en form for bruttoskat - eller bede dem om at smutte ud af landet. Den slags virksomheder har vi simpelt hen ikke brug for.

Nemlig. Yes

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik, politikerne er lige blevet enige om delvist at ophæve spillemonopolet - men der indføres så ved samme lejlighed en bruttoskat (omsætning minus præmier) for de spilleudbydere der vil have licens i Danmark.

Når det tilsyneladende kan lade sig gøre på dette område, kan du så se nogle juridiske forhindringer for, at det kunne udvides til at dække alle de andre mange selskaber der i dag benytter sig af transfer pricing?

Jeg ved godt de to sager ikke har noget med hinanden at gøre, men jeg tænker mere på at når det juridisk kan lade sig gøre i det ene tilfælde, så må det vel også kunne lade sig gøre i det andet.

Er det eneste der forhindrer det i virkeligheden ikke bare nogle politikere med nosser nok til at tage fat på det?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)