Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Baggrunds-MUSIK - lovligt ????? eller?

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 19:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Fotograf Carsten Olsen:
En god tommelfingerregel er, at man altid nemt skal kunne slukke for musikken.

Du mener vel at man selv skal vælge at tænde for den. Tænk på dem der:

1) Sidder på storrums kontorer

2) Sidder og hører netradio/musik

 

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Læs nu deMib's indlæg grundigt, for KODA er kun ét af flere rettighedsorganisationer, som man skal have tilladelse fra. Problemet er, at der ikke findes ét sted, hvor man kan få samtlige rettigheder og der er heller ikke nogen enkeltperson-organisation-virksomhed, som ved, hvilke tilladelser som skal indhentes på en konkret sang og hvor man søger disse tilladelser.

Du skal i forvejen have pladeselskabets accept (hvilket ikke har noget med KODA at gøre, faktisk kan KODA godt glemme at fortælle, at man også skal have pladeselskabets accept), og da du fx. vil loope, dvs. ændre i originaloptagelsen, så bliver det endnu mere nødvendigt at få clearing fra pladeselskabet.

Dbh. Aleksander

Fra Hvidovre
Tilmeldt 16. Apr 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dino

Jeg er medejer af et firma, der netop arbejder med fx brug af musik på hjemmesider o.l. At få spiillet et stykke musik af et band som fx Coldplay på en hjemmeside, kræver som oftest udover anmeldelsen til Koda også en tilladelse fra kunsterneren selv. Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad budgettet er, men oftest er det ret dyrt at få sådanne aftaler i hus.

Et alternativ til det originale Coldplay stykke er at benytte sig af et såkaldt sound-alike. Det vil sige at en komponist udvikler et stykke musik, der minder meget om det originale stykke - selvfølgelig indenfor oprethedslovens rammer. Dette kan gøres på flere måder.

Du skal være velkommen til at kontakte os, hvis du er interesseret i at høre nærmere om brug af fx sound-alikes, eller om du blot måtte have andre spørgsmål indenfor emnetSmile

Med venlig hilsen

Rune Krogsgaard  

På vegne af ProMusicConsult

Fra Høng
Tilmeldt 5. Dec 05
Indlæg ialt: 1004
Skrevet kl. 13:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Dino:

Jeg har en kunde som skal have lagt baggrunds musik på hjemmesiden. Det skal være 30 sek af en coldplay sang som så kommer til at spille i loop.

Kunder mener, og jeg mener også selv at  jeg har hørt/læst at musikklip under 30 sekunder er lovligt at benytte sig af. Synes ikke jeg kan finde præcis info på google, derfor spørger jeg jer herinde.

Hej

I mine 4-6 år på lokalradio var reglerne ret klare.
Du måtte ikke benytte noget musik UDEN, at der er aftalt betaling til KODA / GRAMEX, elle rhvem der nu sidder med (C) på den musik, som du ønsker at bruge på hjemmeside.
Og kort fortalt, kan jeg fortælle dig, at det ikke er unormalt at bøderne indenfor dette her 5 og 6 cifrede, hvis ikke 7 cifrede, bare til orientering.
Som flere andre skirver kontakt KODA / GRAMEX og forhør dig der, så ved du hvad du må og ikke må.

Mogens

Easy Webhost

 

Tilmeldt 31. Mar 10
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 15:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Min viden er måske uddateret, men hvem ved, værd at tage med:

 

Ikke al musik kræver KODA tilladelse.

Hvis du vil skabe en stemning, snarere end lukrere på et kendt hit, giver det mere mening at gå for musik kreeret til at være i baggrunden. Denne musik er sjældent beskyttet af KODA, da KODAs beskyttelse er frivillig og kun en fordel for musiker/udgiver, hvis formålet er radio + live afspilning.

Til film brug, kaldes dette "library music" (http://en.wikipedia.org/wiki/Production_music) og kan købes på samme måde som et stock photo eller en font.

Eks: Du har en yoga side og synes den mangler musik. Du bestiller en cd med 15 forskellige numre der alle er komponeret efter opskriften "afslappende, instrumentalt, minimalt, orientalsk inspireret" for 3000 dkr, og kan derefter bruge musikken præcis som du har lyst på din side (dog ikke videresælge).

Eller: Du finder en kunstner, der målrettet leverer ringetoner, ventemusik, baggrundsmusik, reklame musik, og bestiller et stykke musik som du så køber rettighederne til.

Foreslåede søgeord hvis du er nysgerrig: "royalty free music" "library music" "production music"

Fra Hvidovre
Tilmeldt 16. Apr 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej igen

 

Nu ved jeg jo ikke, hvilken type kunde det drejer sig. Antager vi dog, at det er en kunde, der har tænkt sig at bruge hjemmesiden forretningsmæssigt, så er det vigtigt at være klar over hvilke signaler, den musik man vælger har, og samtidigt, hvilken målgruppe musikken har. 

 

Handler det om et specielt Coldplay nummer, der rammer kundens profil spot-on så at sige mht. fx signal, budskab og målgruppe, så er Coldplay selvfølgelig det ultimative valg. Det kan være en lang, kringlet og ofte dyr vej at komme hele systemet igennem, da det ikke er de samme regler, der gælder som fx radio og tv. Nu forbinder man pludselig et kunster/værk med et produkt/firma/etc., og det kræver en ekstra særtilladelse, da det jo ikke er sikkert at Coldplay vil forbindes med fx tennisbolde Smile

 

Mht. brug af katalogmusik dvs. prekomponeret biblioteks musik, som der også henvises til, kan man også ende op med et rigtigt godt resultat, blot man har de samme nøgleord signal, budskab og målgruppe in mente, under udvælgelsesfasen. Man skal dog huske på, at benytter man sig af katalogmusikken, så er man ikke den eneste, der benytter sig af det stykke musik, og man risikerer derved også, at nogle folk allerede forbinder den musik med et andet produkt, eller i dette tilfælde en anden hjemmeside. 

 

Kontakter man derimod nogen, der beskæftiger sig med det at producere specialkomponeret musik til fx hjemmesider og reklamer, vil man få et unikt stykke musik, der passer præcis til de målgrupper man måtte have, og de signaler man ønsker at sende. 

 

Prismæssigt hersker der til gengæld ikke nogen tvivl om, hvad den billigste løsning er. Køber man fx en CD med katalogmusik med 15 forskellige numre, vil man fra reklamemusikeren kun få et enkelt nummer til den samme pris, til gengæld er det et produkt, skabt udfra en auditiv analyse af virksomhedens profil, og den vil med garanti ikke blive sat i forbindelse med andre produkter.

 

Dette blev til et lidt langt svar, og skal ikke ses reklame for mit eget firma men snarere, som en god lejlighed til at forklare lidt om mit fagSmile

 

Mvh Rune Krogsgaard

 

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rune :
vil man fra reklamemusikeren kun få et enkelt nummer til den samme pris

Det er vist en meget optimistisk antagelse, for nu at sige det mildt - eller også tager du udgangspunkt i nogle meget kostbare katalogmusik CD'er :)

Der er MEGET stor forskel på specialkomponeret musik!
Enhver 13-årrig med en notebook og et par gratis programmer kan lave "specialkomponeret musik". (det samme gælder i øvrigt det meste grafiske arbejde, video, websites osv). Men det ER altså ikke det samme, som når en mere erfaren komponist tager fat i det og producerer det i et ordentligt studie. Og endnu bedre bliver det tit, hvis der også er råd til nogle gode musikere.

Blot fordi noget musik er "specialkomponeret" behøver det ikke være godt. Og betaler du kun et par tusind for det så er det i hvert fald ikke leveret af dem der virkelig kan den slags. Til den pris får du som regel ikke andet end en gang kønsløs dåsemusik.

Derudover er der en række andre rettighedsmæssige ting du skal være opmærksom på, hvis du køber af en dansk komponist - herunder, at ifølge dansk ophavsret kan danske komponister ike til fulde overdrage dig, som køber, rettighederne til musikken. Det er et ret kompliceret område, så når du står med et konkret projekt, så vend det lige med en kvalificeret rådgiver/advokat og KODA.

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
Til den pris får du som regel ikke andet end en gang kønsløs dåsemusik.

Jamen så kan man vel gå noget SpiceGirls Smile

Køb ren argan olie her

Fra Hvidovre
Tilmeldt 16. Apr 10
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 18:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

 

Jeg tror du misforstår mig, når jeg skriver specialkomponeret mener jeg skam også udført af en erfarne komponister, indspillet i ordentlige studier og af dygtige musikere. Jeg tror måske du er kommet til at blande priserne fra det ovenstående indlæg ind i mit svar. 

Selvfølgelig er der forskel på kvaliteten af produkter, sådan er det jo indenfor alle brancher. 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Fotograf Carsten Olsen:
Der er meget delte meninger om musik på hjemmesiden. En god tommelfingerregel er, at man altid nemt skal kunne slukke for musikken

Du mener vel at man nemt skal tænde for musikken? Man bør aldrig have musik kørende i det øjeblik folk kommer ind på siden.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)