Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg trække frokosten/aftensmaden fra ?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Vejby
Tilmeldt 5. Feb 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med Jer.

Jeg er underleverandør til Falck vejhjælp, hvor jeg bugserer og yder andre assistancer i
travle perioder.

Mit spørgsmål er;

/- Kan jeg trække mad fra som jeg køber når jeg er ude og køre ? Jeg skal jo have noget at spise.... Og  
    jeg har ikke lige mulighed for at smutte hjem. Typisk kører jeg 10-14 timer non stop.

Jeg har ladet mig fortælle, at når jeg er på skole/kursus, kan jeg trække maden som jeg køber i kantinen, fra...... Hvor er forskellen på om jeg er på skolen, eller på job......

Kan jeg trække fuld moms/skat på ovenstående 2 eksempler ? eller ?

 

Venligst

Jacob
/Nordservice

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 17:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Har du et enkeltmandsfirma eller I/S, så nej. Har du et APS, så ja.

I et APS er du ligestillet med en ansat, men den går ikke i et I/S. Det er ihvertfald forklaringen jeg fik fra skattecentret i Struer.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Reglerne om fradrag fremgår af Ligningsvejledningen, citat: "

E.B.3.2 Rejseudgifter

Af LL § 8, stk. 1, fremgår, at udgifter, som i forbindelse med den skattepligtiges erhverv er afholdt til rejser, reklame og lignende med det formål at opnå salg af varer og tjenesteydelser i det pågældende og senere indkomstår kan fratrækkes. Som eksempler på udgifter af denne karakter kan nævnes dokumenterede merudgifter til fortæring, transport og overnatning. LL § 8, stk. 1, omfatter også salgsrejser til etablering af nye markeder for en eksisterende virksomhed, men derimod ikke rejser med henblik på etablering af en ny virksomhed

Af LL § 8, stk. 1, fremgår, at udgifter, som i forbindelse med den skattepligtiges erhverv er afholdt til rejser, reklame og lignende med det formål at opnå salg af varer og tjenesteydelser i det pågældende og senere indkomstår kan fratrækkes. Som eksempler på udgifter af denne karakter kan nævnes dokumenterede merudgifter til fortæring, transport og overnatning. LL § 8, stk. 1, omfatter også salgsrejser til etablering af nye markeder for en eksisterende virksomhed, men derimod ikke rejser med henblik på etablering af en ny virksomhed."

Det forudsættes, at du driver selvstændig virksomhed.

Fortæringsudgifter i forbindelse med kurser afhænger af, hvorvidt kurset er efteruddannelse relateret til dit erhverv, hvor der så vil være fradrag herfor på lige for med kursusudgiften. Derimod vil der ikke være fradrag for fortæring, hvis kurset er videreuddannelse, idet kurset ej heller vil være fradragsberettiget.

Ved rejser med overnatning vil regleren for lønmodtagere omkring skattefri godtgørelse tillige kunne bruges af selvstændige erhvervsdrivende.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt uenig med Tonny i at situationen kan være omfattet af Ligningslovens § 8. Der er ikke tale om udgifter, som er afholdt for at opnå et salg nu eller senere, men derimod om merudgifter i forbindelse med udførsel af en arbejdsopgave, der i princippet kan sidestilles med en lønmodtagers arbejde.

Svaret skal derimod søges i Statsskattelovens § 6. Udgifter til fortæring anses som hovedregel for private udgifter. For at kunne opnå fradrag for udgifter til mad i forbindelse med at du kører 10-14 timer non stop skal du kunne dokumentere, at udgiften har været nødvendig for indtægtens erhvervelse, og merudgiftens størrelse skal dokumenteres.

Om SKAT i den konkrete situation vil give fradrag må bero på en konkret vurdering af dine arbejdsbetingelser. Der findes en lang række afgørelser, som ikke giver fradrag hvis der er spiselokale til rådighed, en taxichauffør har fået fradrag fordi han ikke måtte spise i bilen.

Det vil så kun være fradrag for den del der overstiger bundfradraget i LL § 9. (5500 kr i 2010)

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ikke enig, idet den arbejdsopgave der udføres kan ikke sidestilles med lønmodtagerarbejde, hvor hele lønmodtager retorikken ikke kan anvendes.

Jeg forudsætter også det i mit indlæg, at det er gældende for selvstændige erhvervsdrivende.

Jeg er også enig i, at Statsskattelovens § 6 er udgangspunktet, men at denne lov ikke er udtømmende, hvilket bl.a. er grunden til eks. Ligningsloven m.fl., som netop er udtømmende. Uden at gå alt for meget i detaljer, mener jeg netop henvisningen til Ligningsvejledningens pkt. E.B.3.2. Rejseudgifter, hvor der er et særligt afsnit om selvstændige erhvervsdrivende med henvisning til Ligningslovens § 8 stk.1 er gældende.

For mig er der ingen tvivil om, at en arbejdsopgave/vagt på 10-12 timer vil medføre et fradrag for merudgifter til fortæring, i modsætning hertil kan en alm. arbejdsdag på 7-8 timer være svært at argumentere for et fradrag.

Iøvrigt skal jeg lige indskyde, at der aldrig er momsfradrag på omkostninger til fortæring.

Med venlig hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 02:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Uden at gå alt for meget i detaljer, mener jeg netop henvisningen til Ligningsvejledningens pkt. E.B.3.2. Rejseudgifter, hvor der er et særligt afsnit om selvstændige erhvervsdrivende med henvisning til Ligningslovens § 8 stk.1 er gældende.


LL § 8 kommer ikke i spil her. Her er ikke tale om udgifter som den pågældende afholder for "formål at opnå salg af varer og tjenesteydelser i det pågældende og senere indkomstår".

Her er tale om private udgifter som den pågældende har i forbindelse med en allerede eksisterende beskæftigelse. Iøvrigt vil jeg påstå at arbejdstidens længde ikke alene begrunder et fradrag for meromkostninger.Det forudsættes, at arbejdet har varet mindst tre timer ud over normal planlagt arbejdsdag. Det vil sige, at fradraget kun kan opnås på dage, hvor man påmødetidspunktet ikke havde kendskab til overarbejdet.

Iøvrigt kan jeg ikke se, at du overhovedet kan tale om et særligt afsnit i Ligningsvejledningens pkt. E.B.3.2. - Jo der tales om selvstændige erhvervsdrivende, men henvisningen går på LL § 9. og det er noget andet.

Tonny Skov Pedersen:
Iøvrigt skal jeg lige indskyde, at der aldrig er momsfradrag på omkostninger til fortæring.


Aldrig???? hmmmmHmm

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)