Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Multimedieskat, hvor meget skal man trække fra før det kan betale sig?

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Søgte lidt dybere, og må konstatere, at Bent har ret i, at der skal ske en fordeling af momsen i forhold til erhvervsmæssige og private anvendelse.

Men selvfølgelig er jeg også interesseret i vores "momsekspert" Lars Gosvig's opfattelse.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102969&vId=202805&search=Multimedier¤moms

Heraf fremgår bl.a. følgende:

Citat: "For så vidt angår moms af multimedierne finder de almindelige regler anvendelse. Det afgørende for momsmæssigt fradrag er momsbeløbet på indkøbet og den faktiske anvendelse af det indkøbte, herunder fordelingen mellem den private og erhvervsmæssige anvendelse, som sker efter et skøn, jf. ML § 38, stk. 2 og Momsvejledningens afsnit J.2.1.2."

Hermed er vi netop ovre i Momslovens § 38 stk. 2, hvor der skal ske en fordeling af moms, hvilket igen bevirker, at der ikke er fuldt fradrag på momsen på multimeder, der anvendes privat.

Bemærk dette har kun påvirkning på momsfradraget. Driftsomkostningerne excl. moms er stadig fuldt fradragsberettigede skattemæssigt.

Hilsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattemæssigt er der jo gjort op med den private anvendelse via multimedieskatten og derfor er der fuldt fradrag skattemæssigt (det er det samme som med fri bil) men momsmæssigt er det noget andet. Jeg mener at kunne huske at det omtalte skøn normalt hedder 50/50.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Skattemæssigt er der jo gjort op med den private anvendelse via multimedieskatten og derfor er der fuldt fradrag skattemæssigt (det er det samme som med fri bil) men momsmæssigt er det noget andet. Jeg mener at kunne huske at det omtalte skøn normalt hedder 50/50.

Ja, jeg er helt enig Yes Det er SKAT's standard fordeling.

Kunne desværre ikke lige finde link til denne.

Hilsen

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Hej alle

Søgte lidt dybere, og må konstatere, at Bent har ret i, at der skal ske en fordeling af momsen i forhold til erhvervsmæssige og private anvendelse.

Men selvfølgelig er jeg også interesseret i vores "momsekspert" Lars Gosvig's opfattelse.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=102969&vId=202805&search=Multimedier¤moms

Heraf fremgår bl.a. følgende:

Citat: "For så vidt angår moms af multimedierne finder de almindelige regler anvendelse. Det afgørende for momsmæssigt fradrag er momsbeløbet på indkøbet og den faktiske anvendelse af det indkøbte, herunder fordelingen mellem den private og erhvervsmæssige anvendelse, som sker efter et skøn, jf. ML § 38, stk. 2 og Momsvejledningens afsnit J.2.1.2."

Hermed er vi netop ovre i Momslovens § 38 stk. 2, hvor der skal ske en fordeling af moms, hvilket igen bevirker, at der ikke er fuldt fradrag på momsen på multimeder, der anvendes privat.

Bemærk dette har kun påvirkning på momsfradraget. Driftsomkostningerne excl. moms er stadig fuldt fradragsberettigede skattemæssigt.

Hej Tonny og Bent, jeg må indrømme at linket fjerner alt tvivl og at jeg havde uret. jeg beklager.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Benjamin:
jeg må indrømme at linket fjerner alt tvivl og at jeg havde uret.

Benjamin er måske lidt undskyldt. Hvis du er en teknologisk oldsag som os andre, vil du kunne huske IDSN-forbindelserne. Dobbelt telefonforbindelse med en opkoblingshastiged på 64 kbits. Nøj, da jeg fik sådan én, det gik bare stærkt.

Der ligger en afgørelse, hvor momsen af ISDN installeret hos medarbejdere kunne fratrækkes 100% hvis forbindelsen kun kunne etableres til virksomhedens server, ellers hed den 50/50 jf. momslovens § 40, stk. 2.

Diskussionen om fordeling har floreret siden hjemme-pc-reglerne blev indføjet i Ligningsloven og er ikke affødt af multimedieskatten.

Men som en hovedregel siger man, at fordeler man momsen 50/50 er der typisk ikke grund til at være nervøs for, at SKAT laver en omfordeling. Men det er ikke en garanti.

Vh
Lars

Side 3 ud af 3 (25 indlæg)