Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturering i 09 eller 10?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 11:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg solgte nogle varer til en kunde i 09. Tingene var lidt hektiske, så jeg nåede aldrig at lave en faktura til ham. Den vil han naturligvis gerne have, og den skal laves. Problemet er, at hvis jeg laver en faktura til ham nu, kan jeg vel ikke afstemme efter kontoudtog fra banken i fra 09? Derfor vil den nye faktura jo stå åben altid? Hvordan klarer man den? Jeg har skiftet fra Summa til e-conomic hvis det gør en forskel for svaret

På forhånd tak

Fra Køge
Tilmeldt 8. Aug 09
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 11:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det rigtigste at gøre, vil være at lave en faktura til ham i 2010.

Adm. Direktør - Green Business House ApS - Værkstedsvej 7 - 4600 Køge - læs mere her

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 11:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du fakturerer i 2009 vil fakturaen stå åben pr. 31/12-2009 som et tilgodehavende. Og når du så får pengene i 2010 så udligner du fakturaen og det hele stemme Smile det er ikke anderledes end hvis du havde faktureret den i 2009 men stadig først havde fået pengene i 2010.

Mvh

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 11:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Højrup:

Det rigtigste at gøre, vil være at lave en faktura til ham i 2010.

Det regnede jeg også med, men hvordan skal den så bogføres? Skal jeg lave en linie i kassekladden, der henviser til indbetalingen fra 09?

Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 12:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming Bach:

Hvis du fakturerer i 2009 vil fakturaen stå åben pr. 31/12-2009 som et tilgodehavende. Og når du så får pengene i 2010 så udligner du fakturaen og det hele stemme Smile det er ikke anderledes end hvis du havde faktureret den i 2009 men stadig først havde fået pengene i 2010.

Mvh

Flemming Bach



Jeg har ikke faktureret i 09. Men jeg fik pengene i 09!

Fra Middelfart
Tilmeldt 1. Dec 08
Indlæg ialt: 238
Fra  Dynamics Experts ApS Skrevet kl. 12:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Bare det var mig! Mine kunder betaler normalt aldrig før jeg har sendt dem en faktura.

Men dit svar underbygger kun at du skal datere fakturaen i 2009.

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja så er der ingen tvivl den skal helt sikkert dateres i 2009.

Under alle omstændigheder så er det jo en indtægt der vedr. 2009 - og så mener jeg også at fakturaen skal dateres i 2009. 

 

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming Bach:

Ja så er der ingen tvivl den skal helt sikkert dateres i 2009.

Under alle omstændigheder så er det jo en indtægt der vedr. 2009 - og så mener jeg også at fakturaen skal dateres i 2009. 

 

Jeg kan ikke postere i 2009, da Summa ikke vil tillade det. Så bliver der brud på fakturakronologien, skriver den. Hvordan efterposterer man??

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Flemming har helt ret i, at der skal faktureres/indtægtføres det modtagne beløb for de leverede varer i 2009.

Du kan vælge at lade indbetalingen gå direkte på omsætningskontoen, og efterfølgende i 2010 lave en faktura, hvor du udtrykkeligt henviser til, at den vedrører 2009 og den også er betalt i 2009.

Du kan også vælge at udarbejde en manuel faktura dateret i 2009, som du kan sende til kunden, som du kan bogføre som omsætning eller sætte ind sammen med den modtagne betaling jvf. ovenstående, hvor indbetalingen bogføres direkte på omsætningskontoen.

Med venlig hilsen

Fra Albertslund
Tilmeldt 17. Jan 06
Indlæg ialt: 633
Fra  AgerCon Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Du kan også vælge at udarbejde en manuel faktura dateret i 2009, som du kan sende til kunden, som du kan bogføre som omsætning eller sætte ind sammen med den modtagne betaling jvf. ovenstående, hvor indbetalingen bogføres direkte på omsætningskontoen.

Så vidt jeg kan læse af Skat's "Moms - fakturering, regnskab mv." skal fakturadatoen være udstedelsesdatoen for fakturaen:

Moms - fakturering, regnskab mv. (side 8):
En almindelig faktura skal have følgende indhold:

  • udstedelsesdato (fakturadato)
  • ...

Så man kan altså ikke datere dette juridiske dokument i et andet regnskabsår end det er udstedt - ej heller en anden dato.

Så fakturér med den dato, du udsteder fakturaen.

Dog er arbejdet udført i 2009, så det skal konteres i 2009 på kontoen "Igangværende arbejde", da der endnu ikke er udstedt en faktura.

Jeg er ikke revisor, så ret mig gerne, hvis min opfattelse er forkert.

 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)