Jeg solgte nogle varer til en kunde i 09. Tingene var lidt hektiske, så jeg nåede aldrig at lave en faktura til ham. Den vil han naturligvis gerne have, og den skal laves. Problemet er, at hvis jeg laver en faktura til ham nu, kan jeg vel ikke afstemme efter kontoudtog fra banken i fra 09? Derfor vil den nye faktura jo stå åben altid? Hvordan klarer man den? Jeg har skiftet fra Summa til e-conomic hvis det gør en forskel for svaret
Hvis du fakturerer i 2009 vil fakturaen stå åben pr. 31/12-2009 som et tilgodehavende. Og når du så får pengene i 2010 så udligner du fakturaen og det hele stemme det er ikke anderledes end hvis du havde faktureret den i 2009 men stadig først havde fået pengene i 2010.
Hvis du fakturerer i 2009 vil fakturaen stå åben pr. 31/12-2009 som et tilgodehavende. Og når du så får pengene i 2010 så udligner du fakturaen og det hele stemme det er ikke anderledes end hvis du havde faktureret den i 2009 men stadig først havde fået pengene i 2010.
Mvh
Flemming Bach
Jeg har ikke faktureret i 09. Men jeg fik pengene i 09!
Flemming har helt ret i, at der skal faktureres/indtægtføres det modtagne beløb for de leverede varer i 2009.
Du kan vælge at lade indbetalingen gå direkte på omsætningskontoen, og efterfølgende i 2010 lave en faktura, hvor du udtrykkeligt henviser til, at den vedrører 2009 og den også er betalt i 2009.
Du kan også vælge at udarbejde en manuel faktura dateret i 2009, som du kan sende til kunden, som du kan bogføre som omsætning eller sætte ind sammen med den modtagne betaling jvf. ovenstående, hvor indbetalingen bogføres direkte på omsætningskontoen.
Du kan også vælge at udarbejde en manuel faktura dateret i 2009, som du kan sende til kunden, som du kan bogføre som omsætning eller sætte ind sammen med den modtagne betaling jvf. ovenstående, hvor indbetalingen bogføres direkte på omsætningskontoen.