Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danmarks Indsamlingen og beskatning - hvad er reglerne

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Søborg
Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 755
Fra  Acasma Amino ApS Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har brug for lidt hjælp omkring beskatning, hvis man køber en vare på auktionen i forbindelse med Danmarks Indsamlingen.

Case 1:

Medarbejderne på Amino har knoklet røven ud af bukserne den seneste tid. Nyt design, nye tjenester og bedre økonomi til at lave nye tjenester til gavn for iværksættere . Det vil jeg gerne anerkende. Og derfor har jeg budt på en lagkage. Se her:

http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?LanguageId=1&ItemId=1770022&nBids=5&ReturnUrl=http%3a%2f%2fwww.lauritz.com%2fItemList%2fCustomItemList.aspx%3fLanguageId%3d1%26article%3d0%26ItemCollectionId%3d1300%26SelectedTab%3d0%26OnlyActive%3d1%26DC%3d1%26CPIn%3d0%26ISz%3d0%26PSz%3d100%26PSzG%3d6%26SO%3d3%26ST%3d0%231770022EndTagRU

 

Vi får en kage til hele huset på Nattergalevej og Danmarks Indsamlingen får nogle penge. Sådan et køb hvordan bogfører jeg det. Er det bare et almindeligt varekøb?

 

Case 2:

Hvis man nu gerne som virksomhed  vil lave en intern konkurrence. Gaven kunne fx være en af Apollos 50 rejser de har udbudt.

 

Hvordan så med beskatning.

 

1) Værdien af rejsen er fx 7.000 kr.

2) Man får den for 8.000 kr.

 

Skal man så som medarbejder beskattes af den reelle værdi på 7.000 kr. eller af den købte værdi på 8.000 kr. Samt tilsvarende i det modsatte tilfælde. Jeg får varen for 6.000 kr. men den reelle værdi er 7.000 kr. Hvad skal medarbejderen så beskattes

 

Hvordan skal sådan et køb bogføres. Er det som et medarbejdergode som skal indberettes på samme måde som løn. Og er det et varekøb med moms for virksomheden

 

Ofte er det jo virksomheder som byder på de mange auktioner og ikke private mennesker. Så der må vel være en gængs praksis for hvordan man gør. Synes dog at der har været en del snak i pressen de seneste dag om beskatning af donationer, auktioner osv.

 

Nicolai

Fra Søborg
Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 755
Fra  Acasma Amino ApS Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

PS. Til inspiration for andre kage-entusiaster. Grannies House laver de bedste lagkager vest for øresund - no doubt. Så det er en varer på Danmarks Indsamlingen som er værd at gå efter Cool

Nicolai

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Frisch:
Og er det et varekøb med moms for virksomheden

Hej Frisch

Mht. momsen er det sådan lidt "mellem to stole".

På den ene side er der ikke fradrag for momsen af udgifter der knytter sig til bespisning og heller ikke til naturalieaflønning. På den anden side er der fradrag for momsen af almindelige og generelle personaleomkostninger.

Mht. kagen - så må I æde momsen. Udgiften skal bogføres inklusive moms og uden momsfradrag. Ja det vil sige, medmindre I har en kantineordning. Så kan du godt tage momsfradrag, men så skal prisen på kagen indregnes i kantineordningens omkostninger.

Fsv. den interne konkurrence, hvis I hænger den op på en given præstation så vil der være momsfradrag. Hvis I blot udlodder gaven blandt alle, så er det mere tvivlsomt (bare sådan i parentes bemærket, så forholder jeg mig ikke til præstationskonkurrencer, så disse er der ikke grund til at kommentere). I så fald kan du sammenligne den med julegaver, fødselsdagsgaver, jubilæumsgaver (I har jo mange der har haft 25 års jubilæum, så specielt den sidste har I jo prøvet før . . . .  Stick out tongue)

Vh
Lars

Fra Søborg
Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 755
Fra  Acasma Amino ApS Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Lars - jeg havde også tænkt på det som et "gratiale" af en art.

Rigtig god tilbagemelding som jeg kan bruge.

Nicolai

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)