Hej Alle sammen. Jeg har læst med stor fornøjelse på forummet, og fundet en del gode svar, utroligt dejligt når man prøver at komme til at stå på egne ben Så først og fremmest tak til alle. Nå men jeg er ved at starte noget firmaværk op, og her i starten er der jo udgifter, og ingen indtægter, sådan forventer jeg at det vil være i nogle måneder. Nu skal der jo så indgives moms i feburar, så kommer den først ukendte udfordring i mit projekt Nogle af de ting jeg har købt til firmaet er jo købt i mit navn inden jeg fik cvr, har det noget at sige? Og får man moms tilbage hvis man ingen indtægt har? Og nogle af mine indkøb er fra svenske/tyske firmaer, hvad gør man så, når det også er købt i mit navn og ikke i firmaets navn? Og til sidst, findes der en god og nem "skat og moms for dummies" guide et sted derude, for her roder jeg mig virkeligt ud i noget ukendt Jeg håber i vil hjælpe en nybegynder Mvh Morten Juel |
Hej
Jeg vil antage at din virk er et enkelmandsselskab (ret mig endelig hvis dette ikke er sagen)
MJuel:Nogle af de ting jeg har købt til firmaet er jo købt i mit navn inden jeg fik cvr, har det noget at sige?
Normalt vil dette ikke være et problem (teknisk set er det, men SKAT plejer at have forståelse for denne meget almindelige nybegynder fejl).
MJuel:Og får man moms tilbage hvis man ingen indtægt har?
Ja. Du vil måske opleve et besøg fra SKAT (bare lige for at tjekke), specielt hvis du skal have penge tilbage (momsrefuntion) periode efter periode. Men det er helt almindeligt at mange nystartede erhvervsdrivende får moms tilbage den første periode eller to, der skal jo også tit opbygges et varelager.
MJuel:Og nogle af mine indkøb er fra svenske/tyske firmaer, hvad gør man så, når det også er købt i mit navn og ikke i firmaets navn?
Ok, straks værre, hvis det havde været din virk der havde foretaget købene skulle der nemlig ikke moms på. så nu er det noget med at skulle have momsen tilbage fra de tyske/svenske momsmyndigheder og det uden at din virksomhedsnavn fremgår på fakturaen.. tvivler jeg på sker.
Langt nemmere er det hvis du blot sælger artiklerne til din virksomhed. Du sælger naturligvis til samme pris som du købte (altså inkl. moms men naturligvis uden at opkræve moms igen). eller nemmest af alt du bruger artiklerne som privat indskud (private indskud, under egenkapital i dit regnskab), du kan så trække et tilsvarende beløb ud af virksomheden uden at skulle svare skat af dette.
I begge tilfælde vil artiklernes brug/nedskrivninger figurere som omkostninger og dermed gøre dit resultat (og dermed skat) mindre. på denne måde har du tjent lidt af moms tabet ind igen.
MJuel:Og til sidst, findes der en god og nem "skat og moms for dummies" guide et sted derude, for her roder jeg mig virkeligt ud i noget ukendt
SKAT har lavet et par gratis publikationer http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oid=12708&vid=0&type=Moms+og+lønsumsafgift
men hvor gode de er for "dummies" ved jeg ikke
Mvh.
Benjamin