Hej Hvordan gør I, når en kunde ikke betaler rettidigt? Og hvordan er det så, når tidsfristen er overskredet. Det er lidt frustrende, at skulle rykke for betalingen af et stykke arbejde. :-) Dorthe |
Dorthe Kornerup:Hej
Hvordan gør I, når en kunde ikke betaler rettidigt?
Jeg har på min faktura stående: Plus 2% pr. påbegyndt måned.
Hvad står på jeres? Bør mit være anderledes?Og hvordan er det så, når tidsfristen er overskredet.
Skal jeg sende en ny faktura ud på beløb + rykkergebyret?
Hvordan håndterer I disse situationer?Det er lidt frustrende, at skulle rykke for betalingen af et stykke arbejde.
Og især når man selv har leverandørudgifter på opgaven, man skal dække ind for.:-) Dorthe
Hej Dorthe
Ville det ikke bare være perfekt, hvis alle betalte rettidigt
Du skal ikke lave en ny faktura, men en rentenota med udgangspunkt i de 2% pr. påbegyndt måned fra forfaldsdagen. Herefter kan du vælge at lave et kontoudtog eller en rykkerskrivelse (lige som et brev), hvor du opgører dit samlede tilgodehavende:
Faktura xxxx
Renter for perioden xxx
Rykkergebyrer xxx
Ialt
Husk endelig at skrive betingelser for betalingen, og ikke mindst konsekvenserne ved manglende betaling.
Eks. overdrages sagen til retslig inkasso gennem min advokat med risiko for registrering i RKI. (Her kan du i givet fald dække dig ind under, at det er en risiko, men det ikke er sikkert) Det plejer at ruske lidt op i skyldneren.
Du kan eventuel også tilføje, at skyldneren gerne må kontakte dig for en afvikling, men det gør de næppe
Håber du kan bruge dette
Hilsen