Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskaber og revisionspligt?

Side 2 ud af 5 (47 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var så Selskabsskattelovens § 13, det vidste jeg jo godt, he he Big Smile

Hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 01:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

 

1)+2)  Et holdingselskab kan oppebære skattefrit udbytte efter 1 år, og ejerandelen er ikke bestemmende herfor, den bestemmer kun andelen af det samlede udbytte

Vi blev enige om, at ejerandelen ska udgør mindst 10% for at opnå et skattefrit udbytte.

Så mangler vi lige at få afklaret fra hvornår man kan opnå det skattefri udbytte. Du skriver efter 1 år.

Jeg mener, at man kan modtage udbytte skattefrit umiddelbart efter erhvervelsen af kapitalandelen - blot man beholder dem i 12 måneder herefter.

Kan vi opnå enighed om dette ? Big Smile

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

 

1)+2)  Et holdingselskab kan oppebære skattefrit udbytte efter 1 år, og ejerandelen er ikke bestemmende herfor, den bestemmer kun andelen af det samlede udbytte

Vi blev enige om, at ejerandelen ska udgør mindst 10% for at opnå et skattefrit udbytte.

Så mangler vi lige at få afklaret fra hvornår man kan opnå det skattefri udbytte. Du skriver efter 1 år.

Jeg mener, at man kan modtage udbytte skattefrit umiddelbart efter erhvervelsen af kapitalandelen - blot man beholder dem i 12 måneder herefter.

 

Kan vi opnå enighed om dette ? Big Smile

 

 

YesJeps

Hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso

Lige for at præcisere det helt. Moderselskabet skal beholde aktierne/anparterne i datterselskabet i minimum 12 måneder.

Udbyttet kan således udbetalesskattefrit til moderselskabet reelt på dag 1 for ejerskabet.

Så skulle den være helt på plads eller Wink

Hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 02:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Så skulle den være helt på plads eller Wink

Jo da - var vist også det jeg skrev....

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

Så skulle den være helt på plads eller Wink

 

Jo da - var vist også det jeg skrev....

Ah, det ved jeg nu ikke. "bare man beholder dem" ??? Jeg præciserede det bare lidt. Er nok lidt overtrætSleep

Hilsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Uha - Det ligner at en revisor ville have godt af at tage et kursus i Aktuel Skat Big Smile

Fra og med indkomståret 2010 er selskaber generelt skattepligtige af udbytte og avancer på aktier hvor ejerandelen udgør under 10%. Er andelen 10% eller derover er udbytter og avancer skattefri uanset ejertid.

Det man skal passe på her er at vi taler om reelle ejerandele. Dvs. man kan ikke som tidligere indsætte mellemliggende holdingselskaber og derved komme over 10% kravet ved at eje 15% af aktierne i et mellemholdingselskab som ejer 50% af driftsselskabet. Der ser man normalt vis igennem (det er i nogle situationer muligt at komme udenom dette men det er ikke for menigmand).

PS: tidligere kunne man også få skattefrit udbytte fra dag 1 blot man efterfølgende opretholdte en ejerandel på mindst 10%, så lang tid at den samlede besiddelsestid udgjorde minimum 12 måneder.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Uha - Det ligner at en revisor ville have godt af at tage et kursus i Aktuel Skat Big Smile

Fra og med indkomståret 2010 er selskaber generelt skattepligtige af udbytte og avancer på aktier hvor ejerandelen udgør under 10%. Er andelen 10% eller derover er udbytter og avancer skattefri uanset ejertid.

Det man skal passe på her er at vi taler om reelle ejerandele. Dvs. man kan ikke som tidligere indsætte mellemliggende holdingselskaber og derved komme over 10% kravet ved at eje 15% af aktierne i et mellemholdingselskab som ejer 50% af driftsselskabet. Der ser man normalt vis igennem (det er i nogle situationer muligt at komme udenom dette men det er ikke for menigmand).

PS: tidligere kunne man også få skattefrit udbytte fra dag 1 blot man efterfølgende opretholdte en ejerandel på mindst 10%, så lang tid at den samlede besiddelsestid udgjorde minimum 12 måneder.

Hej Bent

Både ja og nej Cool Jeg havde en "snor" omkring den en finger, men kunne ikke huske hvorfor Stick out tongue

De nye regler omkring ejertid m.v. blev vedtaget den 28. maj 2009 og er gældende for udbytter efter 1.1.2010.

Så du har helt ret. Yes Fint med en bedre præcisering.

Hilsen

Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 21:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, og tak for de mange svar!

Jeg har lige nogle yderligere spøgrsmål, mest omkring skat:

1)      Må et holdingselskab skattefrit tilføre midler fra sin egenkapital sit til et eksisterende driftsselskab?

2)      Hvordan beskattes et holdingselskabs renteindtægter, og kan disse renteindtægter overføres skattefrit til et eksisterende eller nyt driftsselskab?

3)      Hvis et holdingselskab går konkurs, kan kurator så gøre udlæg i holdingselskabets anparter i fællesejede driftsselskaber selv om dette medfører konkurs for de andre medejere i et ellers sundt driftsselskab?

4)      Hvordan bliver et holdingselskabs formue eller værdier beskattet ved salg eller lukning?

På forhånd tak for svarerne!

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Fabel:

Hejsa, og tak for de mange svar!

Jeg har lige nogle yderligere spøgrsmål, mest omkring skat:

1)      Må et holdingselskab skattefrit tilføre midler fra sin egenkapital sit til et eksisterende driftsselskab?

2)      Hvordan beskattes et holdingselskabs renteindtægter, og kan disse renteindtægter overføres skattefrit til et eksisterende eller nyt driftsselskab?

3)      Hvis et holdingselskab går konkurs, kan kurator så gøre udlæg i holdingselskabets anparter i fællesejede driftsselskaber selv om dette medfører konkurs for de andre medejere i et ellers sundt driftsselskab?

4)      Hvordan bliver et holdingselskabs formue eller værdier beskattet ved salg eller lukning?

På forhånd tak for svarerne!

 

 

1) Holdingselskaber må gerne udlåne midler til datterselskaber eller for den sags skyld andre. Det har intet med skat at gøre. Dog skal der beregnes renter af lån.

2) Holdingselskabers renteindtægter beskattes som andre selskaber med pt. 25 %. Når renterne er beskattet kan de i lighed med de under pkt. 1 udlånes.

3) Holdingselskabers konkurs vil har en direkte påvirkning på datterselskaberne, idet kurator vil drage omsorg for at få solgt holdingselskabets anparter/aktier bedst muligt. D.v.s. andre aktionærer/anpartshavere kan blive tvunget til at købe holdingselskabets aktier/anparter. Dette er dog typisk forhold, som man regulerer i selskabernes vedtægter og/eller aktionæroverenskomster, hvor der typisk vil være særlige indfrielsesregler ved konkurs, betalingstandsning eller lignende. Ellers risikerer man netop, at et sundt selskab skal lukke fordi, et andet selskab er nødlidende.

4) Hvis et holdingselskab lukkes realiseres alle værdier og gælden indfries, hvorefter aktierne/anparterne har en værdi svarende til indestående i selskabet. Dette beløb vil så blive beskattet efter reglerne for udbytter.

Hilsen

 

Side 2 ud af 5 (47 indlæg)