Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holdingselskaber og revisionspligt?

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 16:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Min familie og jeg har puslet med ideen om at starte et ApS, men er blevet opmærksom på muligheden for et tilhørende holdingselskab.

Jeg har læst på nettet at holdingselskaber minimum skal besidde 10% af en virksomheds anparter for at man kan overføre overskud skattefrit, men er blevet usikker da jeg har set mangle forskellige tal omkring dette på forskellige hjemmesider (og fordi der træder en ny selskabslov i kraft i 2010).

Derudover læste jeg også at holdingselskaber som besidder over 20% af et driftsselskab ikke kan undlade revisionspligt, men hvad nu hvis det besidder under 20%? Eller er et holdingselskab altid underlagt revisionspligt?

1) Hvor mange % af anparterne skal et holdingselskab minimum besidde for at kunne overføre udbytte skattefrit ( Helst i henhold til den nye lov ) ?

2)  Går der stadig tre år før moderselskabet skattefrit  kan modtage udbytte fra det datterselskab, der kører driften af virksomheden?

3) Skal alle holdingselskaber aflægge revisor godkendt regnskab, eller er det kun dem der ejer over 20% af et andet selskab?

På forhånd mange tak for hjælpen!!!

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Fabel:

Hej alle

Min familie og jeg har puslet med ideen om at starte et ApS, men er blevet opmærksom på muligheden for et tilhørende holdingselskab.

Jeg har læst på nettet at holdingselskaber minimum skal besidde 10% af en virksomheds anparter for at man kan overføre overskud skattefrit, men er blevet usikker da jeg har set mangle forskellige tal omkring dette på forskellige hjemmesider (og fordi der træder en ny selskabslov i kraft i 2010).

Derudover læste jeg også at holdingselskaber som besidder over 20% af et driftsselskab ikke kan undlade revisionspligt, men hvad nu hvis det besidder under 20%? Eller er et holdingselskab altid underlagt revisionspligt?

1) Hvor mange % af anparterne skal et holdingselskab minimum besidde for at kunne overføre udbytte skattefrit ( Helst i henhold til den nye lov ) ?

2)  Går der stadig tre år før moderselskabet skattefrit  kan modtage udbytte fra det datterselskab, der kører driften af virksomheden?

3) Skal alle holdingselskaber aflægge revisor godkendt regnskab, eller er det kun dem der ejer over 20% af et andet selskab?

På forhånd mange tak for hjælpen!!!

 

Hej

De omtalte forhold fremgår af Årsregnskabsloven Kap. 17, § 135. Den Ny Selskabslov, som formentlig træder endelig i kraft omkring 1. marts 2010, ændrer ikke ved revisionen.

Fravalg af revision gælder Klasse B selskaber, som ikke overskrider 2 ud af 3 kriterier,

  • Balancesum på kr. 1,5 mio.
  • Nettoomsætning på kr. 3 mio.
  • Gennemsnitlig antal beskæftigede på 12

1)+2)  Et holdingselskab kan oppebære skattefrit udbytte efter 1 år, og ejerandelen er ikke bestemmende herfor, den bestemmer kun andelen af det samlede udbytte

3) Ja, fremgår af § 135 stk. 3, som mere går på begrebet "betydelig indflydelse i datterselskabets driftsmæssige eller finansiellse ledelse.

Det skal dog bemærkes, at datterselskabet ofte jvf. revisionen i holdingselskabet indirekte skal revideres af hensyn til holdingselskabets revision, dette er revisors vurdering.

Håber dette giver lidt afklaring, eller vender I bare tilbage.

Hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

1)+2)  Et holdingselskab kan oppebære skattefrit udbytte efter 1 år, og ejerandelen er ikke bestemmende herfor, den bestemmer kun andelen af det samlede udbytte

Skal ejerandelen ikke udgøre mindst 10% før man taler om datterselskaber. Måske jeg har misforstået noget - jeg troede, at der var tale om porteføljeaktier, hvis ejernandelen  var under 10%

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

1)+2)  Et holdingselskab kan oppebære skattefrit udbytte efter 1 år, og ejerandelen er ikke bestemmende herfor, den bestemmer kun andelen af det samlede udbytte

Skal ejerandelen ikke udgøre mindst 10% før man taler om datterselskaber. Måske jeg har misforstået noget - jeg troede, at der var tale om porteføljeaktier, hvis ejernandelen  var under 10%

 

 

 

Hej

Årsregnskabslovens § 135 nævner intet om procentsatser Surprise

§135 stk. 3 nævner kun "en betydelig indflydelse".

Hilsen

Tonny

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 21:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Årsregnskabslovens § 135 nævner intet om procentsatser Surprise

§135 stk. 3 nævner kun "en betydelig indflydelse".

Hilsen

Tonny

Jeg kan ikke se noget i årsregnskabslovens § 135 om skattefrit udbytte??

Kan du uddybe.

 

 

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Espresso:

Tonny Skov Pedersen:

Årsregnskabslovens § 135 nævner intet om procentsatser Surprise

§135 stk. 3 nævner kun "en betydelig indflydelse".

Hilsen

Tonny

 

Jeg kan ikke se noget i årsregnskabslovens § 135 om skattefrit udbytte??

Kan du uddybe.

 

Nej, det fremgår af Aktieavancebeskatningensloven, jeg kan ikke lige paragraffen Stick out tongue

Hilsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Kaffe & Co:

Tonny Skov Pedersen:

Hej

Årsregnskabslovens § 135 nævner intet om procentsatser Surprise

§135 stk. 3 nævner kun "en betydelig indflydelse".

 

 

Jakob har skrevet et udemærket blog om emnet her:
http://www.amino.dk/blogs/toejner/archive/2008/11/25/stifte-holdingselskab-hvad-er-holding-hvorfor-holdingselskab-ditselskab-dk-advokat-jacob-t-248-jner.aspx

og endda opdateret det :-)

Han nævner også minimum 10% reglen!?

De bedste kaffe hilsner
Søren

Hej Søren

Det kan jeg godt se, men han nævner ikke noget om, hvor det fremgår. Så vi må have Jacob i tale.Big Smile

Hilsen

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Et gæt kunne være selskabsskattelovens §2 ?

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 5 (47 indlæg)