Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af B-indkomst

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 09
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal til at udbetale b-indkomst til et par freelancere jeg har tilknyttet, men mangler en generel vejledning i hvordan dette gøres. Som jeg har kunnet læse mig frem til, at det helt og holdent op til modtageren af b-indkomst om at indberette til Skat.

Hvis det er korrekt, så skal jeg vel egentligt ikke foretage mig andet andet end at kontere på hhv 'konto for udbetalt b-indkomst til freelancere' og modpostere på banken, forudsat at det foregår som bankoverførsel?

Derudover skal jeg vel lave en "lønseddel". Hvilke krav er der til denne?

Håber der er nogle der kan svare på dette, da jeg helst vil gøre det rigtigt fra starten...

anders@detsortebureau.dk // www.detsortebureau.dk

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Det er dit ansvar at oplyse SKAT om transaktionen. dette kan gøres elektronisk eller vis en blanket (ring til dit lokale skattecenter).

 

Det nemmeste (i stedet for at lave lønseddel og derfor også skulle oprette dem med pension osv.) er hvis de blot fakturere dig for beløbet (her antager jeg at beløbet er under 50.000 da de jo ellers skal momsregistreres).

 

Mvh.

Benjamin

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 01:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Anders

Du skal have cpr.-nummer, navn og adresse på dine honorarmodtagere. Af honorarudbetalingssedlen skal disse oplysninger fremgå samt det beløb, du udbetaler. Skriv også, hvad du betaler for, f.eks. "opgave xx løst i yy måned" og en evt. beregning, hvis det er et antal timer, du betaler for.

Hos SKAT kan du på tast-selv blive tilmeldt eIndkomst, så du kan indberette det beløb, du har udbetalt, det er ikke så svær en øvelse. Men nødvendig: Du har indberetningspligt. Der er tale om "AM-pligtigt honorar" - når du når så langt.

Hvis dine freelancere løser andet end enkeltstående opgaver - at det f.eks. nærmer sig månedlige afregninger, kan du ikke udbetale lønningerne som B-indkomst - så vil SKAT meget gerne have, at der bliver betalt skat løbende. I så fald skal du bruge et lønsystem.

Jeg har i forvejen ansatte og et lønsystem, så skal jeg ind imellem udbetale et B-honorar, gør jeg det gennem lønsystemet, for det er det allerletteste - så skal jeg hverken selv klare indberetning eller overførsel.

Dbh
Anette Sand
http://anettesand.dk

Fra Esbjerg
Tilmeldt 26. Aug 09
Indlæg ialt: 145
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, i får begge tak for svarerne; to forskellige måder at angribe "problemet" på...

anders@detsortebureau.dk // www.detsortebureau.dk

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis de pågældende ikke er momsregistrerede skal du altid oplyse beløbet til Skat uanset om du får en faktura eller ej.

Hvis vi taler om en mere fast tilknytning og det tangerer et ansættelsesforhold skal du faktisk også indeholde skat (og indberette som A-indkomst)

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)