Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Evt. overførsel af beskatning ved salg af kunder, "goodwill" til ny virksomhed

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 21. Jan 10
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber at kunne få svar på herinde.

Jeg har siden år 2001 drevet selvstændig virksomhed. Virksomheden var en mindre enkeltmandsvirksomhed, men gav en god og solid indtjening. For at søge nye udfordringer valgte jeg i sommeren 2009 at sælge ca. 80 % af min virksomheds forretningsområder fra. Der blev udarbejdet en salgskontrakt af et advokatfirma. Jeg fik mine penge og køberen overtog mine kunder, service-kontrakter etc. Jeg bogførte salget, som et ganske almindeligt varesalg, dog med den undtagelse at overdragelsen var momsfri ifølge vejledning fra Skat og advokat. Der var kun mindre aktiver og intet varelager. Mit spørgsmål drejer sig derfor udelukkende om beskatning af fortjeneste ved salg af "goodwill", "kundekontrakter" etc.

I oktober måned valgte jeg at sælge de sidste forretningsområder fra, da jeg nu var sikker på, at min fremtid lå indenfor et andet felt. Jeg solgte den resterende del til en ny køber, og lukkede derefter mit momsnr. ned.

Begge de 2 salg står nu bogført, som ganske almindelige varesalg, og kommer derfor til almindelig beskatning for år 2009.

Jeg ønsker i år 2010 at starte en ny virksomhed op indenfor en helt anden branche, og har i den forbindelse brug for at købe nogle nye aktiver, varelager etc. Mit spørgsmål er derfor:

- Kan jeg overføre hele eller dele af salgssummen til den nye virksomhed og således bruge salgssummen i den gamle virksomhed til at købe aktiver og varelager i den nye. Jeg har hørt om muligheden for at overføre penge til virksomhedsordningen, men er i tvivl om hvad dette indebærer og hvordan det udføres i praksis?

På forhånd tak for hjælpen.

 

Mvh. Vendelboen

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hmm. lidt speget, problemet er at vso (virksomhedsskatteordningen) naturligvis kun kan bruges af virksomheder der er i drift, og ved at sælge alt fra og nedlægge alt aktivitet kan der stilles spørgsmålstegn ved om virksomheden stadig eksistere.

Har du været inde på skat.dk og registrere dit overskud for 2009?

Hvis du ikke har det, er jeg ret overbevist om at du stadig kan nå at gøre brug af vso, det kræver i så fald blot at du registrere din virksomhed som gørende brug af vso (jeg har lagt en vejledning til hvordan dette gøres her på amino under downlouds).

 

VSO (eller virksomhedsskatteordningen), er et super godt tilbud om at udskyde ens skat. normalt bliver du jo beskattet af virksomhedens overskud (ved enkelsmandsselskab) og denne bestatning sker ved at overskuddet indgår i din personlige indtægt.

Ved brug af vso kan du derimod nøjes med at blive beskattet med 25% nu, og så først betale resten af skatten når du en dag vælger at trække pengene ud af din virksomhed.

via skattefrivirksomhedsomdannelse kan du så bruge de kun delvis beskattede midler som du har opsparet i vso'et til at danne et Aps.

 

Lad os tage et lille eks. : du har et overskud på 1.000.000 kr (rundt tal der er nemt at regne med)

normalt vil du blive beskattet som var det alm. løn og du vil derfor skulle betale ca. 500.000 kr. i skat og vil derfor også kun have 500.000 kr. tilbage til at danne det næste selskab.

Hvad så hvis vi bruger vso og skattefrivirksomhedsomdannelse? overskuddet er det samme.

Men nu skal du kun betale 25% i skat i første omgang = 250.000 kr. og du har derfor 750.000 til at danne det nye selskab. Det nye selskab vil så tilgengæld "skylde" SKAT 250.000 kr. (forskellen mellem de 500.000 kr. som du normalt ville skulle betale og de 250.000 kr. som du allerede har betalt). De 250.000 som du skylder skal dog først betales hvis du vælger at nedlægge virksomheden (eller delvis ved nedskivning af anpartskapitalen og vil derfornormalt først ske flere til mange år efter at du normalt skylle have betalt pengene.

 

Mvh.

Benjamin

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det gjore han sandeligt også, havde jeg ikke lige set.

Sådan er det med dobbelt poster, de ender jo tit med at blive besvaret to gange Wink

 

Mvh.

Benjamin

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)