Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed eller I/S?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg står i den at jeg skal lave en webshop jeg er 16 år og skal lave det sammen med en på 14 år. 

Jeg har tilladelse til at drive virksomhed så jeg skal bare søge hos virk. Og ham på 14 han bruger sin mor.

Men hvis vi laver et I/S sammen. Hvad gør jeg så hvis jeg vil lave en webshop alene (100%)?

Skal jeg have en Enkeltmandsvirksomhed hvor vi samarbejder som 2 enkeltmandsvirksomheder? Eller skal vi have et I/S? Eller et I/S? hver?

Hvad er forkellen på I/S og Enkeltmandsvirksomhed? 

Mvh Lasse

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

  Hej Lasse,

Først og fremmest; Sådan! Jeg tager sgu hatten af for at I starter op i så ung en alder - og navnlig at I har "baglandet" (forældrene) som opbakning.
Mine forældre var meget tilbageholdende og forsøgte at "tale mig ned" da jeg i en tilsvarende alder begyndte at gå med idéer om at starte min første virksomhed. Og i den alder er det altså ret vigtigt at forældrene støtter op og ikke kæmper imod. Ellers er det rigtig svært at komme ordentligt igang.

Nå, men bortset fra det. Ud fra din beskrivelse vil jeg foreslå at du starter din egen virksomhed (og derved får dit eget CVR-nummer).
Hvor vidt din kammerat så også skal starte sin egen virksomhed - eller i sammen stifter et I/S - kommer an på forskellige ting:

- Hvis I har en virksomhed hver, så har I ikke en solidarisk hæftelse som I ellers vil have ved et I/S.
- Hvis din kammerat også på et tidspunkt skal lave nogle selvstændige opgaver, så vil det være smart for ham at han har sit eget CVR-nummer.
- Med et fælles I/S er det til gengæld lidt lettere rent regnskabsmæssigt hvad angår fælles projekter. Hvis I kører fælles projekter med to virksomheder, så skal I på en eller anden måde have fundet ud af hvilken virksomhed der skal fakturere kunderne og hvordan I kører udgifterne i forbindelse med disse fælles projekter og indbydes fakturere hinanden.

Et godt alternativ kunne måske være at I laver hver Jeres virksomhed og i det hele tager kommer i gang. Når det så kører og I har fået styr på det at drive virksomhed i det hele taget, så kan I eventuelt overveje at stifte et I/S (altså en tredie virksomhed) sammen til de fælles projekter, såfremt det viser sig at være en god idé.

/Jesper

Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 21:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:

  Hej Lasse,

Først og fremmest; Sådan! Jeg tager sgu hatten af for at I starter op i så ung en alder - og navnlig at I har "baglandet" (forældrene) som opbakning.
Mine forældre var meget tilbageholdende og forsøgte at "tale mig ned" da jeg i en tilsvarende alder begyndte at gå med idéer om at starte min første virksomhed. Og i den alder er det altså ret vigtigt at forældrene støtter op og ikke kæmper imod. Ellers er det rigtig svært at komme ordentligt igang.

Nå, men bortset fra det. Ud fra din beskrivelse vil jeg foreslå at du starter din egen virksomhed (og derved får dit eget CVR-nummer).
Hvor vidt din kammerat så også skal starte sin egen virksomhed - eller i sammen stifter et I/S - kommer an på forskellige ting:

- Hvis I har en virksomhed hver, så har I ikke en solidarisk hæftelse som I ellers vil have ved et I/S.
- Hvis din kammerat også på et tidspunkt skal lave nogle selvstændige opgaver, så vil det være smart for ham at han har sit eget CVR-nummer.
- Med et fælles I/S er det til gengæld lidt lettere rent regnskabsmæssigt hvad angår fælles projekter. Hvis I kører fælles projekter med to virksomheder, så skal I på en eller anden måde have fundet ud af hvilken virksomhed der skal fakturere kunderne og hvordan I kører udgifterne i forbindelse med disse fælles projekter og indbydes fakturere hinanden.

Et godt alternativ kunne måske være at I laver hver Jeres virksomhed og i det hele tager kommer i gang. Når det så kører og I har fået styr på det at drive virksomhed i det hele taget, så kan I eventuelt overveje at stifte et I/S (altså en tredie virksomhed) sammen til de fælles projekter, såfremt det viser sig at være en god idé.

/Jesper

Vil det sige at du foreslår at vi opretter en enkeltmandsvirksomhed hver og laver et samarbejde om denne ene side?

Mvh Lasse

 

Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
eller i sammen stifter et I/S - kommer an på forskellige ting:

Du overser at han vil lave et I/S med sin kammerats mor - kammeraten er så ung at denne ikke kan starte virksomhed. Dertil kommer at kammeraten alligevel ikke ville kunne indgå i et I/S, da han pga hans alder ikke må stifte gæld eller indgå gældsforpligtigelser.

Men ellers er jeg enig. Det er dumt at indgå i et I/S med en kammerats mor uden at have et indgående kendskab til hendes økonomiske forhold.

Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Malene:

Jesper Norbøll:
eller i sammen stifter et I/S - kommer an på forskellige ting:

Du overser at han vil lave et I/S med sin kammerats mor - kammeraten er så ung at denne ikke kan starte virksomhed. Dertil kommer at kammeraten alligevel ikke ville kunne indgå i et I/S, da han pga hans alder ikke må stifte gæld eller indgå gældsforpligtigelser.

Men ellers er jeg enig. Det er dumt at indgå i et I/S med en kammerats mor uden at have et indgående kendskab til hendes økonomiske forhold.

Vil det for mig så være bedre at lave en Enkeltmandsvirksomhed og samarbejde med den anden enkeltmandsvirksomhed?

 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

  Malene, ja det havde jeg lige overset !

---

Juridisk set er det så ikke dig og din kammerat som starter et samarbejde, men dig og hans mor.
Du må for himlens skyld IKKE lave et I/S, da du så kommer til at hæfte solidarisk for hvad hun end foretager sig af økonomiske og juridiske ting med virksomheden. Som sådan sker der nok ikke noget, da hun nok ikke er ude på at køre dig ud på glat is - MEN, for at være på den sikre side så du ikke får en rigtig skidt start på dit iværksætter-liv, bør du holde dig væk fra at danne virksomhed med nogen andre end dig selv indtil videre.

Din kammerats mor kan sagtens starte en virksomhed for sin søn og så kan I ellers lade de to virksomheder samarbejde med hinanden. F.eks. ved at  virksomhed-A fakturere slutkunden og virksomhed-B efterfølgende fakturerer virksomhed-A for sin andel af projektet. På den måde er I ikke juridisk og økonomisk forbundet med hinanden. Så det vil også være det jeg vil anbefale dig.

/Jesper

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jesper Norbøll:

- Hvis I har en virksomhed hver, så har I ikke en solidarisk hæftelse som I ellers vil have ved et I/S.

Dette gælder kun hvis de to selskaber der stifter I/S'et er Aps, A/S eller SMBA'er, hvis det er enkeltmandsselskaber vil de stadig hæfter både persoligt og solidarisk.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:

  Malene, ja det havde jeg lige overset !

---

Juridisk set er det så ikke dig og din kammerat som starter et samarbejde, men dig og hans mor.
Du må for himlens skyld IKKE lave et I/S, da du så kommer til at hæfte solidarisk for hvad hun end foretager sig af økonomiske og juridiske ting med virksomheden. Som sådan sker der nok ikke noget, da hun nok ikke er ude på at køre dig ud på glat is - MEN, for at være på den sikre side så du ikke får en rigtig skidt start på dit iværksætter-liv, bør du holde dig væk fra at danne virksomhed med nogen andre end dig selv indtil videre.

Din kammerats mor kan sagtens starte en virksomhed for sin søn og så kan I ellers lade de to virksomheder samarbejde med hinanden. F.eks. ved at  virksomhed-A fakturere slutkunden og virksomhed-B efterfølgende fakturerer virksomhed-A for sin andel af projektet. På den måde er I ikke juridisk og økonomisk forbundet med hinanden. Så det vil også være det jeg vil anbefale dig.

/Jesper

 

Jeg er helt enig JesperYes

Lav hvert jeres enkeltmandsselskab (an på hvor meget din kammerat ønsker at være med er det ikke sikkert at han (hans mor) behøver at blive momsregistreret.

Det ene selskab faturere så kunden og det andet fungere som underleverandør. fulstendigt som Jesper beskriver.

 

Husk iøvrigt at du endnu ikke kan blive momsregistreret (det er muligt men næsten håbløst besværligt). Du skal derfor sørge for at have en forælder til at blive momsregistreret for dig (her antager jeg naturligvis at virksomhedens skal momsregistreret, som den jo skal hvis den har en omsætning på min. 50.000 over en 12 måneders periode).

 

Mvh.

Benjamin

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder meget bøvlet med to selskaber. 

Vedr. det her med hæftelse og virksomhedsformer så lad os lige slå fast at man ikke selv bare kan lave et interessentskab. Det er måden hvorpå man driver og ejer virksomhederne der er afgørende for om det nu er et interessentskab (sameje) eller to personlige virksomheder ejet af to forskellige ejere.

- Driver man hver sin personlige virksomhed hæfter man ikke for den anden virksomheds forpligtelser men har man herudover en fælles aktivitet vil denne del være et interessentskab. Dvs. det er ikke nødvendigvis "enten eller" men et spørgsmål om også et spørgsmål om "og".

Jeg vil sige ligesom Malene og Jesper. Undgå et I/S, samarbejd med hinanden men hold hver virksomhed for sig og fakturer indbyrdes (gensidigt underleverandørforhold). Drop selskabsløsninger her og nu indtil I ved hvad det kan blive til.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)