Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prisen på cigaretter, det frie markede og demokratiet - hvor bliver det af!?

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)
Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ryger selv og jeg ryger lige mange cigaretter om det koster 30 kr. eller 60 kr. pr. pakke. For min skyld måtte prisen faktisk gerne være højere, hvis det kunne afskrække unge mennesker fra at starte med at ryge.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 17:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten:

Hvis vi skal være så snævre, kan vi jo også tage andre ting der er usunde op.

Nu blev der jo spurgt om rygning, men ellers er afgift for sukker / klik / sodavand vist også lige sat op?

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja der er lige kommet sukkerafgift for få dage siden

Godt initiativ. 

Så skulle det sunde så bare sættes lidt ned

 

Mikkel

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres rigtig gode indlæg, jeg læser på livet løs og er rigtig glad for de ekstra synsvinkler.

Det bliver nævnt at fede er det koncept der koster staten mest ihendhold til sundheds systemet, og ja hvordan kan det endelig være at der ikke er en form for "usund" afgift på mad fra fx. MC Donalds? men så vil jeg mene vi er tilbage igen med det moralske spørgsmål om man nu også kan tillade sig at "kontrollere" folkets spise, drike , ryge vaner?

Fra Esbjerg
Tilmeldt 19. Jan 08
Indlæg ialt: 324
Fra  esbjerglive.dk Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

Personligt er jeg også imod at staten skal adfærdsregulære befolkningen, som afgiftsstigninger nu engang gør, da forbruget af cigaretter uden tvivl vil blive sat ned. Men sådan er Danmark nu engang indrettet.

Jeg synes derimod det er problematisk, at man f.eks. ikke nedsætter moms og afgifter på sunde fødevarer o.lign., da det vil have en sundhedsfremmendeeffekt på befolkningen og derned nedbringe en lang række udgifter hos det offentlige.

Ydermere er jeg helt enig i at vi skal have frihed til at træffe vores egne valg og beslutninger, men så synes jeg til gengæld også at man selv skal tage konsekvenserne. Hvis folk der ryger bliver syge, som følge af rygningen, så kan det da umuligt være et samfundsmæssigt ansvar at behandle disse personer. Men det er det i Danmark og derfor er man nødsaget til at indføre adfærdsregulerende tiltag.


// Peter   

Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai:

Rygere koster ikke samfundet noget i forhold til fede/overvægtige mennesker. Rygere betaler så ekstremt meget i afgift til staten at de faktisk igennem deres rygeliv fodrer den danske stat med penge. Selv en svær sygdom vil ikke koste den danske stat flere penge i forhold til den portion penge de har indbetalt igennem afgifterne. Nej du ... det er sku de overvægtige der virkelig batter når vi taler at koste samfundet en helvedes masse penge, for afgifterne er slet ikke tilsvarende store på usund føde. Jeg er villig til at debattere videre med dette, jeg har læst økonomi på KU og det var noget af det første vi lærte at forstå i økonomiske principper.

Derudover synes jeg virkelig det er fornuftig at prisen på cigaretter stiger, den bør dog toppe ved de 45 kroner (herefter bliver det for overdrevent).

Så har du sikkert også læst at overvægt kan skyldes andet end blot at man spiser en masse usundt, det gør slanke mennesker også.. Derfor er det nok i hvert fald i nogen tilfælde noget man kunne betegne som en "sygdom" det er rygning dog ikke endnu.

Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 1468
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

De bliver jo nød til at samle penge ind, så de får råd til at redde jeres liv, når I får lungekraft?

 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14996
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai:

Rygere koster ikke samfundet noget i forhold til fede/overvægtige mennesker. Rygere betaler så ekstremt meget i afgift til staten at de faktisk igennem deres rygeliv fodrer den danske stat med penge. Selv en svær sygdom vil ikke koste den danske stat flere penge i forhold til den portion penge de har indbetalt igennem afgifterne. Nej du ... det er sku de overvægtige der virkelig batter når vi taler at koste samfundet en helvedes masse penge, for afgifterne er slet ikke tilsvarende store på usund føde. Jeg er villig til at debattere videre med dette, jeg har læst økonomi på KU og det var noget af det første vi lærte at forstå i økonomiske principper.

Hvis det eneste modargument man har mod, at cigaretter koster en masse ekstra i sundhedssektoren er, at der er andre ting, som koster mere, så er det jo fordi man intet argument har...
Tager du antal personer der ryger/har røget, og beregner hvor mange % af disse, som lider eller kommer til at lide af sygdomme pga rygning, og holder det op mod de tal du snakker om med fedme (bemærk her er det hele befolkningen, og ik nogen udvalgte), så vil du nok hurtigt indse, hvilket % tal der er størst...

Dertil kommer at fede ik kun skyldes dårlige spisevaner eller manglende motion, men derimod kan være en medfødt sygdom...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 14. Apr 09
Indlæg ialt: 220
Skrevet kl. 18:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:

Nicolai:

Rygere koster ikke samfundet noget i forhold til fede/overvægtige mennesker. Rygere betaler så ekstremt meget i afgift til staten at de faktisk igennem deres rygeliv fodrer den danske stat med penge. Selv en svær sygdom vil ikke koste den danske stat flere penge i forhold til den portion penge de har indbetalt igennem afgifterne. Nej du ... det er sku de overvægtige der virkelig batter når vi taler at koste samfundet en helvedes masse penge, for afgifterne er slet ikke tilsvarende store på usund føde. Jeg er villig til at debattere videre med dette, jeg har læst økonomi på KU og det var noget af det første vi lærte at forstå i økonomiske principper.

Hvis det eneste modargument man har mod, at cigaretter koster en masse ekstra i sundhedssektoren er, at der er andre ting, som koster mere, så er det jo fordi man intet argument har...
Tager du antal personer der ryger/har røget, og beregner hvor mange % af disse, som lider eller kommer til at lide af sygdomme pga rygning, og holder det op mod de tal du snakker om med fedme (bemærk her er det hele befolkningen, og ik nogen udvalgte), så vil du nok hurtigt indse, hvilket % tal der er størst...

Dertil kommer at fede ik kun skyldes dårlige spisevaner eller manglende motion, men derimod kan være en medfødt sygdom...

 

Jeg skriver at rygere i sig selv ikke er en økonomisk byrde for samfundet, fordi de netop betaler så meget ind i afgift (Det er et højt milliard beløb staten får ind). At fedme kan være en sygdom er givetvis rigtig nok, jeg prøvede bare at sætte den her "hvad koster staten mest"-debat i relief til noget. Faktum er at rygere selvfølgelig koster staten en masse penge, pga. kræft, vejrtrækningsproblemer, blodpropper osv, men at segmentet "rygere" er mere end selvfinansierende pga. det høje afgiftsniveau!

 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 19. Jan 08
Indlæg ialt: 324
Fra  esbjerglive.dk Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai:
Jeg skriver at rygere i sig selv ikke er en økonomisk byrde for samfundet, fordi de netop betaler så meget ind i afgift (Det er et højt milliard beløb staten får ind). At fedme kan være en sygdom er givetvis rigtig nok, jeg prøvede bare at sætte den her "hvad koster staten mest"-debat i relief til noget. Faktum er at rygere selvfølgelig koster staten en masse penge, pga. kræft, vejrtrækningsproblemer, blodpropper osv, men at segmentet "rygere" er mere end selvfinansierende pga. det høje afgiftsniveau!


Jeg ved ikke hvad du bygger din hypotese på, men det er i hvert fald ikke korrekt. I 2008 kostede rygning det danske samfund ca. 28 mia. i direkte udgifter til sundshedsvæsnet + tabt arbejdsfortjeneste, hvorimod der kun blev generet 7,4 mia. i afgifter. Så hele den tese om at det går lige op, er fejlagtig.


// Peter

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)