Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Beskatning af eftergivelse af gæld fra ApS

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

se TfS 1999.261 HD (højesteretsdom), denne fastslog at der skal betales skat af eftergivelsen, grundet at den ikke er sket på grund af manglende betalingsevne. heraf kan sluttes at de alm. regler kan følges hvis der forefindes manglende betalingsevne og så skal der ikke betales skat af nedslaget i gælden.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik

Henrik Krogh:

Hvilken praksis bygger du det på??  Efter Kursgevinstlovens regler (§ 21) kan du du vel kun få et skattefrit nedslag for den del af fordringen  som bringer fordringen ned til fordringens værdi for kreditor på tidspunktet for gældseftergivelsen.

Jeps, og det er derfor at grunden til nedslaget skal være manglende betalingsevne fra skyldners side for at undgå skattebetaling af nedslaget.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 17. Mar 06
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 eller rettere 2 milioner tak for jeres svar.... :-)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dino,

Først og fremmest vil jeg medgive Benjamin, at vi i modsætning til revisor ikke har tallene (både dine og aps) foran os så med forbehold!.

Jeg har det forstået som at det er dit aps som skylder 2,5 mio og du overfor kreditor har stillet kaution.

I det kreditor vælger at eftergive dit ApS 2 millioner kr. vil dit ApS i princippet være skattepligtig af dette (KGL § 6). Men det har vel næppe nogen praktisk betydning, da du nok har underskud der kan opsuge dette.

Den anden mulighed er den at kreditor retter kravet kravet mod dig som kautionist. Der vil du også i princippet være skattepligtig af den gevinst som du opnår ved en gældseftergivelse. Det er korrekt som Benjamin nævner at hvis eftergivelsen skyldes manglende betalingsevne så vil eftergivelsen ikke være skattepligtig.

Om dette er tilfældet kan vi så ikke vurdere. Det er kun dig selv der ved hvad du har personlige værdier i form af eksempelvis, penge, hus, bil, båd og opsparing.

Hvis jeg var dig ville jeg overveje muligheden for at lave en aftale med kreditor om eftergivelsen af gæld sker til Aps. Det vil være den løsning som vil give dig færrest udfordringer efterfølgende.

Henrik

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)