Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indkøb (Computer,kontormøbler) til enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg startede enkeltmandsvirksomhed i 2009, og har en brugt mit private computer til arbejde, men nu vurderer jeg at købe computer(e) til kun virksomhedens brug.

Jeg skal købe en stationær:

iMac pris ink moms DKK13,799.00

og en bærbar:

macbook pro pris ink DKK16,499.00 eller macbook pro pris ink moms DKK13,999.00

eller macbook air pris ink moms DKK12,999.00.

 

Må jeg godt købe 2 computer til enkeltmandsvirksomhed..?

hvordan skal dette bogføres.. som udgift, trække moms fra..?

 

------

Jeg skal også have købt kontorbord & kontorstol 99,9% kontorbrug. (vi har borde og stole til 100% privat brug)

Er der nogle pris begrænsninger for hvor meget en stol/bord må koste..?

Hvordan skal dette bogføres...som udgift, trække moms fra..?

 

På forhånd tak.

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis det indkøbte indventar hver for sig koster mere end 12.300 kr. (2009 sats, måske lidt højere i år) så kan aktivet ikke straksafskrives (bogføres som en udgift), derimod skal aktivet afskrives over flere år.

Så hvis du køber en pc til 13.800 kr. + bærbar til 13.000, og kontor møbler, 1 stk. kontor stol til 5.000 + bord til 12.500.

Kontor stolen er under grænsen på 12.300 kr. og kan derfor straksafskrives, resten skal afskrives over flere år.

Samlede aktiver der skal afskrives bliver altså = 39.300 kr. (13.800+13.000+12.500), du kan maksimalt afskrive med 25% om året, så i år kan du afskrive 25% af 39.300 = 9.825 kr.

Samlet vil dit overskud altså blive 5.000 (kontor stolen) + 9.825 kr. = 14.825 kr. mindre i år og du skal derfor betale skat af 14.825 kr. mindre.

 

Næste år skal du så igen afskrive på dine aktiver, de har nu en værdi af 39.300-9.825 = 29.475 kr. og 25% af det er = 7.368 kr. som du kan afskrive næste år.

sådan bliver det ved indtil aktivernes samlede værdi når under grænsen på 12.300 hvorefter du kan afskrive resten. (dette forudsætter naturligvis at du ikke har købr ekstra aktiver i den mellemlåbende periode.

Gora:

Må jeg godt købe 2 computer til enkeltmandsvirksomhed..?

hvordan skal dette bogføres.. som udgift, trække moms fra..? 

Ja, du må gerne købe 2 computere, du skal være opmærksom på at du vil blive omfattet af multimedia skatten, dette skal du dog ikke være ked af da det for de aller fleste er en stor fordel, der har været flere tråde omkring dette emne hvor jeg har vist hvorfor det er en fordel.

Ved at lade virksomheden foretage købet/købene vil du få alt momsen refunderet gennem dit momsregnskab.

Gora:

Er der nogle pris begrænsninger for hvor meget en stol/bord må koste..?

Hvordan skal dette bogføres...som udgift, trække moms fra..?

Nej, ikke så længe at udgiften må anses at være rimelig. massage stole mm. vil nok være svære at forklare. men alm. kontor udstyr er helt ok. bemærk at hvis prisen overstiger 12.300 kr. skal det afskrives over flere år. (dette kan i øvrigt nogle gange være en fordel for enkeltmandsvirksomheder).

ang. moms se ovenfor.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 22:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

 

tak for svar.

12.300 + moms = 15375 Kr ikke...?

15375 kr for èn computer, eller totalt for alle computere der indkøbes..?

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 22:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Gora:

12.300 + moms = 15375 Kr ikke...?

Jo, +moms

Gora:

15375 kr for èn computer, eller totalt for alle computere der indkøbes..?

Tja, i dit til fælde vil det nok være pr. computer.

Reglen er grundlæggende at det er pr. del hvor delen kan bruges selvstændigt. dvs. ved køb af pc til 12.000 + printer til 5.000 vil de 2 ting blive regnet som én enhed da printeren ikke kan bruges uden computeren.

Men hvis vi forestiller os at du køber 4 computere til dit kontor hvor du har 4 ansatte. så vil de 4 computere også blive regnet for én samlet pakke og skal derfor også afskrives over flere år. også selvom man jo godt kan bruge hver af de 4 pc'er hver for sig.

Så ang. kontormøbler kan du kommer ud for at de bliver regnet som en samlet pakke. og kontor stolen til 5.000 + bordet til 6.000 + kontorlampen til 2.000 derfor skal afskrives da de samlet kommer op på 13.000 kr.

 

Mvh.

Benjamin

Fra Roskilde, Køge, Ringsted
Tilmeldt 15. Dec 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Gora:

-----

Jeg skal også have købt kontorbord & kontorstol 99,9% kontorbrug. (vi har borde og stole til 100% privat brug)

Er der nogle pris begrænsninger for hvor meget en stol/bord må koste..?

Hvordan skal dette bogføres...som udgift, trække moms fra..?

 

Der er faktisk en hel række sager fra landsskatteretten om netop kontor i hjemmet. Der skal en konkret vurdering til som bl.a. afhænger af arten og omfanget af arbejdet, om værelset er et særskilt værelse, om virksomheden drives som fuldtidserhverv m.m. Jeg vil foreslå at du spørger SKAT via f.eks. et "Bindende Svar"

Rune

Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 69
Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Kan nogen anbefale en god kontorstol + bord. budget totalt under 12.300 dkr eksl moms.

Farve : Sort.

Fra Århus
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 49
Fra  Dencon Center A/S Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Torben Møller

www.DenconCenter.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Aggebo-Jørgensen, Regnskab & Økonomi:

Gora:

-----

Jeg skal også have købt kontorbord & kontorstol 99,9% kontorbrug. (vi har borde og stole til 100% privat brug)

Er der nogle pris begrænsninger for hvor meget en stol/bord må koste..?

Hvordan skal dette bogføres...som udgift, trække moms fra..?

 

 

Der er faktisk en hel række sager fra landsskatteretten om netop kontor i hjemmet. Der skal en konkret vurdering til som bl.a. afhænger af arten og omfanget af arbejdet, om værelset er et særskilt værelse, om virksomheden drives som fuldtidserhverv m.m. Jeg vil foreslå at du spørger SKAT via f.eks. et "Bindende Svar"

Rune

Hej

Bindende forhåndsbesked for en periodisering på max. 2 år for et samlet køb på kr. 17.000. Er det ikke lidt i overkanten? Hvad hvis svaret bliver negativt?

Jeg vil foreslå, at du trækker både bord og stol fra, så kan man tage dialogen med lokale skattecenter om 2-3 år, så vil der alligevel være sket et 100 % fradrag, hvis der skal ske afskrivning heraf.

Med venlig hilsen

 

Fra Roskilde, Køge, Ringsted
Tilmeldt 15. Dec 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:

Hej

Bindende forhåndsbesked for en periodisering på max. 2 år for et samlet køb på kr. 17.000. Er det ikke lidt i overkanten? Hvad hvis svaret bliver negativt?

Jeg vil foreslå, at du trækker både bord og stol fra, så kan man tage dialogen med lokale skattecenter om 2-3 år, så vil der alligevel være sket et 100 % fradrag, hvis der skal ske afskrivning heraf.

Med venlig hilsen

 

Tonny,

Mit svar vedrører spørgsmålet om fradragsbegrænsningen, ikke periodiseringen.  

Spørgsmålet var om der er nogle begrænsninger for hvad man har fradragsret for og der svarer jeg ja det er der. Nægtelse af fradragsret kan have langt større økonomisk betydning idet din omkostningen på et køb pludseligt kan stige til over det dobbelte hvis fradrag nægtes.

I det konkrete tilfælde som nævnes her vil jeg dog ikke umiddelbart tro der er nogle problemer.

Fra Århus
Tilmeldt 13. Jul 07
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Som udgangspunkt må du gerne købe 2 computere i en enkeltmandsvirksomhed, da man sagtens kan have mange ansatte på trods af din selskabsform.

Når du nu spørger på den måde, så antager jeg, at det kun er digselv, der driver din virksomhed. Du må købe så mange computere du vil, så længe du kan forsvare det over for skat. Jeg har eksempeltvis købt to computere ind i min virksomhed, både en Mac og en PC. jeg bruger begge computere til Webdesign, og de er en forudsætning for at sikre, at hjemmesider bliver vist rigtigt i alle browsere. Samtidig kører jeg også økonomi systemet på min PC.

Det kunne også være, at man både havde en MacBook Pro til når man er på farten og en iMac til når man er på kontoret. Så nej, du er ikke begrænset til en enkelt computer, men hvis du køber 10 computere ind, for at trække momsen og sælge computeren videre til dine venner, så er det naturligvis ikke lovligt. Så længe du bruger de computere du har købt ind i din virksomhed til erhverv, så er du på den sikre side.

Der er naturligvis heller ikke nogen grænse for hvor meget dine kontorartikler må koste, men min anbefaling vil være, at du holder dine omkostninger under din omsætning, så den giver overskud. Der er jo ingen grund til at købe dyere end at det kan løbe rundt.

Jeg ville bogføre Computeren som et aktiv og borde og stole vil jeg enten straksafskrive, hvis det er et mindre beløb, ellers så bogfører du det også som et aktiv.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)