Hej. Jeg startede enkeltmandsvirksomhed i 2009, og har en brugt mit private computer til arbejde, men nu vurderer jeg at købe computer(e) til kun virksomhedens brug. Jeg skal købe en stationær: iMac pris ink moms DKK13,799.00 og en bærbar: macbook pro pris ink DKK16,499.00 eller macbook pro pris ink moms DKK13,999.00 eller macbook air pris ink moms DKK12,999.00.
Må jeg godt købe 2 computer til enkeltmandsvirksomhed..? hvordan skal dette bogføres.. som udgift, trække moms fra..?
------ Jeg skal også have købt kontorbord & kontorstol 99,9% kontorbrug. (vi har borde og stole til 100% privat brug) Er der nogle pris begrænsninger for hvor meget en stol/bord må koste..? Hvordan skal dette bogføres...som udgift, trække moms fra..?
På forhånd tak. |
Hej
Hvis det indkøbte indventar hver for sig koster mere end 12.300 kr. (2009 sats, måske lidt højere i år) så kan aktivet ikke straksafskrives (bogføres som en udgift), derimod skal aktivet afskrives over flere år.
Så hvis du køber en pc til 13.800 kr. + bærbar til 13.000, og kontor møbler, 1 stk. kontor stol til 5.000 + bord til 12.500.
Kontor stolen er under grænsen på 12.300 kr. og kan derfor straksafskrives, resten skal afskrives over flere år.
Samlede aktiver der skal afskrives bliver altså = 39.300 kr. (13.800+13.000+12.500), du kan maksimalt afskrive med 25% om året, så i år kan du afskrive 25% af 39.300 = 9.825 kr.
Samlet vil dit overskud altså blive 5.000 (kontor stolen) + 9.825 kr. = 14.825 kr. mindre i år og du skal derfor betale skat af 14.825 kr. mindre.
Næste år skal du så igen afskrive på dine aktiver, de har nu en værdi af 39.300-9.825 = 29.475 kr. og 25% af det er = 7.368 kr. som du kan afskrive næste år.
sådan bliver det ved indtil aktivernes samlede værdi når under grænsen på 12.300 hvorefter du kan afskrive resten. (dette forudsætter naturligvis at du ikke har købr ekstra aktiver i den mellemlåbende periode.
Gora:Må jeg godt købe 2 computer til enkeltmandsvirksomhed..?
hvordan skal dette bogføres.. som udgift, trække moms fra..?
Ja, du må gerne købe 2 computere, du skal være opmærksom på at du vil blive omfattet af multimedia skatten, dette skal du dog ikke være ked af da det for de aller fleste er en stor fordel, der har været flere tråde omkring dette emne hvor jeg har vist hvorfor det er en fordel.
Ved at lade virksomheden foretage købet/købene vil du få alt momsen refunderet gennem dit momsregnskab.
Gora:Er der nogle pris begrænsninger for hvor meget en stol/bord må koste..?
Hvordan skal dette bogføres...som udgift, trække moms fra..?
Nej, ikke så længe at udgiften må anses at være rimelig. massage stole mm. vil nok være svære at forklare. men alm. kontor udstyr er helt ok. bemærk at hvis prisen overstiger 12.300 kr. skal det afskrives over flere år. (dette kan i øvrigt nogle gange være en fordel for enkeltmandsvirksomheder).
ang. moms se ovenfor.
Mvh.
Benjamin