Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Underlig boligsag

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 18:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Normal 0 21 MicrosoftInternetExplorer4 Hej juridiske aminoer

Mine forældre er blevet sat i en underlig position i forbindelse med et hussalg. Efter et møde med deres mægler, havde de drøftet, hvorvidt det hus de havde til salg skulle sættes ned eller ikke, hvorefter du svarede, at det ville de tænke over.

I mellem tiden har mægleren så bare sat huset ned, eller som han selv siger det ”kun i 5 minutter”, da han ville lave nogle beregninger og analyse på brutto ydelse m.m. samt antallet af søgning ved en prisnedsættelse., hvilket han gjorde på websitet, hvorefter han sat prisen op igen. Er klar over, at det lyder meget underligt – men det er nu hans udlægning.

Problemstillingen ligger så i, at der nu er en interesseret køber, der har set det på nettet til den nedsatte pris ”i de 5 minutter”, og derfor er interesseret i huset til den pris.

Nedsættelsen er over 200.000 kr. og derfor et betragtelig beløb. Mine forældre har været uvidende om denne handling fra mæglerens side og blev først præsenteret for det, da køberen stillede spørgsmålstegn til de 2 reklamerede priser.

Hvorvidt mæglerens udlægning om 5 minutter m.m., så er sand eller ikke er et godt spørgsmål, så mit spørgsmål hidrører, hvorledes man bør forholde sig til overfor mægleren rent juridisk og hvad der gør sig gældende.

Ud fra min egen optik er det en noget underlig handling fra en mægleres side og bør være indbefattet af et erstatningskrav e.l., da man ikke bare kan lege med priser efter for godt befindende på bekostning af potentielle købere og sælger.

Dbh.

Kim Kampp

 

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 19:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Groft sagt, er en ejendomsmægler annonce en tilkendegivelse af at en ejendom er på markedet og kan erhverves hvis sælger og køber kan enes om betingelserne. Man kan faktisk komme så langt frem i forløbet af en hushandel, at køber kan være forpligtiget til at købe, mens sælger stadig ikke er forpligtiget til at sælge.

Et erstatningskrav kan derfor ikke komme på tale.

Michael 

 

 

Tilmeldt 23. Aug 09
Indlæg ialt: 116
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Annoncen på nettet er en opfordring til eventuelle købere om at give deres bud på huset - dvs dine forældre kan aldrig blive forpligtet af mæglerens lave pris.......

At han så ved at lave en "fiktiv" nedsættelse reelt antyder overfor potentielle købere at huset ikke er den fulde pris værd, det er sgu ikke videre heldigt. Erstatning til dine forældre bliver der dog heller ikke tale om da de skal kunne påvise at de har lidt et tab som følge af hans lille stunt - dette er stort set umuligt da der er mange andre faktorer der spiller ind.

Derfor er mit råd at de intet foretager sig i denne forbindelse, udover måske at overveje deres samarbejde med mægleren......

Mvh

Anders

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Lyder underligt i min verden, men er heller ikke juridisk kyndig

Men det vil i princippet sige, at de priser der er på nettet i forbindelse med boliger, ikke kan bruges til noget, da de endda kan gå op. Ligeledes finder jeg det underligt, at en mægler udfra egen for godt befindende kan sætte priser op og ned, - er da mere end uholdbart for alle parter. (Dette er selvfølgelig en egen mening, som jeg ikke ved om er juridisk fundamenteret, men som jeg mener burde være taget vare om i en lovgivning)

Lille tillægsbonus: Huset fremtræder nu på nettet med deklarationen "ny pris", hvilket da ikke er lovligt, hvis det ikke er en ny pris? - (ved godt at det bliver praktiseret ved mange firmaer, men er ikke lovligt i mit eget regelsæt og mener eller ikke i lovgivning som sådan)

Dyrebilen: Ikke et angreb på din tråd, derimod tak for indlægget, er bare irriteret over lovgivningen, hvis det altså forholder sig spåledes

Dbh.

Kim

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 19:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders: Så ikke lige dit indlæg inden jeg røg til tasterne, men tak for inputtet

Dbh.

Kim

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 20:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er ikke uden grund at ejendomsmæglere sidestilles med brugtvognshandlere.

Årsagen til at der står ny pris nu, skal nok findes i at den interesserede køber har beklaget sig, med rette, over ikke at kunne komme til forhandling med den udbudte pris.

For at kunne opnå erstatning, så skal der være konstateret et tab, så man får ikke noget ud af at forsøge at få det, da der ikke kan påvises et tab.

Men set i forhold til de ting du oplyser, så skal du nok lige sikre dig, at dine forældre har indgået en aftale hvor der er en fast pris for salg af ejendommen, for hellere være på den sikre side, end stå med ærgelserne bagefter.

Jeg håber på det bedste for dine forældre selvom ejendomsmarkedet ikke ser for lyst ud.

Køb ren argan olie her

Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 20:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kim

Det eneste der er bindende mellem dine forældre og mægleren, er den indgående aftale om hans arbejde med at sælge huset, heri er der også fastsat en udbudspris, det er den der er gældende, mægler kan ikke "gennemtrumfe" en lavere salgspris med mindre sælgeren accepterer den.

At det så er kluntet af mægleren at lave sådan noget og til dels ødelæggende for salget af ejendommen til den aftalte pris er en anden sag, men jeg mener heller ikke som de andre at det er muligt at fastslå et egentligt tab, som skulle kunne danne grundlag for en erstatningssag mod mægleren.

Huses udbudspriser er i øvrigt ofte til forhandling, i de gode år så man at der opstod auktioner med overbud for at kunne købe ejendommen, i øjeblikket er det med modsat fortegn, hvor det er meget almindeligt at en potentiel køber kommer med et lavere bud, som det så er op til køber at acceptere eller forkaste.

De bedste hilsener

Finn

Fra København
Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 801
Fra  House of Visions Skrevet kl. 20:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Finn og tak for indlægget

Kan godt følge din pointe med at huse kan blive budt op og ned - men er dog af den opfattelse, at hvis man "leger rundt" med priser som mægler, må det kunne have nogle konsekvenser, da det i min optik er at vildlede køber / sælger og lave forkert og vildledende markedsføring, da udbudsprisen jo må danne fundament for bud op eller ned.

Men som du selv og andre nævner skal det jo dokumenteres (hvilket burde være muligt), dog kan man så diskutere dokumentationen for et eventuel manglende salg (og så alligevel ikke, afhængig af sagen og køber/sælger), men ikke at vildlede kunder.

Dbh.

Kim

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)