Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms af kørsel

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Malene:
Reg. Revisor TSP:
Indledningsvis skal jeg høre om det er en gulpladebil eller hvide plader, da dette jo er afgørende for moms. Hvis det er en gulpladebil, er jeg enig med de allerede afgivne svar.

I relation til om der skal faktureres med eller uden moms for kørsel til en kunde har farven på en nummerplade ingen betydning. Det er alene et spørgsmål om der leveres en momspligtig ydelse eller ej!

Malene

Jeg er fuldstændig enig med Malene.
Din kørsel ud til kunden er en fakturerbar ydelse, og dermed momspligtig. 
Så hvis du har opkrævet betaling for kørsel til kunden, er det på lige fod med dine øvrige ydelser momspligtigt.

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Ifølge udlægsreglerne står det helt klart i momsloven, at kørsel efter statens takster skal momses.

Det har intet med en varesalgsbetragtning at gøre.

/peter

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 4778
Fra  Nielco IT OnlineSynlighed.dk Skrevet kl. 16:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:
Ifølge udlægsreglerne står det helt klart i momsloven, at kørsel efter statens takster skal momses.

Det har intet med en varesalgsbetragtning at gøre.

/peter

Hej Peter,

Er det ikke sådan, at i praksis enhver ydelse, du som momsregistreret fakturerer kunden, er momspligtig - med undtagelse af porto og gebyrer?

OnlineSynlighed.dk | Søgemaskineoptimering (SEO), Google Ads, Facebook Annoncering og Online Reputation Management.
Kontakt os på mail@onlinesynlighed.dk eller telefon +45 70 13 63 23
Jeg er partner i UlovligKopiering.dk, der hjælper virksomheder, som får kopieret online indhold.
Find mig på LinkedIn

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige præcis...!

/peter

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 16:27
Hvor mange stjerner giver du? :

OK, takker mange gange for svar og debatten.

Sagen er vist klar nu. Jeg får opkrævet den manglende moms og undlader at fakturere kørsel uden moms i det nye år. Og på de to små kunder jeg har faktureret "æder" jeg momsen selv.

Flemming Bach

 

 

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, men så ser det ud til flertallet er af samme opfattelse Indifferent

Jeg har nu læst en smule op på momsloven, og kan i denne forbindelse ikke se, at momsloven § 27 m.fl. skulle nævne nogen om kørsel.

Da det reelt er den eneste lovhenvisning, og hvis der ikke kan fremskaffes flere henvisninger Surprise

Jeg er af princip af den opfattelse, at jeg altid kan blive klogere, men i sagens natur må det naturligvis underbygges af en eller anden form for dokumentation, som jeg beklageligvis ikke har fundet på nuværende tidspunkt.

Som en lille tænsom finte Huh? Hvis jeg nu tager en taxa, iøvrigt ifølge aftale med kunde, skal dette udlæg så også tillægges moms?

Jeg håber at høre nærmere, og til Flemming, som startede tråden, kan jeg godt forstå din konklusion Big Smile

Med venlig hilsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Reg. Revisor TSP:
Flemming, som startede tråden, kan jeg godt forstå din konklusion

Ja sagen er klar!

Jeg synes nu Lars Gosvig (og Peter) har forklaret sagen ganske godt. Det følger af momslovens § 27, stk. 2, nr. 2 om biomkostninger. Bemærk at der ikke er tale om en entydig oplistning af omkostninger og man i loven skriver "og lign.".

Det at Flemming fakturer omkostningen ved hans transport til hans klient er en biomkostning i forhold til selve den ydelse han sælger.....

Du spurgte i en anden tråd, hvad det var som de store revisionskontorer kan som de små ikke kan. Her er der måske et eksempel på at de in-house har et større netværk til at være fagligt ajour på et større fagområde end en enkelt revisor alene kan være.



Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

TSP...Hvis du har Søren Engers
Moms Manual....bør du kigge under udlæg

Der står reglerne klart beskrevet.....og dit spørgsmål mht. Taxikørsel bliver også besvaret.

Så der er ingen tvivl!

 

/peter

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Reg. Revisor TSP:
Flemming, som startede tråden, kan jeg godt forstå din konklusion

Ja sagen er klar!

Jeg synes nu Lars Gosvig (og Peter) har forklaret sagen ganske godt. Det følger af momslovens § 27, stk. 2, nr. 2 om biomkostninger. Bemærk at der ikke er tale om en entydig oplistning af omkostninger og man i loven skriver "og lign.".

Det at Flemming fakturer omkostningen ved hans transport til hans klient er en biomkostning i forhold til selve den ydelse han sælger.....

Du spurgte i en anden tråd, hvad det var som de store revisionskontorer kan som de små ikke kan. Her er der måske et eksempel på at de in-house har et større netværk til at være fagligt ajour på et større fagområde end en enkelt revisor alene kan være.

Hej

Ja, jeg er enig derhen, at momsloven § 27 stk. 2 nr. 2 netop ikke udtømmende. At fakturere sin kørsel efter statens takster er præcis en biomkostningen/biydelse, som kan faktureres uden tillæg af moms Surprise

Vedrørende bemærkningerne om "store revisionsfirmaer" kan du følgelig have ret, og dog alligevel ikke, men under alle omstændigheder er det jo stadig ikke et svar. Det er i bedste fald kun ud fra devisen, -Stor, større, bedst-.

Som offentlig godkendt revisor er en af vigtigste dyder, at man kender sine begrænsninger. I langt de fleste tilfælde vil de små og mindre revisorer idet aktuelle tilfælde kunne hjælpe, og alternativt have et netværk, brancheorganisation, som de kan trække på, hvorimod de "såkaldte" store netop holder de indenfor egne rækker.

Til Peter-Revisor

Jeg kender ikke omtalte bog, så hvis du kan uddybe nærmere Surprise Det du skriver giver ikke umiddelbart mening.

Med venlig hilsen

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Reg. Revisor TSP:
Jeg håber at høre nærmere, og til Flemming, som startede tråden, kan jeg godt forstå din konklusion Big Smile

Værsgo. Den er 30 år gammel i år - 5 år mere end den tid jeg har arbejdet med moms- og afgifter. Sorry, ku' ik' la' vær Big Smile.

Vh
Lars

AFG 678
Arkitekters og ingeniørers rejseudlæg mv
Momsnævnet juni 1980
Nævnet har truffet afgørelse om, at arkitekter og ingeniører kan holde rejseudlæg (udgifter til transport, ophold og fortæring) uden for den afgiftspligtige værdi på betingelse af, at der ingen avance beregnes af disse udlæg, at der udstedes en særskilt udlægsopgørelse til klienten over disse beløb, at de originale udgiftsbilag (i det omfang de af transportvirksomheden udstedes på navn) er udstedt til klienten eller med klienten som ordregiver, og at de originale bilag videregives til klienten.
Udgifter i forbindelse med anvendelse af eget befordringsmiddel (bil, fly mv) kan ikke anses for rejseudlæg, men skal medregnes til den afgiftspligtige værdi, selv om de faktureres særskilt, og selv om den af staten anvendte takst for befordringsgodtgørelse benyttes.
De ovennævnte regler omfatter ikke sådanne udgifter, som arkitekten/ingeniøren efter kollektive overenskomster skal godtgøre sine medarbejdere i anledning af disses rejser i virksomhedens tjeneste. Sådanne udgifter (time- og dagpenge, udstationeringsgodtgørelse, udepenge, godtgørelse til medarbejderen for benyttelse af eget befordringsmiddel i arbejdsgiverens tjeneste mv) skal medregnes i den afgiftspligtige værdi, uanset om de særskilt debiteres klienten.
Med hensyn til andre udlæg, f eks til reproduktioner, modeller, fotografier mv, har nævnet bestemt, at disse kan holdes uden for den afgiftspligtige værdi på de for rejseudlæg gældende betingelser, hvilket bl a indebærer, at der for sådanne udlæg ikke må beregnes avance (f eks procenttillæg).

Beløb, der debiteres en klient for reproduktion, mangfoldiggørelse af materiale o lign, foretaget på egen tegnestue, skal dog altid medregnes i den afgiftspligtige værdi, selv om særskilt debitering finder sted.

 

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)