Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms af kørsel

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ved at "surfe" rundt herinde opdaget at jeg fejlagtigt har "glemt" at lægge moms på den kørsel jeg har faktureret mine kunder i 2009.

Risikerer jeg at "hæfte" for denne manglende moms hvis skat dukker op?

Det er ikke fordi at det er så voldsomme beløb, men det løber da alligvel op i kr. 4.700 fordelt på 3 kunder med henholdsvis kr. 4.000, kr. 600 og kr. 100. Den første kunde kommer jeg fast til en gang om ugen så her påtænker jeg at fakturere momsen pr. 31/12 og så med forfald 10/2 så det ikke påvirker dem negativt likviditets mæssigt. Er selv på ½ års moms så vil ikke påvirke min likviditet nævneværdigt.

De to andre synes jeg det vil være lidt trælst at efterfakturere, men vil jo også være lidt træ af at skulle af med penge jeg ikke har fået.

Nogle gode råd?

Flemming Bach 

 

 

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra Slagelse
Tilmeldt 8. Oct 09
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du kommer til at hæfte for momsen, men vil da tro at du kun skal betale moms af det beløb du reelt har fået ind.

Vi levere minirenseanlæg på hele sjælland

Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 08:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeppe-SES:
Ja du kommer til at hæfte for momsen

Enig, men vil ikke gøre andet end at rette op på fejlen fremover. Det skal være en meget emsig skattemedarbejder der gad gøre noget ved dette, da staten jo ikke lider et tab. Du skal betale momsen og din kunde har et tilsvarende fradrag.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Flemming Bach:

Jeg har ved at "surfe" rundt herinde opdaget at jeg fejlagtigt har "glemt" at lægge moms på den kørsel jeg har faktureret mine kunder i 2009.

Risikerer jeg at "hæfte" for denne manglende moms hvis skat dukker op?

Det er ikke fordi at det er så voldsomme beløb, men det løber da alligvel op i kr. 4.700 fordelt på 3 kunder med henholdsvis kr. 4.000, kr. 600 og kr. 100. Den første kunde kommer jeg fast til en gang om ugen så her påtænker jeg at fakturere momsen pr. 31/12 og så med forfald 10/2 så det ikke påvirker dem negativt likviditets mæssigt. Er selv på ½ års moms så vil ikke påvirke min likviditet nævneværdigt.

De to andre synes jeg det vil være lidt trælst at efterfakturere, men vil jo også være lidt træ af at skulle af med penge jeg ikke har fået.

Nogle gode råd?

Flemming Bach 

 

 

Indledningsvis skal jeg høre om det er en gulpladebil eller hvide plader, da dette jo er afgørende for moms. Hvis det er en gulpladebil, er jeg enig med de allerede afgivne svar.

Derimod, hvis det er bil på hvide plader, og der anvendes eks. statens takster, er det alt andet lige frivilligt, hvorvidt du vil fakturere denne kørsel med tillæg af moms.

Med venlig hilsen

 

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej tak for alle svarene.

Jeg kan oplyse at det er er hvid plade bil og at jeg trækker kørselsgodtgørelse efter statens takster ud privat.

Vil det sige at jeg kan fortsætte som hidtil uden problemer, eller?

Tror at jeg vil lade være med at regulere noget for 2009 - og i 2010 vil jeg overveje at regulere prisen lidt op over for den pågældende kunde og så ikke fakturere kørslen. (jeg har 59 km hver vej til den pågældende kunde - så det bliver jo alligevel til lidt penge!)

Flemming Bach

Flemming

 

 

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Tilmeldt 20. Mar 09
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Reg. Revisor TSP:
Indledningsvis skal jeg høre om det er en gulpladebil eller hvide plader, da dette jo er afgørende for moms. Hvis det er en gulpladebil, er jeg enig med de allerede afgivne svar.

I relation til om der skal faktureres med eller uden moms for kørsel til en kunde har farven på en nummerplade ingen betydning. Det er alene et spørgsmål om der leveres en momspligtig ydelse eller ej!

Malene

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Malene:
I relation til om der skal faktureres med eller uden moms før kørsel til en kunde har farven på en nummerplade ingen betydning.

Fuldstændig korrekt. Det følger af momslovens § 27, stk. 2, nr. 2 og helt klar og offentliggjort praksis at udgifter til forsendelse mv. som leverandøren afkræver køber skal medregnes i momsgrundlaget. Det vil sige, at er varen eller ydelsen momspligtig, så skal tillægget også momses.

Så er der en undtagelse som vedrører porto - dette undlades momset, hvis udlægsreglerne benyttes. Det vil sige, at køber afkræves nøjagtigt det portobeløb, sælger har betalt.

Udlægsreglerne kan ikke bruges ved egen kørsel - heller ikke selvom virksomheden udbetaler kørepenge.

Konklusion: Når en virksomhed opkræver kørsel hos kunderne, skal kørslen indgå i momsgrundlaget, hvis der er tale om en momspligtig vare eller ydelse ! Dette gælder uanset om den bil der køres i tilhører virksomheden, medarbejderen (indehaveren) eller en helt tredje. Uanset om pladerne er hvide, gule eller det er papegøjeplader og uanset hvor stort et beløb der opkræves.

Hvordan virksomheden og medarbejderen/indehaveren efterfølgende afregner er fuldstændigt uvedkommende.

Mht. om du skal regulere. Altså hvis det er nemt for dig at gøre det - så gør det !!!! Jeg er ikke sikker på, at det får lov at passere under en kontrol.

Og så til sidst - hvis du har undladt at opkræve momsen, så må du ved en kontrol påregne at komme til at betale 25% af det beløb, du har fået i kassen.

Vh
Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Til Flemming vil jeg bemærke, at jeg er enig i, at du kan fortsætte på samme måde.

Til i andre omkring momsloven

Jeg er helt enig i jeres opfattelse m.v. og momslovens henvisninger, men her er det, som jeg har opfattet ikke tale om varer, men om persontransport, så sagen stiller sig lidt anderles.

Jeg hører da gerne, hvis I har en anden opfattelse Surprise

Med venlig hilsen

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg sku ved at være forvirret på et højere plan Big Smile

Det er ikke fragt af varer. Det er "fragt" af mig selv fra hjem til kunde og retur.

Skal der eller skal der ikke moms på disse kilometer hvis jeg fakturerer dem særskilt?

Og endnu en gang tak for debatten.

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ifølge momslovens § 27 indgår viderefakturering i momsgrundlaget...så du skal momse.......og ja..du

hæfter for  den ej fakturede moms.

Side 1 ud af 3 (24 indlæg)