Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af faktura

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Dec 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kyndige bogføringsmennesker.

Jeg sidder pt og bogfører og har en simpelt spørgsmål. Jeg er nemlig ikke sikker på hvordan man bogfører en faktura på den rigtige måde i summa summarum. Sådan som jeg har gjort det nu er som følger:

faktureringsdato -> bilag nr. -> tekst -> afstemningskonto? -> beløb -> kontonummer -> moms -> fakturanr.

hvad skal der stå i afstemningskonto og skal man også bogføre den dag kunden betaler?

Jeg håber der er nogen der har lyst til at hjælpe.

Mvh

Rasmus

Fra Dianalund
Tilmeldt 8. May 09
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Afstemningskonto Fx "BANK" eller hvis du bruger andre konti

Og fakturaer skal bogføres på fakturadato

Mvh Christian

Online FashionStore - www.iwoman.dk  - Modetøj til hverdag og fest!

Tilmeldt 9. Dec 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian, 

og tak for det hurtige svar. Men jeg tror stadig der er noget jeg ikke helt forstår. For når man sender en faktura bliver den jo typisk først betalt en uge senere, hvilket jo altså vil sige at den først står på ens bankkonto en uge efter bogføringsdatoen. Så hvad er en afstemningskonto, for det har tilsyneladende ikke noget med banken at gøre selvom den hedder bank? Undskyld min udvidenhed, jeg kan bare ikke få tingene til at hænge sammen.

bedste hilsner

Rasmus

Fra Holbæk
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan sagtens bogføre det samtidig. Hvis du bogfører en faktura før du får pengene skal du bogføre dit tilgodehavende på debitorerne. Når du så får pengene krediterer du debitorer og debiterer banken. Eller hvis det er en indkommen faktura kan du bogføre den på kreditorerne og så udligne når du betaler. 

Gir det mening?

Maya

www.lauraamalie.dk og revisoruddannet.  

Tilmeldt 9. Dec 08
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Maya, 

undskyld at jeg svarer så sent, men der er jo altid tusind ting man skal holde styr på. Vil det så sige, at alle fakturaer i princippet skal bogføres to gange? Hvordan gør du?

bedste hilsner

Rasmus

Fra København
Tilmeldt 13. Mar 08
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus

Selve fakturaen skal bogføres:

Kredit  - indtægter

Kredit - salgsmoms

Debet - debitorkonto / tilgodehavender i balancen

Selve betalingen skal bogføres:

Debet - Banken (eller hvor din betaling er modtaget)

Kredit - debitorkontoen / tilgodehavender i balancen.

 

Der findes en bog "Bogføring" som forklarer dybdegående om bogføringsprincipper, bogføringssystemer og meget mere. Du kan læse mere her: http://www.g.dk/bog/bogfoering-_9788776732059

Held og lykke med bogføringen

Mvh.

Maria Seung Mogensen

Fra Holbæk
Tilmeldt 23. Jun 09
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus, beklager jeg ikke har fået fulgt op på den her. Håber du ku bruge svaret fra Maria istedet for. Ellers er du altid velkommen til at spørge løs hvis du har flere spørgsmål omkring regnskab og selvangivelse. Jeg har travlt med at starte ny virksomhed op Smile

www.økonomi-konsulenten.dk

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)