Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om køb af bil i firma

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Gedved
Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 20:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg driver min egen lille virksomhed hjemmefra og kører en del rundt til (potentielle) kunder. Jeg startede i efteråret og jeg kan ikke klage over resultaterne, men nu melder der sig et spørgsmål. Konen er efterhånden træt af jeg tager vores private bil 2-3 gange om ugen så hun ikke kan bruge den til børn, indkøb, arbejde osv.

Vi overvejer derfor at købe en billig økonomisk bil i firmaet (f.eks. en rimelig ny Toyota Aygo) til lidt under 100.000. Den skulle så udelukkende bruges til erhvervsformål. Der bliver så istedet for at udbetale kilometerpenge.

Spørgsmålet er selvfølgelig om man må det og trække alle udgifter - herunder momsen - fra. Er det økonomisk fornuftigt? Hvilke formelle krav er der (tro og love erklæring?, kørselsregnskab?, ...). Jeg ved det ikke er fornuftigt at bruge den privat da minimumbeskatningen jo er på 160.000 og det koster bilen jo ikke engang af ny, men hvad siger I til det?

Mvh.

Henning Winther
N3 Security ApS

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Indledningsvis skal du først og fremmest foretage en beregning på, hvad der bedst kan betale sig.

Eks. hvor mange kilometre køres der pr. år ganget med statens takster kr. 3,56 for det første 20.000 km, ialt skattefrit kr. 71.200,00.

Der skal virkelig være meget store driftsudgifter på bilen (også incl. afskrivninger for at komme op på dette beløb, og så får du endda kun skatteværdien heraf, svarende til ca. 50 - 66 % af de samlede omkostniner.

Uden at kende det totale kørselsbehov er det min umiddelbare opfattelse, at kørselsgodtgørelsen bedst kan svare sig. Dette gør sig især gældende, da du vil anskaffe dig en meget økonomisk og billig bil, så bliver det endnu mere interessant med kørselsgodtgørelsen.

De skattemæssige konsekvenser med en decideret personbil, som værende 100 % erhvervsmæssig kan blive uoverskuelige, men er det, du ønsker, så giv en tilbagemelding, så vi her på Amino kan vejlede dig om faldgrupperne.

Med venlig hilsen

Fra Gedved
Tilmeldt 7. Jan 10
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Grunden til at det skulle være en hvidplade bil er primært at man ganske enkelt ikke kan få en gulplade bil med personbilsegenskaber ned i de priser og den driftsøkonomi som f.eks. Aygo'en ligger i. Hvis man for eksempel tager netop Toyota sælger de jo kun ned til Yaris som gul-pladebil og den har dårligere benzinøkonomi, højere afgift og højere pris som dens 'kvaliteter'.

Jeg vil gerne sende et 'miljø- og omkostningsbevidst' signal til kunderne og det kan man trods alt gøre med sådan en lille sag. Det kan man ikke helt med de større - og dyrere - gul-plade biler.

Jeg kan dog godt se hvad du mener når man direkte sammenligner kørselsgodtgørelse. Vi har i de sidste 3 måneder kørt noget der ligner 3000 km erhvervsmæssigt i vores bil og omkring 4000 privat. Så på årsbasis hedder det vel 12000 erhverv/16000 privat. Det er det jeg forventer fremover også. Det vil jo så med dine beregningers udgangspunkt betyde at jeg kan udbetale godt 42.000 skattefrit som kan dække omkostningerne. Hvis man regner forsikring, service, dæk og afskrivninger med er det stadig mange penge på et år. Måske skal vi bare droppe det og købe den privat istedet - hm.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, præcis min pointe.

Når du så skal skifte bilen, behøver du ikke spekulere på skattemæssige avancer/tab, men kan bruge salgsprisen på en ny bil.

Jeg er overbevist om, at dette er den bedste løsning for dig med de beskrevne forudsætninger.

Med venlig hilsen

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)