Hej, Jeg har i noget tid forsøgt at undersøge, hvad vi skal gøre som webshop/portal, når/hvis vi bliver ramt af 3.mands svindel med dankort. Hvis vi nu ikke fanger, at der er tale om dankort svindel før vi har sendt varen afsted til kunden, vil vi efterfølgende få et krav fra PBS om at refunderer det fulde beløb til den som ejer dankortet. Mit spørgsmål er derfor, hvad gør man så? Hvis man har sendt en vare, men ikke får penge får den pga. dankort svindel, hvad gør man så som webshop? Er det ens forsikring der skal dække det, skal man politianmelde det, eller er det nok at ham som har mistet kortet har meldt det stjålet?
Jeg glæder mig til utroligt meget til at hører fra jer vedr. ovenstående, både teoretisk hvad der skal gøres, men også hvis I har haft erfaring med dette, og hvad der så har virket for jer.
På forhånd tak.
|
Hej Konrad,
Jeg havde samme problem for et par år tilbage. Havde en webshop med modeartikler, hvor der blev brugt et stjålet kort i min webbutik. Jeg sendte varen afsted. 2 måneder senere får jeg en opringning af ejeren af kortet, som naturligvis har lagt mærke til der er blevet brugt 900kr i min butik, mens kortet var stjålet. Han ville blot lige give mig en "heads up" om, at politiet kontaktede mig - så de kunne få relevante oplysninger omkring forsendelsen.
Rigtig nok så ringede de, og forklarede mig - at det jo naturligvis ikke var min skyld, men at PBS ville trække pengene retur, da det jo naturligvis ikke var ejeren af kortets skyld.
Deres råd til mig var, at man melder det - derved kommer der et erstatningskrav som stryger lige igennem, da sagen formentlig allerede er bevist - da indehaveren er kortet var fundet.
Det burde ikke være noget problem - det var det ikke for mig, men har dog ikke haft problemer med det siden.
Håber du finder ud af det!