Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Dankort svindel hvad gør man som webshop?

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 01:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har i noget tid forsøgt at undersøge, hvad vi skal gøre som webshop/portal, når/hvis vi bliver ramt af 3.mands svindel med dankort.

Hvis vi nu ikke fanger, at der er tale om dankort svindel før vi har sendt varen afsted til kunden, vil vi efterfølgende få et krav fra PBS om at refunderer det fulde beløb til den som ejer dankortet.

Mit spørgsmål er derfor, hvad gør man så? Hvis man har sendt en vare, men ikke får penge får den pga. dankort svindel, hvad gør man så som webshop? Er det ens forsikring der skal dække det, skal man politianmelde det, eller er det nok at ham som har mistet kortet har meldt det stjålet?

 

Jeg glæder mig til utroligt meget til at hører fra jer vedr. ovenstående, både teoretisk hvad der skal gøres, men også hvis I har haft erfaring med dette, og hvad der så har virket for jer.

 

På forhånd tak.


Konrad

modetøj fra flere hundrede tøjbutikker online!

Tilmeldt 13. Feb 07
Indlæg ialt: 1108
Skrevet kl. 01:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Konrad,

Jeg havde samme problem for et par år tilbage. Havde en webshop med modeartikler, hvor der blev brugt et stjålet kort i min webbutik. Jeg sendte varen afsted. 2 måneder senere får jeg en opringning af ejeren af kortet, som naturligvis har lagt mærke til der er blevet brugt 900kr i min butik, mens kortet var stjålet. Han ville blot lige give mig en "heads up" om, at politiet kontaktede mig - så de kunne få relevante oplysninger omkring forsendelsen.

Rigtig nok så ringede de, og forklarede mig - at det jo naturligvis ikke var min skyld, men at PBS ville trække pengene retur, da det jo naturligvis ikke var ejeren af kortets skyld.

Deres råd til mig var, at man melder det - derved kommer der et erstatningskrav som stryger lige igennem, da sagen formentlig allerede er bevist - da indehaveren er kortet var fundet. 

Det burde ikke være noget problem - det var det ikke for mig, men har dog ikke haft problemer med det siden.

Håber du finder ud af det!

www.leatherstudio.dk - Private label læder produktion
Få lavet dine egne læder artikler, med dit firma's logo.

Fra Odense
Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 11:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Rasmus,

Tak for svar!

Rejste du erstatningskrav mod ejeren af kortet eller mod hvem? Hvordan rejste du kravet, igennem advokat, fremsendelse af faktura eller politianmeldelse?

 

Konrad

modetøj fra flere hundrede tøjbutikker online!

Tilmeldt 29. Nov 06
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Konrad nu har vi ca. 5 gange været udsat for det, og i starten anmeldte vi det, men har hurtigt fundet ud af det SLET ikke kan betale sig. Hvis du ser på hvor mange ressourcer osv. du skal ofre på det og sandsynligheden for du får dine penge, så kan det på ingen måde betale sig. Men sådan er det.

Vi har indset at det bedre kan betale sig at æde tabet og glemme pengene, vi havde en sag vi anmeldte for 2 år siden politiet ringet i december i år og spurgte om vi ville gøre krav på vores penge i såfald skulle vi skrive en erklæring om vores krav.

Da jeg spurgte om vi kunne regne med og se nogen penge svarede min kære betjent ærligt at vi i hvert fald ikke var de første i køen og at personen der var tiltalt ikke ligefrem havde mange penge.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Espersen:

Hej Konrad nu har vi ca. 5 gange været udsat for det, og i starten anmeldte vi det, men har hurtigt fundet ud af det SLET ikke kan betale sig. Hvis du ser på hvor mange ressourcer osv. du skal ofre på det og sandsynligheden for du får dine penge, så kan det på ingen måde betale sig. Men sådan er det.

Vi har indset at det bedre kan betale sig at æde tabet og glemme pengene, vi havde en sag vi anmeldte for 2 år siden politiet ringet i december i år og spurgte om vi ville gøre krav på vores penge i såfald skulle vi skrive en erklæring om vores krav.

Da jeg spurgte om vi kunne regne med og se nogen penge svarede min kære betjent ærligt at vi i hvert fald ikke var de første i køen og at personen der var tiltalt ikke ligefrem havde mange penge.

Du kan have ret i, at det rent administrativt ik kan betale sig. Og ofte får man ej heller pengene retur. Men ligefrem at lukke øjnene, og give svindlerne frit spil, er vel heller ik den optimale løsning.
Gjorde alle det, så ville der jo blot være endnu mere svindel.

Så anmeld det, og se det som en bjørnetjeneste til andre webshops. Så gør de forhåbentlig det samme, og det gavner alle i sidste ende!!!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 07
Indlæg ialt: 489
Fra  Artik Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har også været udsat for svindel nogle gange sidste år, og jeg anmelder det også konsekvent. For som fashion skriver, så skal de ikke have frit spil.

Jeg er desuden temmelig utilfreds med bøden fra PBS på 250 hver gang det sker. For vi prøver alt vi kan for at opspore svindlere inden vi sender, men der er jo en grænse for hvor meget man kan gå i dybden ved hver ordre. Og der er altså stadig nogle der smutter fra os.

Fashion lige en headsup - en bjørnetjeneste er ikke positivt. Det er en tjeneste som gør mere skade end gavn. Jeg tror dog du mener det modsatte. Smile

Arbejder lige pt. med et velgørenhedsprojekt som hedder The Turtle Poster, hvor jeg forsøger at samle penge ind til de truede havskildpadder.

Tilmeldt 29. Nov 06
Indlæg ialt: 248
Skrevet kl. 15:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er som man ser på det, jeg vil ikke lave en sag ud af alt under 500 kroner det er ALT for dyrt i forhold til udfaldet.

Kommer vi over 500 kroner så er der en ide i det for os, men jeg vil ikke tabe 1500-2000 kroner for 200 kroner f.eks.

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Rommy:

Fashion lige en headsup - en bjørnetjeneste er ikke positivt. Det er en tjeneste som gør mere skade end gavn. Jeg tror dog du mener det modsatte. Smile

Det var det modsatte jeg mente... Tror jeg skal have frisket mit dansk op snart haha

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Odense
Tilmeldt 3. Sep 09
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Morten Espersen:

Hej Konrad nu har vi ca. 5 gange været udsat for det, og i starten anmeldte vi det, men har hurtigt fundet ud af det SLET ikke kan betale sig. Hvis du ser på hvor mange ressourcer osv. du skal ofre på det og sandsynligheden for du får dine penge, så kan det på ingen måde betale sig. Men sådan er det.

Vi har indset at det bedre kan betale sig at æde tabet og glemme pengene, vi havde en sag vi anmeldte for 2 år siden politiet ringet i december i år og spurgte om vi ville gøre krav på vores penge i såfald skulle vi skrive en erklæring om vores krav.

Da jeg spurgte om vi kunne regne med og se nogen penge svarede min kære betjent ærligt at vi i hvert fald ikke var de første i køen og at personen der var tiltalt ikke ligefrem havde mange penge.

Lige præcis det jeg frygtede folk ville skrive. Vi forhandler jo tøj for en masse tøjbutikker igennem vores portal, så vi er egentlig dækket ind, idet det er butikken der skal tage tabet og ikke os. Men det bliver ikke let at forklare vores butikker, at hvis/når det sker, så kan de mildest talt ikke gøre noget udover at anmelde det, bruge en masse tid, kræfter og penge på det, og så få at vide 2 år senere, om de vil bruge lidt mere tid, for måske at få nogle penge ud af det...

Hvad med det produkt man har sendt afsted til svindleren, får man ikke det tilbage?

modetøj fra flere hundrede tøjbutikker online!

Tilmeldt 30. Oct 09
Indlæg ialt: 5361
Skrevet kl. 01:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Konrad A. Kierklo:

Hvad med det produkt man har sendt afsted til svindleren, får man ikke det tilbage?

I B2B kan man indgå aftaler om ejendomsforbehold, men jeg er ikke bekendt med om det samme kan lade sig gøre i B2C handler.

Jeg har i dag snakket med PBS omkring en backend løsning som jeg mente ville dæmme op for noget af svindlen, men det viser sig faktisk at det tilsyneladende er Datatilsynet som "blokerer" for en yderligere tjekmulighed.

Jeg fik oplyst at der var flere typer for svindel, men at man ikke havde statistikker på hvilken der var den mest udbredte, hvilket virkede meget underligt. De kunne således ikke oplyse om det var tyveri/kortsvindel eller om det var overtræk der var det der oftest skyldtes en tilbagetrækning af et beløb.

Det man nok som shopejer skal være vidende om er, at Dankortet i princippet ikke er et kontant betalingsmiddel men et kreditkort, hvorfor der ikke er nogen sikkerhed for om der er dækning på kontoen, modsat Electron hvor beløbet tjekkes hver gang. Når den løsning findes i PBS systemet så kan det forbavse mig at man ikke ændrer det til det som dankortet oprindeligt var tiltænkt som.

De eneste vindere er kunderne der får varerne og bankerne der får pengene retur samt PBS der kan udstede "bøder". Taberne er hver eneste gang butikken.

Jeg vil en af de nærmeste dage undersøge tingene nærmere omkring ejendomsforbehold i B2C handler, og så vende tilbage til emnet.

 

 

Køb ren argan olie her

Side 1 ud af 4 (39 indlæg)