Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan det være rigtigt: at lejer skal betale for opsætning af bimåler (EL) uden varsel

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 29. Dec 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg lejer et kontor på 20 m2. i et kontor fællesskab. Vi har betalt for EL fælles, men er nu blevet pålagt en måler i hvert kontor. det er sket med 8 dages varsel og der er givet en pris på 6000.- U/Moms. vi skal betale nu, eller få en ordning pr. md. men flytter vi skal det fulde beløb betales.

mit spørgsmål er: er måleren så min ?

Er der ikke nogen regel for varsel ?

Kan udlejer overhovedet pålægge os denne udgift.

der står kun i min kontrakt at jeg skal vedligeholde indvendige el instalationer så de er lovlige.

Jeg håber virkelig der er nogle som kan hjælpe med et svar. 

Mvh. Milton

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 4. Jul 09
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 21:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej DKT.

Lejeloven er for nogle år siden blevet tilpasset til at den enkelte lejer skal have sit energi og miljø forbrug synliggjort. Det betyder el og varmemålere pr lejemål, det har det faktisk betydet i en del år.

Din udlejer er kommet bagefter.

Erhvervslejeloven er ret åben over for hvordan udgiftsfordelingen kan fordeles mellem lejer og udlejer, så du skal nærlæse din lejekontrakt for hvem der har udgiften til elinstallationen.

Hvis det er din udgift jvf. lejekontrakten, så er udlejer flink i at tilbyde en ordning.

Hvis det er udlejers udgift så har udlejer ret til at opkræve udgiften til målerinstallation dækket hos lejerne, typisk ved et regnestykke hvor der ses på installationens levealder og en almindelig finansieringsform. I dit tilfælde måske omkring 5-10 år for en bi måler installation, der kan argumenteres frem og tilbage om installationers levealder, så det er skrevet med forbehold. Hvis vi sætter levealderen til 5 år så skal udlejer tilbyde dig en varig huslejeforhøjelse på ca 150 kr om måneden.

Overordnet er det udlejers ansvar at ejendommen efterlever landets gældende regler og hvis han ikke klart har skrevet visse dele af dette ansvar videre til lejerne, så falder det tilbage på udlejer.

Som du har beskrevet situationen, så er der lejekontraktsmæssig uklarhed om hvem der skal afholde udgiften til elmålerinstallation, det betyder at ansvaret falder tilbage på udlejer, han skal så  foranledige dette arbejde udført. Installationen er i dette tilfælde udlejers. Et typisk varsel varsel er 3-6 mdr. Udlejer kan pålægge jer denne udgift samtidigt med en rimelig huslejestigning eller et tilbud om kontant betaling mod at undgå huslejestigningen. Hvis du vælger huslejestigningen, så kan udlejer ikke kræve restbeløb indbetalt ved din fraflytning (han fortsætter jo med den forhøjede husleje overfor ny lejer).

De bedste hilsener

Finn

Tilmeldt 29. Dec 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 09:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Mange tak for jeres svar. Jeg er blevet klogere.

 

Godt Nytår

Hilsen Milton

 

Fra Jylland
Tilmeldt 21. Feb 08
Indlæg ialt: 419
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg håber i finder en løsning, som i begge er til freds med..:-)

 

Tilmeldt 29. Dec 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Poul

 

jo, det skal nok løse sig. vi er flere som står sammen nu om en mail til udlejer.

 

Milton

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)