Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

tilbage betaling af kontanthjælp

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle sammen!

Dette er ikke et iværksætter problem, men et privat problem.

Min kæreste fik i sommers kontanthjælp i juli og august, men i august månede fik hun også SU, og nu vil hendes kommune have at hun skal betale hele kontanthjælpen for de to måneder, kan det passe? skal hun ikke kun betale for den ene mdr. hvor hun både fik SU og kontanthjælp?

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Din kæreste må have været optaget på den pågældende SU- berettigede uddannelse i juli hvorfor kontanthjælpen som udgangspunkt er tilbagebetalingspligtig, hvilket din kæreste bør være blevet informeret om.

Kig i jeres papirer fra Kommunen, og hvis de er bortkommet så få en kopi fra Kommunen eller bed om aktindsigt efter Forvaltningsloven.

Det er måske vigtigt for forståelsen at være klar over at kontanthjælpen IKKE er en dagpengeydelse eller forsikring som skal dække hullerne i indkomsten, men en ydelse der bevilliges efter behov, og hvis det derfor står klart at man efter kort tid vil komme til penge igen, så skal den hjælp der er udbetalt til at klare dagen og vejen indtil da, tilbagebetales.

Så jeg er sikker på at det godt kan passe. Men det er ingen skade til selv at få det direkte fra kommunen. Har de ikke en borgerservice?

Michael

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hun fik kontanthjælp både den 30 juni og 30 juli. I den periode kendte hun ikke sin "skæbne" omkring uddannelse og job. I august måneden søgte hun at starte på enkeltfag på VUC, for at gå i gang med noget og hun kom ind, og derefter søgte hun SU hvor hun i oktober måneden fik SU både for august, september og oktober. Og fordi hun fik det kræver nu hendes kommune at tilbage betale for begge måneder.

Fra Vanløse
Tilmeldt 20. Oct 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 18:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Mon ikke de som udgangspunkt har nogenlunde tjek på reglerne.  Dog synes jeg umiddelbart selv, at det giver mest mening, hvis den anden måned med kontanthjælp skal tilbagebetales. Altså der hvor der var et overlap. Men det er noget skidt at have modtaget begge dele og forholdt sig passivt til det.  Det tangerer da vist socialt bedrageri.

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 18:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Der er ikke andet for end at i må tage kontakt til kommunen og få dem til at forklare, og evt. hvis ikke hjælpen er givet tilbagebetalingspligtigt hvilket skal  fremgå af ansøgningen, - så få en skriftlig afgørelse og en klagevejledning.

Kontanthjælp er en personlig ydelse, så hvad naboen eller venner har fået eller får, kan ikke bruges til så meget. I er nødt til at få det forklaret ud fra din kærestes situation. Der er som nævnt ikke tale om dagpenge som man bare får fordi man ikke fik alm. løn.

Hold nu en god jul og glæd jer over at i har hinanden. Det andet kan ordnes, om ikke andet så få en afdragsordning på lempelige vilkår.

Michael

 

 

 

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen det er også det der giver os mest mening, at selvfølgelig skal hun betale den sidste måned. Jeg vil nu ikke kalde det socialt bedrageri at hun underetter kommunen og stopper kontanthjælpen ligeså snart at hun får at vide at hun starter på skole og SU, at det så sker den overlap fordi det ene er bageudbetalt og det andet forudbetalt er desværre en fejl, som kan ske for de fleste. 

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja uden tvivl, men jeg stoler nu ikke på kommunen derfor jeg ville hører fra nogen som måske har forstand på det. men mange tak for hjælpen og glædelig jul og nytår!

Tilmeldt 16. Nov 09
Indlæg ialt: 405
Skrevet kl. 18:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes også, at I skal kræve aktindsigt, og få et møde med hendes sagsbehandler, Når I har krævet aktindsigt.må der gå max. 10 (hver)dage, til I får papierne.

Til det møde, kan I tage en bidsidder med, som  kender reglerne. Det kan være familie,venner m.m.

god jul!Smile

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

kenancorbo:
Ja uden tvivl, men jeg stoler nu ikke på kommunen

Det behøver du nu heller ikke, derfor skal du få en begrundelse og en klagevejledning.  Der er så mange personlige forhold der spiller ind, at ingen kan hjælpe jer uden at kende detaljerne, og det egner Amino sig ikke til.

Det er gratis at klage og i klagevejledningen står fremgangsmåden.

Michael

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 19:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jette Frederiksen:
Når I har krævet aktindsigt.må der gå max. 10 (hver)dage, til I får papierne.

Kommunen har 10 dage til at fortælle, om den kan imødekomme en anmodning om aktindsigt eller ej. Det er ikke nødvendigvis det samme som, at man får tilsendt de papier, som man har begæret indsigt i inden 10 dage.

Henrik

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)