Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af indkomst over årsskiftet - bestemmer man selv hvilket regnskabsår det skal vedrøre

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 23:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Eksempel:

Jeg bogfører en faktura d. 21/12 2009 med forfald d. 30/12 2009.

Kunden betaler måske først d. 4/1 2010.

Denne omsætning vedrører jo regnskabsåret 2009 - så langt så godt.

 

I mit tilfælde er denne faktura grundlaget for min "løn" i december, og hvad nu hvis jeg først udbetaler den til mig selv i januar?

Kommer det så til at figurere som indkomst i 2010, eller kan jeg bogføre det i 2009?

 

Håber i forstår problematikken...

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm..hvad forstår du under løn?

Er det et enkeltmandsfirma?

 

/peter

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg det er et enkeltmandsfirma under virksomhedsordningen, og jeg ved at det overskud jeg ikke hensætter er lig med min løn.

Men det jeg fisker efter er egentlig, om jeg kan overføre penge til min private konto efter d. 1/1 2010, som vedrører regnskabsåret 2009?

Jeg er ikke interesseret i at det kommer til at tælle med i 2010's omsætning og overskud, og dermed heller ikke kommer til at vægte skattemæssigt i 2010.

Men hvis pengene ikke er til rådighed pga. af sløvt betalende kunder, kan omsætning fra 2009 måske først udbetales i 2010.

 

Jeg ved ikke om det gjorde det mere klart?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis jeg forstår dit spørgsmål ret......kan du jo bare beskatte den del du ikke ønsker opsparet i 2009, og så via din

mellemregningskonto udbetale beløbet i 2010.

Husk dog, at det er en ekstra fordel at opspare i VSO i 2009, idet mellemskatten i forbindelse med skattereformen falder

bort fra 2010, og således spares den dag du hæver af din VSO-opsparing.

/peter

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 01:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis arbejdet er udført i 2009 skal indtægten også bogføres i 2009. Der er ikke frit valg (desværre, vil nogen sige).

Dbh

Anette Sand
http://anettesand.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Der er helt faste regler for fakturaers indtægtsførsel, som er fakturadatoen. Hvornår fakturaen så betales, er fuldstændig uvedkommende for SKAT. Beløbet optages derfor som et tilgodehavende i virksomheden pr. 31.12.2009.

Iøvrigt skal du være opmærksom på de forhold som Peter nævner omkring skattereformen, herunder bl.a bortfald af mellemskatten i 2010.

Med venlig hilsen

Tonny Skov Pedersen

www.erhvervs-consult.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg forstår det..går spørgsmålet ikke så meget på, hvornår en indtægt skal med(fakturadato afgør som

hovedregel), men mere hvornår hævningen må ske.

Og den kan jo fint ske, når indbetaling først sker i det nye år.

Det er så bare ikke løn, men en hævning, idewt det er et enkeltmandsfirma.

/peter 

 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 01:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Peter,

Korrekt - der er tale om en hævning, idet det er enkeltmandsfirma.

Jeg har vist fanget det nu...

Og tak for tippet om VSO:)

Tilmeldt 15. Jul 09
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 23:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:

Hvis arbejdet er udført i 2009 skal indtægten også bogføres i 2009. Der er ikke frit valg (desværre, vil nogen sige).

Dbh

Anette Sand
http://anettesand.dk

Hej,

Jeg står i nogenlunde tilsvarende situation. Jeg har kun sendt tre fakturaer fra min enkeltmandsvirksomhed i 2009:

30. oktober 2009 sender jeg en faktura på timer forbrugt i oktober. Fakturaen forfalder til betaling d. 2. december 2009.
30. november 2009 sender jeg en faktura på timer forbrugt i november. Fakturaen forfalder til betaling d.  4. januar 2010.
31. december 2009 sender jeg en faktura på timer forbrugt i december. Fakturaen forfalder til betaling d. 2. februar 2010.

Hvis jeg forstår dig ret, så vil det sige, at jeg skal inkludere beløbene på alle tre fakturaer som indtægter i mit årsregnskab for 2009? Og bare for lige at være helt på den sikre side: Det vil også sige, at jeg skal betale skat af indtægterne i 2009 og skal sørge for at få indbetalt inden 31/12-2009, hvis jeg vil undgå, at der ryger renter oveni (dag-til-dag renter)?

/Stefan

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er korrekt, Stefan. Peter nævner virksomhedsordningen men det er jo en (lidt) kompliceret beregning, som mange vil vælge at betale sig fra. Hvis du bare har tænkt dig at udfylde den udvidede selvangivelse og betale almindelig skat, skal dine tre fakturaer for 2009 med, fordi det er arbejde, du har udført i 2009. Og ja også til det med renterne - alt efter hvor store beløb, vi taler om... her er et par regneeksempler, du kan se på.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)