Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Betaling af forskudsskat i virksomhed med stærkt svingende indtægter?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kæreste har et enkeltmandsfirma, hvor han laver projekter for skiftende arbejdsgivere. Hans indkomst er ok, men meget svingende. Nogle måneder tjener han meget og andre er der slet ingenting. Lige nu er der ingenting, men vi forventer at der vil være masser at lave midt på året.

Vi har lige kigget på forskudsopgørelsen. Der kan vi se, at skattevæsenet regner med, at han kommer til at have en indtægt, der betyder, at han skal betale 135000 i forskudsskat fordelt på 10 rater, ligesom han gjorde sidste år og året før det. Jeg er ikke uenig med selve tallene. Det kan fint passe, at han kommer til at tjene så mange penge. Jeg er altså ikke ude i, at hans forskudsberegning skal sættes ned.

Problemet er dels, at størstedelen af hans indkomst plejer at ligge midt på året og dels, at han havde store udgifter til firmaet her sidst på året (noget maskineri brændte sammen og skulle udskiftes) så han er flad. Og han har indtil videre ikke fået nogle jobs ind for januar. Vi kan nok skrabe pengene sammen, men hvis han heller ikke har fået jobs ind i februar og marts, så begynder det at brænde på. Og hvis pengene ikke bliver betalt fordi der ikke er dækning på kontoen, så sender de en rykker inkl. renter. Ellers skal vi få bevilget overtræk i banken, men det koster jo også penge.

Det vi allerhelst ville var, at i stedet for han skal betale 13500 hver måned, uanset om han har tjent penge eller ej, så først betalte forskudsskat når der var noget at betale af (dvs. løbende indbetale havdelen af alt hvad han tjener), men kan det lade sig gøre og i givet fald hvordan?

Og hvis ikke, har I så nogle gode råd til hans situation?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Der er ikke noget i vejen for, at i regulerer forskudsskatten løbende..................dvs, i måneder med 0 indkomst...ingen

forskudsskat og i måneder med indtjening forskudsskat.

Giver noget administration, men kan praktiseres.

/peter

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 22:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var godt at høre. Men hvordan gør man det helt præcis?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen...gå ind på jeres skattemappe, og ændre jeres forskudsskat måned for måned.

/peter 

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 11:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ellers er alternativet jo, at sætte indkomsten på forskudsopgørelsen så langt ned, at der er likviditet til at betale skatten i de 10 rater - også gemme penge til at betale restskatten sidst på året.

 

F.eks hvis du ved at han har råd til at betale 5.000 for hver rate, uanset om der er indkomst eller ej, så må han indbetale restskatten inden 31/12-2010.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Jepsen:
Ellers er alternativet jo, at sætte indkomsten på forskudsopgørelsen så langt ned, at der er likviditet til at betale skatten i de 10 rater - også gemme penge til at betale restskatten sidst på året.

Hvilket SKAT så efter Kildeskatteloven kan kræve sandsynliggjort, hvis det afviger væsentligt fra tidligere års skattetilsvar.

Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan kun tilslutte mig indlægget fra Jesper Jensen og forstår ligeledes indlægget fra Henrik Krogh, som kan være en konsekvens.

Dette kan dog løses ved at forklare SKAT den rette sammenhæng i dine indkomstforhold, hvorefter der ikke vil være mere at gøre for SKAT.

Det må dog alt andet lige være lettere administrativt at betale samme rate hver måned (10 måneder), og så medio december få opgjort den samlede indkomst og indbetale den resterende skat inden 31. december, så der undgås rentetillæg m.v.

Med venlig hilsen

Tonny Skov Pedersen

www.erhvervs-consult.dk

Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 12:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil da mene, at det også kan dokumenteres overfor SKAT i form af den manglende indtjening :)

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Jepsen:

Jeg vil da mene, at det også kan dokumenteres overfor SKAT i form af den manglende indtjening :)

Vi er ikke uenige. Det er slet ikke sikkert at det er et problem i denne konkrete sag. Muligheden efter Kildeskatteloven er jo netop for at undgå efterfølgende problemer med opkrævning af skatter i de tilfælde, hvor folk ikke har sat til side men brugt de skattekroner, som skulle være indbetalt.

Det vil som altid være en konkret vurdering fra SKAT.

Tilmeldt 19. May 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 09:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle svarene. I første omgang vil vi dog nøjes med at ændre i forskudsskatten.

Og god jul!

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)