Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

301-redirect fra www.domæne.dk til http://domæne.dk ?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 14:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har haft et problem på min webshop, med indkøbskurv der... well... ændrer sig. Folk lægger noget i kurven, klikker lidt rundt og så er lortet væk... lægger tingen i igen, klikker lidt rundt, for nu pludselig at have 2 - eller helt andre varer osv. osv. 

Efter abe-style at have kløet mig på toppen af hovedet i en længere periode, dæmrede det i nat for mig. Jeg har hardcoded en masse links ind i min shop - nogle peger på http://domæne, andre på www.domæne og indkøbskurven lægger en cookie der refererer til enten det ene eller det andet domæne. 
Først og fremmest er jeg ved at rydde op i mine links - så de alle peger ens, (og generelt bare peger på /hvadjegnuvillinketil frem for hele domænet - men nogle ting - som "gå til forsiden" og links fra eksempelvis bloggen der er hostet eksternt, er jeg nødt til at vælge side med. 
Jeg vælger således http://domæne - og har overvejet at sætte en 301-redirect op fra www.domæne til http://domæne, så andres links også peger korrekt... men er bare lidt nervøs for den sidste del af planen hér. 

Jeg fjerner jo teknisk set et helt site fra google på den måde. 

Vil det have negative konsekvenser? Umiddelbart, med min SEOviden (der ligger på noget lignende nul) ville jeg gætte mig til, at det hjalp mig lidt at samle alt under ét teknisk tag... Men eftersom der rent faktisk er mennesker der er afhængige af omsætningen i den biks, tør jeg ikke bare kaste mig ud i noget "så drastisk", uden at have fået andre øjne på sagen. 

Hvad siger i? 

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 19:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der slet ingen bud?

Tilmeldt 28. Sep 07
Indlæg ialt: 1312
Skrevet kl. 20:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Du fjerner et helt site fra google ja, men sitet er en nøjagtig kopi af det andet site (med/uden www), så du slipper også pludselig for en masse dublicate content! Og hvis du redirecter fra den ene til den anden er det ikke noget problem med andre folks links!

De bliver jo også bare redirectet!

For eksempel når jeg linker til en underside på min hjemmeside uden www, ryger den automatisk det rigtige sted hen.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var også så langt jeg var nået med logikken i hånden, men jeg ville bare gerne have andre øjne på sagen, før jeg turde ændre det. 

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 21:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lone,

Mht. cookie-problem kan det løses ved at cookien sættes til .lisen.dk (punktum foran) i stedet for www.lisen.dk eller lisen.dk. Således fungerer den både på hoveddomænet og på alle subdomæner.

Bortset fra det, er jeg helt enig i ovenstående konklusion. Udover at det ikke vil skade dig, vil det tværtimod snarere gavne dig at få samlet din side under ét domæne. Sørg blot for at din fulde sti inkl. querystring medsendes ved redirect.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob, 

Jeg har testet redirects (har sat det op på et subdomæne) og det fungerer med querystrings, men god pointe som jeg ellers ikke havde testet :)
Mht. cookien, ville det jo være ideelt og var da også den første løsning på problemet, der var oppe og vende, i nat men jeg (læs: Min kæreste, der er en del klogere end jeg) mener ikke, at man (uden at lave noget javascript gøgl, clientside) kan sætte domæne på en aspsession cookie, men det kan være jeg skal vende den med ham igen. Stakkels mand.

Under alle omstændigheder, smider jeg en 301-redirect op - og hvis det, mod forventning skulle gå galt, er "mellem-jul-og-nytår" nok ikke det allerværste tidspunkt at fucke noget op, i webshopbranchen, hvis man nu endelig skal fucke noget op.

Tak for jeres svar.

Er der dertil nogen, der dog kan svare på om det ville være smartest at få lisen.dk til at pege på www.lisen.dk, eller omvendt og om der overhovedet er nogen forskel? Som sagt, vil jeg helst have lisen.dk som maindomain, men vil bare lige tjekke at jeg ikke halvskyder mig selv i foden.

 

 

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Når du laver dit redirect er det jo også ligegyldigt med cookie-domænet, det var mest bare for lige at få informationen med. Hvad angår ASP's begrænsninger må jeg være dig svar skyldig, det er desværre ikke indenfor mit område.

Om du vil benytte www eller ej, er vel i sidste ende en smagssag. Jeg er enig med dig i, at det tager sig bedre ud uden www!

Hvis du nu vil være dobbelt-galop-sikker, kunne du oprette en google webmaster tools-profil for lisen.dk og fortælle den at du bruger lisen.dk i stedet for www.lisen.dk, samtidigt med at du laver dit redirect.

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Response.Cookies["ASPSESSIONIDSABBTQSQ"].Domain = ".lisen.dk";

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jakob. 

Jeg sætter mig sgu stort og bredt på lisen.dk og håber det bedste - godt tip med google webmaster. Iiih, hvor er det bare dejligt med nogle gode input :-D
Med hensyn til aspsession cookien, så har jeg INGEN adgang til andet end frontend på shoppen - og den eneste måde, jeg kan manipulere det på, er med et clientside javascript (ligesom jeg manipulerer alt andet på shoppen, på den måde) hehe - men det er sgu noget gøgl, og som du selv siger, er det jo reelt ligegyldigt, hvis jeg sætter redirecten op, så den lader jeg nok  bare ligge i denne omgang. 

1000 tak for hjælpen - og god jul til jer alle, hele vejen rundt :)

 

 

Fra Barcelona
Tilmeldt 27. Nov 09
Indlæg ialt: 56
Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lone

Hvis du kommer til den tekniske del af 301'eren, kan jeg anbefale et bruge beskrivelsen på linket nedenfor. Jeg har selv lige lavet en redirect på et site, og det var ikke svært. Jeg brugte beskrivelsen her:

http://www.dailyblogtips.com/how-to-setup-a-301-redirect/

Mvh.

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)