Jeg har en kunde som vil have lavet en hjemmeside, og da det er første gang er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg sikrer mig at han ikke konstant brokker sig, og ikke vil betale fordi det ikke blev som han ville have det. Dernæst kommer spørgsmålet hvordan indholdet i tilbudet skal se ud? Han vil have et fast tilbud, og ikke timepris! Håber I kan hjælpe |
Hejsa,
I samarbejde med kunden laver du en kravspecifikation, hvori der står så konkret som muligt, hvad der skal til, for at opgaven kan betragtes som løst tilfredsstillende. Det skal gerne splittes op i nogle punkter, og sættes nogle målbare kriterier for succes.
Det er relativt nemt med krav til funktionalitet, men hvis vi snakker design og andre kreative opgaver kan det være vanskeligt. I disse tilfælde bed kunden finde eksempler på hvad han ønsker, så kan man altid sammenligne bagefter.
Forskellen på at arbejde efter estimat og til fastpris er, at man som udvikler er nød til at indbygge et ret stort råderum til overraskelser. Det bedste råd jeg kan give er, at bryd arbejdet op i så mange små bidder som muligt, og sæt timer på det. Hovedreglen er, at hvis opgaven estimeres til mere end 4 timer, så kan den brydes op i yderligere underopgaver, som man så nemmere kan estimere på. Husk af afsætte tid til test. Når du har dit estimat, så læg halvdelen af dit estimat oveni, som din sikkerhedsbuffer. Og så ganger du jo bare din timepris på estimatet.
Hvis du ønsker at give en lavere pris for at få ordren i hus, så bibehold dit estimat som det er, men afgør hvor mange timer der skal være uden afregning. Så har du selv styr på hvad du investerer i at opbygge renommé, og du beholder værdien af dine timer.
Jeg kan derudover anbefale at bruge f.eks. Working TimeTracker til at holde styr på hvor mange timer man faktisk bruger undervejs.
Mvh. Joachim