Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kapital

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 11. Oct 06
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Alle...

 

Jeg har efter et mislykket forsøg i cafe branchen, stadig lyst til at starte noget selv har nogle ideer.

 

Men efter første forsøg er det svært med kapitalen er der nogle der har gode råd til at komme igang trods alt???

 

Med venlig hilsen

 

Erik 

Fra Horsens
Tilmeldt 3. Oct 06
Indlæg ialt: 72
Fra  A&B Industri-Service Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Til Erik. Du er handelsuddannet, og hvad ellers...

Det er meget sparsomme oplysninger, du lægger ud med. Det ligner noget med "hvad skal jeg gøre - jeg mangler penge?". Ja, undskyld denne tilbagemelding. Men du kan få hjælp langt hen ad vejen her - tror jeg, dog foruden billige lån.

Vi er begge nye her i Amino, og kan sikkert lære noget. Mit råd er: Man starter ikke ud med at spørge efter penge. Det er ikke en skam ikke at have til dagen og vejen, så har de fleste et netværk af familie og venner, men penge er ikke det hele, når man er iværksætter.

Jeg var inde i en bank forleden og emnet, lån til nystartede kom op. Mit ordvalg var næsten dette: Hvis jeg var bankrådgiver og sad derhenne ved bordet, kunne jeg finde på at spørge låneansøgeren: Nå, hvad har du ellers lavet i dit nystartede liv? Måske svares der, at der var bestået den og den eksamen og så havde man været en tur i Mellemøsten og nu ville man gerne indrette en butik  - og den var fundet, men indskud og indretning m.v. -  Jeg spørger så: Hvad lavede du medens du boede hjemme? Tog du del i hjemmets opretholdelse, med indkøb, rengøring, reparationer og alt det andet dine forældre måtte gøre for at have et godt hjem? Hvis svaret var undvigende - ja så ville jeg ikke betro en låneansøger bankens midler. Om denne bank så ville gøre det alligevel med kautionister, ved jeg ikke. Idéen med denne historie er, at kan man arbejde, har lyst til at arbejde, ikke kan lade være og er vænnet til arbejde fra sin barndom - så kommer man også op uden penge. Find derfor et job og bevis hvad du kan.

Jeg er også gået ned med noget af forskellige grunde. Det var både arbejde, ægteskab, dårlige handler og andre indskrænkninger. Man kommer lige så stille op igen - hvis man selv vil - og det er en god idé ikke at belaste andres økonomi.

Til slut skal jeg beklage den dårlige formuleringsevne mange af deltagerne har. Jeg har selv svært ved at stave og først i 50-års alderen fik jeg nogenlunde styr på det. Min søn viste mig et lille triks: Kopier teksten med <Crtl> C og send den til korrekturlæsning i Word. Den tager godt nok ikke tegnsætningen med, men de værste stavefejl nedbringes.

Kan du bruge dette? Det er venligt ment.

Hilsen, Bent, A&B

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej!

 

Hmm..er nok svært....men prøv at starte i det små, og tag der lidt efter lidt...skridt

for skridt.

 

Rom blev jo heller ikke bygget på een dag, vel?

 

Held og lykke.

 

Peter

Fra Horsens
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 499
Fra  Campaya Skrevet kl. 20:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 16-10-2006 18:16:11 Forfatter: A&B
Jeg spørger så: Hvad lavede du medens du boede hjemme? Tog du del i hjemmets opretholdelse, med indkøb, rengøring, reparationer og alt det andet dine forældre måtte gøre for at have et godt hjem? Hvis svaret var undvigende - ja så ville jeg ikke betro en låneansøger bankens midler.


Ha, hvis dét var et kriterium at man skulle have taget opvasken og gjort rent dengang man boede ved sine forældre, så tror jeg der er mange der ville få problemer med at låne. Specielt hvis vi snakker dagligt.
Folk ændrer sig når de bliver ældre - det er en del af det at blive moden. Dertil kommer at man som barn/ung nok sjældent brænder for opvask og rengøring, hvorimod man som iværksætter burde brænde for det man laver. Så jeg synes måske ikke helt det ville være et godt kriterium.

Jeg er enig i at det absolut ikke skal være et spørgsmål om penge. Hvis man har en idé man brænder for, så bør pengene ikke være det første man spekulerer på.

/Claus

https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden

Fra Horsens
Tilmeldt 3. Oct 06
Indlæg ialt: 72
Fra  A&B Industri-Service Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Claus P

Ikke for at være Rasmus Modsat, men i en debat har man jo lov til at forklare sig.

Du har ret i at man modnes med alderen. Det ses tydeligt på børnene når der skal vælges legesager, læsestof og venner m.v.

Men min hyperbel gik på det at ville arbejde og holdningen til at tage fat. Grundholdningen lægges helt tydeligt i barneårene. Jeg kender ingen der fra barneårene har måttet tage fat og så har ændret tempo, uden hvad fysikken har hæmmet dem med. Deres holdning til arbejde er forblevet uændret. Der er også en del bekendte der ikke er blevet krævet så meget af med arbejde - og det hænger stadig ved - man forventer ikke så meget senere i livet.

Niels Hausgaard har en herlig satirisk vise om det at arbejde: (I min drengetid, da sprang blodet ud under neglene på os - og det var ingenting imod hvad der skulle arbejdes tidligere - da blev man slået ihjæl hvis man beklagede sig). Den er ret morsom.

Jeg har også haft ansatte i flere perioder og med forskellig alder og baggrund og jeg må sige: Hvor er vi dog forskellige når der skal bestilles noget. Men vi er ret ens når der skal diskuteres. Så er alle Rasmus Modsat.

Hilsen, Bent, A&B

Og så forresten - du hedder Claus P og bor 8700 (lige ved siden af). Du har mange indlæg. Er der flere data omkring din virksomhed?


Fra Horsens
Tilmeldt 16. May 06
Indlæg ialt: 499
Fra  Campaya Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Man har da helt klart lov til at forklare sig - det er jo det debatten er her for.
Jeg er bestemt ikke uenig i at der er nogen der ikke kan lade være med at arbejde og så er der dem der ikke rører en finger - plus et hav af trin midt imellem. Men din Niels Hausgaard reference er faktisk god - det lyder jo tit på "de ældrer genererationer" som om "de arbejde 48 timer i døgnet og fik kun vand og tørre tæsk til frokost og måtte sove på en sten i skuret".

 

/Claus

Der er ikke så mange data om min virksomhed endnu da den (stadig) ikke er i luften. Men det er lige på trapperne (har jeg sagt det før) og SKAL være før jul. Har efterhånden brugt 2½ år og en frygtelig masse tid og penge på det, så det skal snart være.
Jeg skal nok løfte noget mere af sløret når jeg er klar - indtil da må du vente i spænding.
Hyggeligt med en kollega fra byen.

https://www.campaya.dk - ferieboliger og sommerhuse i hele verden

Tilmeldt 11. Oct 06
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Til Bent og andre!!!

 

Allerførst jeg har arbejde og det har jeg haft siden jeg var 13 år da man måtte begynde at gå med aviser!

Så din katagori for dovne mennesker, der bare vil have det hele serveret, vil jeg godt lige undgå at blive sammenlignet med.

 

Mit spørgsmål går ikke på at tigge penge.Men ganske simpelt, om der er nogle der har erfaring med lånmuligheder, hvor der ikke kræves, at man kommer med penge selv for at vise at man vil arbejde, men hvor et par godt brugte hænder, kombineret med et hovede der har en masse gode ideer der skal føres ud i livet????

 

Håber der nogle der har nogle relavante svar??

 

Med venlig hilsen

 

Erik

Fra Horsens
Tilmeldt 3. Oct 06
Indlæg ialt: 72
Fra  A&B Industri-Service Skrevet kl. 22:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Erik K

Jeg beklager at en tråd kan tage en forkert drejning, men det er jo betingelserne - når der er sparsomme oplysninger, forskellige forudsætninger og ligeså mange meninger som deltagere. Jeg tror ikke at du er doven. Du giver jo indtryk af at have prøvet noget. Det var jo bare en generel betragtning om låneansøgere og hvor svært det kan være at betale tilbage, hvis det ikke kører efter drejebogen,  men som Peter - Revisor er inde på, er det de små skridt der må tages først - altså uden et etablerings lån, sådan som jeg forstår hans svar. Men der er lånemuligheder, som kunne være attraktive hvis man er en velfungerende virksomhed. Det må derfor vente til du er godt kørende med det du måtte have planer om. Jeg kan ikke komme ud med forslag her, men du må gerne ringe mig op, og så kan du jo selv vurdere mulighederne hen ad vejen. Håber også at høre hvad det er du vil i gang med - så ring venligst.

Hilsen, Bent, A&B

 

Tilmeldt 20. Feb 06
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :
holdninger... tja det er en sjov ting, som bent skriver viljen til at tage fat, klart den skal være der, og den kommer helt fra barns ben

ikke for at skyde på nogen.. skulle bare luftes

 

Det med at låne penge uden selv at komme med noget.. ææhh jeg tror ikke på det, og for den sags skyld bryder mig ikke om det,

hvad vil du ?? starte med at betale tilbage med de selvsamme penge du har lånt ??

 

jeg vil tro, hvis det lader sig gøre, så er det dyrt, rigtig dyrt.. jeg har ikke prøvet det, men jeg er overbevidst om det er sådan.

 

jeg er selv i gang med min virksomhed indenfor servicebranchen, jeg startede i maj 2004, det eneste jeg havde var 13 års erfaring,

et forlist parforhold og intet andet, ikke engang en bolig, bil m.m.!!

 

men igang det kom jeg VILJEN var der, det andet skulle nok komme var jeg sikker på, jeg knoklede alt hvad jeg kunne tog alle opgaver

og efter nogen tid, fandt jeg 7000 kr til en gammel bil, den blev betalt og videre skulle det gå, nogle dage når jeg var færdig med dagens opgaver var der 1 - 2 timer inden næste dags opgaver startede, sov lige 1 time i bilen og så videre igen på farten

i 2004 var min indkomst kr. 99.000,- før skat - med en arbejdsuge på 7 dage op til 20-22 timer pr. døgn i ugen op til jul 2004 toppede jeg med 135 timer på 1 uge som består af 24x7=168 timer

 

i dag, 2,5 år efter, 10 ansatte 3 biler kørende alle under 4 år ( 1 på leasing) de andre købt kontant, brugt 600.000 på værktøj, maskiner m.m.

skylder ingen penge på noget, ingen kassekredit eller lån (udover den leasing på bilen)

 

har alt værktøj der skal bruges, har kunder der konstant anbefaler mig til andre o.s.v.

i 2005 var min indkomst ca. 300.000 før skat

 

jeg arbejder altid.. kører stadig på ca. 15 timer i døgnet 6 dage om ugen og jeg er vild med det...

 

viljen er 1 og alt.. penge skal ikke motivere dig til at komme igang med hvad du gerne vil.. det skal viljen og lysten..

 

- god fornøjelse

Tilmeldt 30. Aug 06
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Ja jeg har en god idé, som jeg selv er sprunget ud i. Efter ½ år, hvor jeg kun arbejdede med konceptet i min fritid, arbejder jeg nu fuldtids med det. Investeringen er yderst beskeden.

Er du interesseret i at høre mere? Jeg har mange flere oplysninger på skrift.

 

mvh

 

Leif

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)