Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af kompagnons anparter i vores ApS

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 27. Jan 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej derude

Jeg mangler lidt input til hvad jeg skal være obs på og tage højde for ved overtagelsen af hele Aps.

Historien er ret kort... Vi er 2 tøser der sammen har købt en tøjbutik 50/50, Vi har etableret et Aps.

Jeg ønsker nu at købe de resterende 50% af ApS, altså hendes del så jeg bliver ene indehaver af butikken. Dette er selfølgelig noget vi er enige om..

Men... hvordan griber jeg det lige an.... vurdering, status, økonomi, ja ingen svar er dumme for mig tværtimod, synes nemlig det hele lige er lidt uoverskueligt...

Håber der er nogle der har lyst til at dele sine erfaringer/viden.

Mvh.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Først skal I have gjort op hvordan økonomien i Jeres ApS er p.t.  Er der evt gæld i selskabet (kassekredit etc) som I hæfter for privat, og er der nogen problemer i at du står alene med dette.  Altså spiller bank eller anden kreditor med på ideen.

Har I en anpartshaveraftale, og står der noget om overtagelse af anparter i denne.

Når I har et overblik over regnskabet, aftaler m.v., skal I vurdere hvad anparterne er værd.  Det kan gøres på flere måder, men værdien fastsættes som regel på baggrund af den nuværende egenkapital (målbare værdi af anparterne) og så en goodwill som er oparbejdet i selskabet.

Goodwill er ikke en fastsat værdi, men er egentligt udtryk for hvad du er indstillet på at betale udover den målbare værdi af anparterne.

Der findes flere metoder til udregning af goodwill.  En søgning på google "beregning af goodwill" giver nogle eksempler på metoderne.

Få dig en rådgiver med på banen, og evt en advokat til at lave købskontrakten mellem dig og den anden anpartshaver. Men husk at have regnskaber mv klart.

Du er velkommen at kontakte mig, eller en anden rådgiver her på Amino, hvis du vil have yderligere info.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedr. selve dit køb så kan det faktisk ske på flere måder:

1) Den traditionelle. Du køber personligt anparterne af hende og ejer 100% personligt.

2) Selskabet opkøber hendes anparter via en kapitalnedskrivning, hvorved du opnår 100% ejerandel ved at selskabets værdi halveres.

3) Du køber hendes anparter via et nyt selskab som du stifter. Efterfølgende erhverver selskabet dine anparter via en såkaldt skattefri anpartsombytning.

Forskellen på de 3 modeller er at du i førstnævnte situation skal betale anparterne af beskattede midler hvorimod købet i 2 og 3 sker for midler som ikke er beskattet hos dig.

Hvad fastsættelsen af købesummen angår så kan det egentligt sammenfattes til at I skal sætte den værdi som I kan blive enige om og hvad aftale angår så er der heller ikke mange ben i at lave denne medmindre der er særlige forhold  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 09:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Vedr. selve dit køb så kan det faktisk ske på flere måder:

1) Den traditionelle. Du køber personligt anparterne af hende og ejer 100% personligt.

2) Selskabet opkøber hendes anparter via en kapitalnedskrivning, hvorved du opnår 100% ejerandel ved at selskabets værdi halveres.

3) Du køber hendes anparter via et nyt selskab som du stifter. Efterfølgende erhverver selskabet dine anparter via en såkaldt skattefri anpartsombytning.

Forskellen på de 3 modeller er at du i førstnævnte situation skal betale anparterne af beskattede midler hvorimod købet i 2 og 3 sker for midler som ikke er beskattet hos dig.

Hvad fastsættelsen af købesummen angår så kan det egentligt sammenfattes til at I skal sætte den værdi som I kan blive enige om og hvad aftale angår så er der heller ikke mange ben i at lave denne medmindre der er særlige forhold  

2) forudsætter at anpartskapitalen er så høj at 50% udgør minimumskravet til anpatskapital.

3) holdingmodellen kan anvendes, men forudsætter at du får en fordel der opvejer de ekstra omkostninger som er ved at have 2 Aps heller end 1.

Købesummen kan godt sammenfattes til hvad de 2 anpartshavere kan blive enige om.  Dog viser min erfaring at der tit kan komme misstemning efter en sådan handel, hvor køber måske føler at hun har købt for dyrt, og sælger føler at hun har solgt for billigt. Har køber/sælger allieret sig med en rådgiver, kan det være med til at fjerne en mulig konflikt senere hen.

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er helt enig. Dog vil misstemningen jo stadigvæk kunne være der. Medmindre køber/sælger har hver deres rådgiver: Hvis kasket har rådgiver haft på.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 10:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er rigtigt, men med en uvildig rådgiver kan man måske minimere risikoen for en misstemning.

Er der tale om en høj købesum, er der sædvane at begge parter har rådgiver med. 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

E. Mortensen:

Det er rigtigt, men med en uvildig rådgiver kan man måske minimere risikoen for en misstemning.

Er der tale om en høj købesum, er der sædvane at begge parter har rådgiver med. 

Enig men der er næppe tale om en høj købesum

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 27. Jan 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

I er simpelthen et par gæve gutter og jeg er rigtig glad for i har tid og lyst til at svare på min tråd.

Vi har kun haft butikken sammen i 1 1/2 år, vi overtog butikken april 2008. Vi betalte 750.000 i goodwill primært belliggenhed....

Jeg ønsker blot at vi skal finde den bedste løsning, så vi kommer ud af det på den bedste måde....

Men jeg ved også at skal vi sælge, får vi ikke prisen som tiderne ser ud idag, så jeg forventer ikke der er et ønske om fortjeneste fra sælgers side.

Jeg har en forhåbning om at vi sammen kan afvikle varelageret hen over januarudsalget.

Det første og sidste regnskab er afsluttet 31/8/09.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 15:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Maluna

En handel efter januar udsalget er vel det optimale, for på det tidspunkt har i ryddet op i "gammelt" varelager, hvilket næsten skal til for at vide eksakt hvad I har tjent af penge i perioden op til overdragelsen.

Jeres goodwill (der er kommet fra Jeres køb af virksomheden) er formentligt finansieret eksternt, og er det tilfældet kan du forhåbentligt fortsætte denne finansiering.  DVS at den oprindelige goodwill ikkekommer til at belaste dig for likvide midler.

Den goodwill jeg beskrev er den som er tilkommet efter Jeres overtagelse af virksomheden.  Og er baseret på de resultater som I har præsteret.

Jeg synes at I skal sørge for at regnskaber for afsluttede regnskabsår er færdiggjorte, og at bogføringen er helt ajour frem til nu, og holdes løbende ajour frem til en overdragelse.  Når I så har holdt udsalg i januar kontakter I en rådgiver der kan bistå Jer med handelen.  Kan I selv komme til en overdragelsessum er det fint, ellers tag en ekstern med på banen til værdiansættelse.

Tilmeldt 27. Jan 08
Indlæg ialt: 72
Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeres goodwill (der er kommet fra Jeres køb af virksomheden) er formentligt finansieret eksternt, og er det tilfældet kan du forhåbentligt fortsætte denne finansiering.  DVS at den oprindelige goodwill ikkekommer til at belaste dig for likvide midler.

- Beløbet til goodwill, overtagelse af sælgers lager samt beløb til etableing af Holding/ApS har vi lånt 50/50 privat,

-Vi overtog et varelager på godt 1 mill. For at nedbringe dette havde vi lagersalg i eksterne lokaler og endeligt forærede vi varer for 250.000 (kostpris) til kræftens bekæmpelse.

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)