Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for selskabskapital

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 07:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

Jeg håber nogen af jer kløgtige hoveder kan hjælpe mig med et spørgsmål jeg p.t. ikke har været i stand til at finde et entydigt svar på.

Hvis jeg via min personlige virksomhed indskyder 62.500 (halvpart) i et ApS og ApS'et senere realiseres og kun kan tilbagebetale 10.000 af disse, har jeg så afskrivningsmuligheder for de resterende 52.500? Og gøre det samme sig gældende hvis jeg nu havde gjort det personlig og ikke gennem mit privat firma ? (jeg antager det er det samme, da man i princippet ikke kan starte et ApS med et enkeltmandsvirksomhed som anpartshaver, men derimod som personligt istedet?

På forhånd mange tak.

 

 

 

 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 14:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Nedenstående er gældende for aktier/anparter der er anskaffet efter 1. januar 2006.

Tab modregnes i aktieindkomst.  Er aktieindkomsten negativ fratrækkes skatten af den negative aktieindkomst i personskatten.  Evt tab der ikke kan rummes i de personlige skatter fremføres til efterfølgende år, hvor resterende tab kan fratrækkes.

Du finder reglerne udførligt beskrevet på SKAT's hjemmeside. Borger-> Pension, investering, spil -> Investering -> Aktier m.v.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan ikke købe aktier via din personlige virksomhed. Når du køber aktier eller anparter er det dig personligt der køber. Det betyder også at hvis du anvender virksomhedsordningen og pengene tages derfra, så er det en hævning i virksomhedsordningen.

Hvis ApS'et lukkes eller du sælger anparterne med tab så vil du få fradrag for dit tab ja

 

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene .

Håber i kan klare et tillægsspøgsmål

Gør det samme sig gældende for yderligere indskud i form af mellemregning eller lån? eller bør dette i så tilfælde konverteres til egenkapital istedet.

Takker :)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har ikke fradragsret for tab på mellemregning/lån og hvis du konverterer det til egenkapital(anparter) opnår du kun en anskaffelsessum svarende til kursværdien af den konverterede fordring. Sagt med andre ord; Man kan ikke konstruere et fradragsberettiget tab hvis fordringens kursværdi i forvejen er nul (det ved vi jo så ikke om den er).    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for det.

Årsagen til jeg spørger er alene at såfremt vi stifter et nyt selskab der er indenfor højrisiko, men kræver mere kapital end de 125 så er jeg lidt i tvivl om jeg skal inv. som anparter eller som personligt indlån.

Men tak for hjælpen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)