Hej! Min kone har starten en butik i Frederiksberg (lige ved Forum) hvor hon sælger førskellige skulpturer, statuer, indretningsartikler, tøj, røgelse og andet importerat fra østen (Thailand og Vietnam) http://www.nhuy.dk Hon har også varer inde fra et andet erhverv som hon sælger på kommission. Hon betaler moms på det hele og laver an afregnin med kommitenten hver 14e dag. Idenne afregning vil hon så "købe" de ting fra kommitenten hon redan har solgt. Min spørsmål: Hvordan bogfør man dette på bedste måde i e-conomic som man kan lave en afregning på bedste måde? Og skal man bogføre på en speciel måde hvis betalingen er som kontant, dankort eller kreditkort Bogøring af salg, jeg tror salget skal bogføres på denne måde? Kredit 1010 Salg av varor med moms Debit: 5520 særlig "varelager" som gentlig er en afregningskonti Hvordan bogfør man att det er kontanter (kasse), dankort (bankkonto?), mastercard (kredit konto?) i dette exempel? Jeg er helt blank
Afregning mot kommitent (2 ganger / månad) kan man lave som et indkøb Kredit 5520 særlig varelager Debit: Leverandørskuld? konto?
Og så matche indkøb mot faktura fra kommitent kredit Leverandørskuld ? konto? debit: bankkonto
Måske afregning kan laves enklere og kun baseret på faktura fra kommitent? Taksom for kommentarer
/Aarto
|
Vedr.: Kommissionssalg:
Hvis din kone kun skal købe og betale de varer hun faktisk har solgt, er de varer, som står i butikken ikke din kones varelager. Varelageret tilhører ”kommitenten”.
Jeg vil foreslå, at du opretter følgende konti:
Konto 1011: Salg af ”kommitent”varer (udg. moms)
Konto 5601: Debitor: MasterCard
Konto 1311: Varekøb af kommitentvarer (indg.moms)
Salget bogføres således:
Kredit: Konto 1011 (salgsmoms krediteres aut. på konto 6902)
Debet: Konto 5601 MasterCard + 5810 Kasse + 5820 Dankort
Købet (faktura fra ”kommitent”) bogføres således:
Debet: Konto 1311 (købsmoms debiteres aut. på konto 6903)
Kredit: Kredit 6800 Kreditorer