Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opløsning af Aps i skifteretten

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Aug 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har besluttet at lade mit Aps tvangsopløse i skifteretten da selskabet siden sidste årsregnskab kun har haft omsætning på under 50.000 kr. Selskabet har ingen gæld og iøvrigt ingen udeståender.
Jeg har i den forbindelse et par spørgsmål.

1.Jeg har fået at vide at jeg skal tilbageføre selskabets stiftelseskapital på 125.000 kr til mig selv inden årsskiftet (den reelle stiftelseskapital er efterhånden lavere pga. tab). Kan I bekræfte at dette er den rigtige måde at gøre det på.

2.Virksomheden har investeret i pc udstyr, kamera, skærme etc. til en samlet værdi under 40.000 kr - alt har kunnet afskrives allerede ved købstidpsunktet i sidste regnskabsår. Jeg har læst noget om at eventuelle aktiver i virksomheden tilfalder staten. Hvordan forholder det sig med det indkøbte udstyr som jo iøvrigt er brugt.

3. Vil det være anbefalelsværdigt selv at kontakte Erhvervs og selskabsstyrelsen og oplyse dem om at man er ejer af en virksomhed som ikke har råd til årsregnskabet og man derfor ønsker at opløse selskabet. En paragraf 59 opløsning ønskes ikke da man vil komme til at hæfte personligt for tidligere handler.

 

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 10:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er ikke korrekt som du har fået oplyst.

Sådan som jeg læser dit indlæg er anpartskapitalen på kr. 125.000 ikke intakt, men selskabet er stadig solvent (dvs. at en del af stifteleseskapitalen er stadig i selskabet).

Når du siger at selskabet ikke har råd til at få årsregnskab udarbejdet, er det så korrekt!  Eller forholder det sig således at selskabet vil have et underskud i driften, såfremt årsregnskabet bliver udarbejdet?

Lader du skifteretten overtage kontrollen med selskabet, så vil det sandsynligvis blive taget under likvidation, forudsat at en del af stiftelseskapitalen er til stede.  Da vil det være en bedre løsning for dig, selv at få selskabet taget under likvidation.

At staten overtager aktiverne i selskabet er noget sludder.  De vil blive solgt af boet.

Har du mulighed for at komme nærmere ind på hvad der er tilbage af kapital i selskabet?

Det er en forudsætning for at kunne give dig et mere præcist svar på hvad du skal gøre.

Er regnskabsåret 1/1 til 31/12.

Du skal være velkommen at sende et PM med oplysningerne, såfremt du ikke ønsker dem frem her,

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)