Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning eller straksafskrivning?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Dec 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa,

som nystartet hobby elektronik-udviklingskonsulent (altså ved siden af fast arbejde) har jeg anskaffet 4 stk instrumenter til hver ca 8000 kr (et stk oscilloskop, et stk funktionsgenerator og to stk multimeter), total ca 32000 kr.

Da de hver især er under 12300 kr grænsen ville jeg jo tro, at de kan straksafskrives; men jeg er kommet i tvivl om de skatteteknisk hører sammen, så jeg er nødt til kun at afskrive 25% de første år?

Funktionsmæssigt hører de ikke sammen.

I regnskabet ligger i på samme konto.

Indtægten i år (via konsulentydelser) ligger på ca 50000 kr, hvis det her noget at sige.

Mvh
Michael Thomsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Hvis de kan fungerer separat og ikke sammen, kan du straksafskrive.

 

/peter

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 16:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis hver enhed fungerer selvstændigt, kan de straksafskrives, og det betyder ikke noget om de er bogført på samme konto eller ej. Så hvis det er en fordel for dig, så afskriv dem. Nogle vil måske mene, at det hele er en del af en større indretning/laboratorium, men det er et fortolkningsspørgsmål. så jeg ville ikke bekymre mig over den side af sagen.

Tilmeldt 8. Oct 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Selvom de kan straksafskrives skattemæssigt, så kan de stadig aktiveres i regnskabet, og derved regnskabsmæssig afskrives over den tid du vurdere dem til at have en værdi.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hmmm..tror næppe en lille "hobbyvirksomhed" sondrer mellem regnskabsmæssige og skattemæssige afskrivninger!

Hvad skulle formålet være med det?

/peter

Tilmeldt 8. Oct 09
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 20:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Intet formål, da han vel bare er interesseret i at afskrive det skattemæssigt hurtigst muligt... men såfremt han en dag får sig et ApS, så ved han det :)

Tilmeldt 10. Dec 09
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene. Jeg er virkelig imponeret - og så på mit første indlæg :-)

Michael Thomsen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter - Revisor:

Hmmm..tror næppe en lille "hobbyvirksomhed" sondrer mellem regnskabsmæssige og skattemæssige afskrivninger!

Hvad skulle formålet være med det?

/peter

Det er såmænd meget enkelt (og væsentligt): Hvis han straksafskriver det hele skattemæssigt vil virksomheden komme ud med et skattemæssigt underskud og det er jo fint nok, men i forhold til en hobbybetragtning (med den virkning at underskud ikke vil kunne fratrækkes) vil der være meget ide i at lave en regnskabsmæsssig opgørelse af årets resultat hvorved der kan påvises et overskud. Nuvel det kan man også gøre i forbindelse med en senere skattesag men det virker bedre på denne måde. Jeg er iøvrigt meget enig i Anettes betragtninger.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)