Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af Aps... Skattefrit hvis avancen ryger direkte op i Holding??

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Aug 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino`er

Jeg ejer et Aps som driver og ejer en udlejningsejendom.

 

Jeg har nu hørt at man fra 1 jan 2010 kan sælge sådanne Aps`er og lægge fortjenesten skattefrit op i Holding selskabet, (som ejer Aps)?

 

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er korrekt - fra og med skatteåret 2010 vil datterselskabsaktier være skattefri, uanset ejertiden.

Holdingselskabet skal bare eje mindst 10% af datterselskabet.

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

.. og der er ikke noget nyt i at et moderselskab kan sælge kapitalandele skattefrit, nyt er blot at ejertidskravet bortfalder

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er jo det nye i det at der nu er et krav om en ejerandel på 10% eller mere og hvis vi taler om indirekte ejerskab via andre selskaber skal der som udgangspunkt være tale om en reel ejerandel (ejer man 50% af et mellemliggende holding som ejer 10% i det aktuelle driftsselskab ejer man jo reelt kun 5% og der griber de nye regler som udgangspunkt ind).    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Aug 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Takker for gode svar.

Vil nu forsøge at sælge mit Aps med tilhørende udlejningsejendom.

Sikkert ikke nemt for ikke at sige umuligt men det skal da prøves ;-)

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo også væsentlig nemmere/billigere for en køber, at overtage hele selskabet :-)

Hvor stor en ejendom er der tale om?

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Aug 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 00:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg mener jo også at det hele er meget nemmere når selskabet følger med... Men jeg har nu aldrig selv set en ejendom udbudt til salg MED drift selskab.

Prøver at sætte skidtet på Amino virksomhedsbørs.

Der er tale om en ejendom med 2 store ejerlejligheder (er udstykket hver for sig og kan sælges fra stykvis når markedet forhåbentlig retter sig) med tilhørende stor have og gård.

Alt er renoveret i 2007-2008. Kælderen er lavet til beboelse (2 stk værelser) disse er ikke godkendt til beboelse men kan lejes ud som depot/kontor. På nuværende tidspunkt har jeg 2 studerende boende der.

Lejeindtægt er på 208.000 kr pr år.

Sælges for 2,8 mill med selskab.

Tilmeldt 24. Jul 06
Indlæg ialt: 1187
Skrevet kl. 00:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er meget normalt at erhvervsejendomme bliver solgt i selskaber, men beboelsesejendomme er ikke så ofte et syn :)

Er der ingen gæld i selskabet, eller hvordan beregner du prisen? Normalt er det jo blot indre værdi + det afkast du vil have, som skal være prisen på anparterne.

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det vel ikke sådan, at der er nogle forhold der skal tages i betragtning før du bare sådan kan sælge udlejningslejligheder? ... er der ikke noget med at de nuværende beboere skal tilbydes at købe lejligheden som de første?

Jeg kender ikke lige lejeloven, kan bare huske at vi engang for år tilbage blev tilbudt - som vi skulle efter loven - at købe de ejendomme vi boede i som lejere

Fra Aalborg
Tilmeldt 8. Aug 09
Indlæg ialt: 32
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Jepsen:

Det er meget normalt at erhvervsejendomme bliver solgt i selskaber, men beboelsesejendomme er ikke så ofte et syn :)

Er der ingen gæld i selskabet, eller hvordan beregner du prisen? Normalt er det jo blot indre værdi + det afkast du vil have, som skal være prisen på anparterne.

 

Selskabet har gæld til kreditforeningen samt en kassekredit i banken (boliglån, som også bruges til driftkonto) Så en ny ejer af selskabet skal selvfølgelig godkendes af disse 2. 

Prisen har jeg sat udfra vurderinger fra ejendomsmægler og erhvervs ejendomsmægler.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)