Jeg lærte på et regnskabskursus for nogle år siden at dele udgiften til telefonabonnement og internetforbindelse fifty-fifty mellem firma og privat. Min telefon og pc er anskaffet før jeg startede firma og er således min private. Skal jeg fortsat dele udgiften som tidligere fra 2010? gode decemberhilsener Ida |
Hej
Ida Theen:Skal jeg fortsat dele udgiften som tidligere fra 2010?
Nej..
Du har så 2 muligheder.
Mulighed 1) Du beholder pc, telefon, telefor regning, internet regning osv. i privat regi. Du kan så ikke trække noget som helst fra i din virksomheds skatteregnskab men afholder alle udgifter privat. (hermed slipper du for multimediaskatten)
Mulighed 2) Du indskyder pc (med printer osv.), telefon i virksomheden som privat indskud. På denne måde afholder virksomheden alle udgifter til telefon, internet, afskrivninger på pc osv. men til gengæld vil du blive beskattet efter multimediaskatten = skat af 3.000 kr. pr. år. Bemærk at alle husstandens telefoner mm. kan køre over denne ordning, uden at der skal betales mere end af den grund.
Hvad der bedst kan betale sig kommer naturligvis an på dit private forbrug af telefon, internet osv. men jeg vil dog umidbart gætte på at mulighed 2 er den klart billiste for dig.
Bemærk at hvis din virksomhed er et Aps eller A/S skal virksomheden købe pc + telefon, da du ikke her kan foretage privat indskud.
Mvh.
Benjamin