Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Julekalender

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Sep 08
Indlæg ialt: 271
Fra  www.milledille.dk Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi har oprettet en julekalender med gaver hver dag, men nu bliver jeg altså i tvivl om, hvordan jeg skal kontere gaverne. Er det en reklameudgift eller et spild (altså helt spildt er det forhåbentligvis ikke). Nogen af gaverne er gavekort, som nok ikke bliver brugt i år. Hvordan konterer jeg lige det? Hmmm...syntes det var sådan en god idé men en julekalender, men kan slet ikke finde ud af, hvordan jeg skal bogføre det. Gaverne svinger mellem 149 kr. og 1250 kr. Åh åh...er der ikke også noget med, at man skal betale skat af en gave, der koster over et eller-andet?

Håber der er nogen, som kan hjælpe.

Venlig hilsen

 

Louise Berg

 

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 03:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Først må jeg hellere tjekke om jeg har forstået dig rigtigt, din virksomhed har lavet en gave kalender til virksomhedens ansatte. Korrekt forstået??

Hvis jeg har forstået dig korrekt så skat det bogføres på følgende måde:

Alle de ting du har købt til julekalenderes skal debiteres driftomkostninger og krediteres bank/kasse eller hvordan du nu har betalt.

Gavekort skal igen debiteres driftomkostninger, men skal krediteres kontoen gavekort under passiver (Jeg antager her at det er gavekort til din egen virksomhed. ellers er det samme måde som ting)

Driftomkostninger = fuldt fradrag for virksomheden.

 

Beskatning hos medarbejderen, her er der 3 kategorier.

1) Penge og gavekort beskattes som A-indkomst. Altså på samme måde som alm. løn. (hele beløbet)

2) Ting gaver til en værdi under 700 kr. = Ingen beskatning hos medarbejderen.

3) Ting gaver til en værdi over 700 kr. = Medarbejderen beskattes af værdien der ligger over de 700 kr. (B-skat)

I tilfælde 1 er det virksomhedens ansvar at oplyse SKAT om medarbejderens ekstra indkomst.

I tilfælde 3 er det medarbejderens eget ansvar at oplyse SKAT om den ekstra indkomst.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 03:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu glemte jeg at skrive at momsen på gaverne ikke kan medregnes i virksomhedens momsregnskab.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 27. Sep 08
Indlæg ialt: 271
Fra  www.milledille.dk Skrevet kl. 06:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Godmorgen Benjamin

 

Pyha, sikke en masse man skal forholde sig til, men tusinde tak for hjælpen.

 

Venlig hilsen

 

Louise Berg

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 16:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen

Ja skattereglerne er ikke altid lige enkle ;)

Jeg blev i øvrigt i tvivl om hvorvidt jeg havde forstået dig helt korrekt. er der tale om én julekalender (til deling mellem medarbejderne, hvor hver medarbejder får én gave). Eller er der tale om en julekalender pr. medarbejder (med flere gaver pr. medarbejder).

Hvis det er det sidste, så er det nemlig summen af gavernes værdi der er væsentlig.

eks. en medarbejder får en advents gave kalender, med 4 gaver i. hver gave har en værdi af 250 kr. (inkl. moms). gavenes værdi i alt = 1.000 kr. --> medarbejderen skal oplyse skat om at han har haft en ekstra indkomst på 300 kr. (1.000 kr. minus 700 kr.), oplyses som B-skat.

 

Mvh.

Benjamin

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Benjamin:

2) Ting gaver til en værdi under 700 kr. = Ingen beskatning hos medarbejderen.

Gaver til medarbejdere er beklageligvis kun skattefri, når der er tale om lejlighedsgaver f.eks. i anledning af mærkedage. Begrebet dækker over jul, bryllup, runde fødelsdage osv. Reglen omfatter ikke gavejulekalender, når tingene har en reel værdi som i dette tilfælde. Ligesom begrebet "onsdagsgaver" eller lignende falder uden for begrebet mærkedage.

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig - men ellers en meget fin redegørelse.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)