Jeg er lidt ked af dit svar, for du forplumrer faktisk billedet lidt med nogle unødige fejltolkninger af sagen.
Kenn Olsen:
Nu er jeg ret sikker på at en af de ting der er gået helt galt er at du ikke har været hurtig nok til at kontakte dem og uanset hvad har du bundet dig til en fastlagt periode. Tror du skal se om ikke du selv kan aftale et møde med dem og så måske den vej igennem slippe med at betale de 160,000 kr. som jeg forstår du ikke har betalt i afdrag. Det er sjovt at folk ikke kan se at lease en ting er lavet over en beregning og holder man ikke den, er det bare at betale.
Nu er jeg ret sikker på at en af de ting der er gået helt galt er at du ikke har været hurtig nok til at kontakte dem og uanset hvad har du bundet dig til en fastlagt periode. Tror du skal se om ikke du selv kan aftale et møde med dem og så måske den vej igennem slippe med at betale de 160,000 kr. som jeg forstår du ikke har betalt i afdrag. Det er sjovt at folk ikke kan se at lease en ting er lavet over en beregning og holder man ikke den, er det bare at betale.
Her antager du at vi har forholdt os passive. Det er bare ikke korrekt. Vi tog kontakt til leasingselskabet allerede FØR første ydelse blev misset. Vi tog kontakt og forklarede dem at vi gerne ville aflevere bilen da vi så frem til at kassen var ved at løbe tør. Dette forslag tog leasingselskabet ikke imod.
Kenn Olsen:
Håber du finder en løsning, men undrer mig over hvordan man som selvstændig kan vælge at hæfte privat for et lån hvis man ikke er villig til at betale hvis det går galt. Men det var desværre nok nøglen der trak mere end (OM) tanken.
Markedet har ændret sig MARKANT og værdien af den type biler er styrtdykket. I dag havde jeg ikke kautioneret på samme måde og det er derfor jeg forsøger at finde ud af, om der ikke på en eller anden måde kan gives mig en vis for form ........ ja hvad skal man kalde det....... altså leasingselskabet ville have hængt på værditabet hvis aftalen var gået som forventet. Jeg vil utrolig gerne finde en løsning hvor det ikke alene er MIG, der personligt skades af det.
Jeg tror ikke mange i samme situation kan skydes i skoen at de burde have forudset finanskrisen eller regeringens indgriben i afgifterne, der reelt har smadret værdien af den type biler.
Kenn Olsen:
ps. at du skjuler bilen er nok det værste du kan gøre, for så viser du jo at du ikke er indstillet på en løsning. Og jo kære Aminoer jeg håner ikke manden men forestil det var din vare der ikke blev betalt for, og du fik tilbudet at du kunne hente den igen, og så bare kreditere fakturaen. Ville du det ?
Igen antager du noget forkert - jeg skjuler ikke bilen. Jeg har bare endnu ikke returneret den.
Nu hvor det er den 1.dec, så ville jeg aflevere bilen tilbage i rengjort og nyvasket stand, og naturligvis tage billeder af bilen inden aflevering OVERALT, både interiør og exteriør.
Jeg ville derefter foreslå en afdragsordning. PÅ SKRIFT, for de manglende ydelser over en periode som du mener du kan klare.
På den måde har du vist velvilje til at betale de manglende ydelser, og da leasingperioden er ovre, så er der ikke mere der.
Det vil blive meget svært for leasingselskabet at påvise et tab ud over ydelserne, og den tilbyder du jo så at betale.
I en given retssag, vil du højst sandsynligt ikke komme til at betale mere end ydelserne + renter. Kan godt være det er surt, men det er med til du undgår en del ubehageligheder.
Det vil blive meget svært for leasingselskabet at påvise et tab ud over ydelserne, og den tilbyder du jo så at betale.
Beviser de ikke ganske let tabet ved at sælge bilen eks. på auktion og dermed konstatere hvad de har tabt?
Lagersalg123:
I en given retssag, vil du højst sandsynligt ikke komme til at betale mere end ydelserne + renter. Kan godt være det er surt, men det er med til du undgår en del ubehageligheder.
Jeg er helt klart villig til at tage en sag på det, hvis det kan mindske mit tab personligt. Hvordan er du nået frem til din konklusion om at en retssag på den måde kan falde ud til min fordel når jeg er selvskyldnerkautionist?
Er det fordi der er den "fornuft" indbygget i systemet, at jeg kan få ret i min tanke om at den negative konsekvens for mig er så meget mere omfattende, end den manglende indfrielse af aftalen rent faktisk "bør koste" mig?
Hvis du afleverer bilen i dag, så skylder du vel kun de 4 afdrag, som du nok ikke kommer uden om at betale personligt, da du jo har kautioneret.
Som jeg oplever det, har jeg personligt kautioneret for det hele - altså også for det tab der måtte komme ved tvangssalg af bilen. Jeg kan derfor ikke forestille mig at jeg kan nøjes med at hæfte for de manglende ydelser, hvilket dog ville være en rigtig dejlig løsning, som jeg vil forelægge min advokat.
Har der være lign. sager man kan henvise til, hvor kautionen kun er begrænset til selve ydelserne og ikke et værditab ved en tvangsrealisering?
Børge:
For at undgå konkurs kan du måske selv købe bilen, altså frikøbe den til den markedspris der nu er, og så påtage dig et mindre tag den vej.
I den nuværende situation kan jeg ikke forestille mig at jeg kan låne en million i banken til en brugt bil ...... herudover ville jeg slet ikke kunne betale den og jeg ønsker slet ikke at overtage den.
De kan ikke påvise (i disse tider) et større tab end din manglende indbetaling af ydelser + renter.
De står faktisk bedre ved at indgå aftalen med dig end ved at have sokgt bilen tidligere.
De har, når de skal opgøre et tab, et ansvar for en positiv opfyldelsespligtm hvilket indebærer at de skal søge aktivet solgt til højst mulige pris. Det har markedet ikke kunne imødekomme, derfor er det bedre for dem at indgå en afdragsaftale med dig og dermed både få bilen og de manglende ydelser, set i forhold til at få bilen og så muligvis aldrig se penge,
Personligt skal du ikke være nervøs, du bliver ikke erklæret personlig konkurs på grund af dette.