Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Endnu et moms-spørgsmål

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jensen:
Det er den virksomhed der ejer BMW'en der har sendt en faktura til mig.

Så den norske virksomhed kan i princippet trække momsen fra i deres eget regnskab - og videresende fakturaen inklusiv moms til den danske virksomhed?Big Smile

Henrik

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik P. Ernst:
I din situation har du beskadiget en norsk privatbil der primært bruges i Norge af en norsk privatperson

Du misser at der er tale om en firmabil og fakturen er sendt fra en virksomhed og ikke en privatperson...

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Henrik er inde på, skal momsen afregnes i forbrugslandet. Hvis bilen hører til i Norge og reparationen er foregået i Norge, er der altså moms på regningen, og den er ikke refunderbar i en dansk virksomhed. Det er nok en lidt bred fortolkning af reglerne, hvis man lader virksomheden i Norge betale regningen og fratrække momsen og herefter viderefakturerer til Danmark. Det kan sikkert lade sig gøre, men det er nok ikke efter lovens intentioner.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:
Det er nok en lidt bred fortolkning af reglerne, hvis man lader virksomheden i Norge betale regningen og fratrække momsen og herefter viderefakturerer til Danmark.

Enig! Men det virker som tilfældet her. Spørgsmålet er om ikke Jensen skal rette henvendelse direkte til det norske firma og høre om det ikke beror på en misforståelse, at der er moms på fakturaen?

En tilbagesøgning af momsen direkte hos de norske myndigheder virker ikke realistisk.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:


En tilbagesøgning af momsen direkte hos de norske myndigheder virker ikke realistisk.

Enig i den del. Men jeg mener faktisk, at der skal moms på fakturaen siden der ikke er tale om eksport af hverken vare eller ydelse men alene betaling fra 3. mand.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:


En tilbagesøgning af momsen direkte hos de norske myndigheder virker ikke realistisk.

Enig i den del. Men jeg mener faktisk, at der skal moms på fakturaen siden der ikke er tale om eksport af hverken vare eller ydelse men alene betaling fra 3. mand.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jacob - og alle I andre

Det var den her med "kun inden for EU" jeg faldt over:

Jacob Oettinger:

Din faktura med moms er korrekt, det er kun inden for EU vi undlader at sende momspenge mellem landende, men i stedet afregner i vores eget land.

Rent faktisk er det mest almindelige, at handel mellem lande - både inden for og uden for EU sker momsfrit. Langt, langt de fleste ydelser handles momsfrit når der er tale om B2B. Der er nogle få undtagelser og en af dem er den Jensen er endt op i.

At jeg reagerer var fordi "Hvis nu" du begav dig af med at sælge eksempelvis ydelser til kunder i lande uden for EU og "hvis nu" du lagde dansk moms på, så ville du sikkert snyde dig selv for nogle kunder/penge. Og omvendt - hvis du blindt accepterer ydelser fra tredjeland med national moms på, så kan du også risikere at snyde dig selv.

Det var bare ded'

Vh og go' week-end til alle. Nu vil jeg holde momsfri. Har siddet de sidste fire dage og spaltet momsloven op i enkeltdele (helt ned på litraer), lagt det hele ind i en database inklusive kodet opdaterings- og søgesystem også herefter læst ikke offentliggjorte kendelser fra Landsskatteretten og hæftet relevante lovbestemmelser på selve afgørelsen.

Nørj hvor er det kedeligt Cool - men forhåbentlig kan skidtet sælges.

Vh
Vatnissen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Anette Sand/Regnskabsskolen:
Men jeg mener faktisk, at der skal moms på fakturaen siden der ikke er tale om eksport af hverken vare eller ydelse men alene betaling fra 3. mand.

Hvis man nu anlægger den betragtning, at det er en erstatning som Jensen betaler til det norske firma som erstatning for det tab som den norske virksomhed har lidt.

Erstatningen vil formentlig i denne situation også efter norske regler være momsfri. Jeg ville stadigvæk gøre indsigelse overfor den norske virksomhed. Der er ingen grund til at det er dem som "vinder" momsen.


Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 15:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:
.

Erstatningen vil formentlig i denne situation også efter norske regler være momsfri. Jeg ville stadigvæk gøre indsigelse overfor den norske virksomhed. Der er ingen grund til at det er dem som "vinder" momsen.

God pointe. Set fra erstatnings-vinklen bør det være momsfrit og med afregning direkte til den virksomhed, som ejer bilen.

Fra København
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 18
Fra  Simpelt Regnskab ApS Skrevet kl. 16:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars

Tak for svaret. Noget tyder på jeg skal i krig med momsloven omkring §14 :)

God weekend

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)