Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Når succes bliver et problem

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg er løbet ind i et problem, som jeg virkelig godt kunne bruge jeres sparring på.

For ca. 1 år siden var jeg synlig, også herinde med en hjemmeside med titlen "Kunder på et Sølvfad" hvor jeg tilbød No Cure - No Pay samarbejder (siden er lukket igen så vi kan koncenterere os om de projekter, vi startede)

Jeg mødte een af vores samarbejdepartnere her på Amino og vi har sammen skabt et fælles projekt der siden er gået rigtig godt. 

Anyway, Jeg har altid været på udkig efter gode domænenavne, og i forbindelse med eet af projekterne valgte jeg at bruge eet af vores "gamle" fra "puljen" .

Samarbejdet om, at vi leverer kunder til partneren kørte fint, og som i så mange af disse projekter leverede vi hurtigt ca. 5 gange flere nye kunder end vores partner selv har været i stand til.

Projektet er nu vokset fra en idé for et år siden til, at vores samarbejdspartner nu er gået i gang med at stifte et aktieselskab på 1 mill.

Vi er begge enige om, at potentialet i virksomheden er meget stort og væksten er super.

Vores aftale er at levere kunder via vores domæne og hjemmesideløsning. Intet andet. 

Vi har en aftale om, at hvis vi stopper samarbejdet, skal vi fortsat have betaling i 3 år for leverede kunder.

Vi har som princip, at vores registrerede domænenavne er en af de væsentlige ting vi byder ind med og at værdien vi tilfører domænet via AdWords, Søgemaskineoptimering osv. er vores måde også i fremtiden at være en ligeværdig partner i fremtiden. Altså vores sikkerhed for ikke lige pludselig at blive uinteressant hvis f.eks. en større virksomhed kunne finde på at opkøbe eller overtage vores partners virksomhed.

Det har fungeret fint indtil nu i alle samarbejderne, men

Problemet kommer nu.

Vores partner valgte på et tidspunkt at oplyse os om, at han havde ændret firmanavn til samme navn som vores domæne.

Da jeg fik det at vide tænkte jeg: "Fint nok, vi ejer jo domænet, og hvis det giver mindre forvirring hos kunderne, så fint med mig"

Men vores partner ønsker nu at registere aktieselskabet med samme navn og ønsker derfor, at vi overdrager domænet til ham for, som han siger, bestyrelsen vil grine af ham, hvis han ikke en gang kan sikre sig de immaterielle rettigheder i selskabet.

Vi har 100% forståelse for hinandens situation og har 100% forståelse over for hinandens ønske om at have domænet.

Vi har talt tingene grundigt igennem; men kunne godt bruge noget hjælp til at tage den rigtige beslutning.

Vores partner fortæller envidere, at hvis vi ikke overdrager domænet, bliver han nødt til at finde et andet navn til hans aktieselskab.

En så alvorlig ting kræver, at man tænker tingene ordentligt igennem.

Da vi ikke selv kunne finde frem til en win-win her har vi aftalt at tænke over det i weekenden og ringe sammen på tirsdag. Jeg har fortalt min partner, at jeg sikkert ville vende den her på Amino og det er helt OK.

Så vi søger hjælp til at løse denne sag, så det er optimalt for begge parter.

Har du noget bud? Så er vi to partnere, der ville blive rigtig glade for en løsning.

Venlig hilsen,

Christian

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:49
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Hej Christian

Tillykke med succesen - herligt at høre :·) Derudover er jeg også imponeret over jeres gode samarbejde og ønske om at løse problemet på en fornuftig måde som er til gavn for jer begge. Det tror jeg bestemt er noget særligt.

Jeg kan godt forstå at din partner har brug for domænet - både for sin egen skyld - men også i forhold til bestyrelsen. Det er bestemt et område han er nødt til at have kontrol over nu firmaet har fået en vis størrelse.

Jeg synes der mangler nogle informationer om projektet, for at vi her på amino, kan komme med nogle ideer til løsninger. Eksempelvis: Er du medejer og hvordan er ejerfordelingen? Eller foregår din indtægt via leads eller månedlig fast betaling? Og ikke mindst - hvilke løsningsmodeller har i selv haft på bordet - disse kan være nyttige for at forstå situationen bedst muligt :·)

Mange hilsener Helle

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 19:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle.

Tusind tak for dit svar.

Jo, vores forhold er, at vi har 100% forståelse for hinandens situation, så selv om "der" er et problem har vi så meget erfaring, at vi lytter og forstår hinandens synspunkter.

Jeg er ikke medejer.

Mit bidrag er udelukkende at levere kunder i en jævn strøm til virksomheden.

Jeg har lige som ejeren investeret meget i markedsføringen og det er selvfølgeligt stærkt værdsat. Betalingen har jeg haft tålmodighed til at vente på (har ikke fakturerer en øre endnu) men tingene kører fra nu af og det begynder som sagt at gå stærkt, da jeg kan fakturere et OK beløb den første og herefter kommer det til at gå slag i slag med stadig stigende omsætning.

Vi har talt om, muligheden for, at jeg køber mig ind i aktieselskabet; men det føler jeg mig ikke rigtig klar til.

Min partners problem er også, at i nuværende aftale kan vi begge opsige aftalen med dags varsel. Det har jeg gjort for at beskytte min partner og ikke mig selv. Jeg kan dog ikke se noget problem i, at aftalen er uopsigelig i f.eks. 10 år fra vores side.

Så, det er vel det.

Vi har som sagt ikke fundet de vise sten endnu Tongue Tied

Venlig hilsen,

Christian

 

 

 

 

Fra Hvidovre
Tilmeldt 31. Aug 09
Indlæg ialt: 200
Fra  Mobilteknik A/S Skrevet kl. 20:10
Hvor mange stjerner giver du? :

De vise sten ligger da lige for. Det er jo fantastisk at han ønsker at benytte jeres domænenavn og via den vej stå som ejer af hele dynen. Nu har jeg selv et selskab og en af de ting jeg mener er aller vigtigst er fortrolighed og et kompagniskab som er skabt efter flere års samarbejde. Så var det mig der stod i denne her ville jeg da stille domænet til hans rådighed, men selvfølgelig sikre mig at alle kunder som kommer fra eller igennem jer kontraktligt er jeres kunder og i som en selvfølgelighed skal have kommision af alt salg.. eller hvad i ellers kan finde ud af internt.

Men sørg nu for at alt er på skrift. selv det som man plejer at sige det finder vi ud af.

og ja bemærk at jeg ville stille domænet til hans rådighed ikke give ham det. Og ønsker har at overtage må han jo bare op med nogle penge og betale det arbejde i har skabt indtil nu.

God vind med projektet.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian

Først synes jeg det er problematisk hvis din partner ikke ejer domænenavnet, da det er det samme navn som hans firma hedder. Det burde i måske begge have været mere opmærksomme på helt fra start af. Og været mere opmærksomme på at du skulle have haft en eller anden form for løbende payoff for dit arbejde indtil nu.

Når det nu er sådan alligevel, skal der så findes en løsning. Enten kan du overdrage ham domænenavnet mod en kontrakt for eks. de næste tre år, hvor du får en procentdel af omsætningen der genereres fra domænet. Hvis kontrakten brydes skal der så falde et givent kontantbeløb til dig (det samme som hvis du solgte ham domænet).

Ellers kunne han måske oprette et domæne som lyder hen af det samme og stadig passer til navnet. Dit domæne kunne så viderestille til hans domæne - mod leadgenerering - men han har stadig sit eget domæne.

Jeg tænker at en aftale hvor du får en løbende betaling som udspringer sig af salget i virksomheden, vil være en rigtig god løsning for jer begge. Een hvor i begge ønsker mere vækst og vil arbejde med dette og høste frugterne sammen. Disse betalinger skal naturligvis være fair i fordeling, så du har en god forretning - og så han stadig har en sund virksomhed.

Det var umiddelbart mine tanker - uden jeg kender hvilken type virksomhed det drejer sig om.

Det kunne være interessant for debatten hvis vi vidste hvilke løsninger i selv har overvejet. Måske der kan bygges videre på dette - eller en helt ny ide kan udspringe af det.

Mange hilsener Helle

Fra Cerros de Aquila, Mijas, Malaga, Spanien
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian,

Du ønsker ikke medejerskab, men vil gerne have del i den fortsatte vækst. Det er vel fordi du forventer at det vil vokse endnu mere.Men det er også det der giver problemer.

Ville du overdrage domænet for den rette pris? 

Du kan vel godt eje en del af aktierne og lave en aftale, hvor du gennem en årrække får en del af overskuddet for at overdrage domænet, uden at du skal have bestyrelses ansvar med mere.

Der er nogle ting du skal sikre dig imod, som jeg læser det du skriver.

1) At du får en forsat god indtjening for dit arbejde indtil nu, inklusive dit domæne i en periode som I sammen fastsætter.

2) At du er sikret i et tilfælde, hvor virksomheden sælges til anden side, med nyt ejerskab der ikke vil tage hensyn til dig. 

Jeg kan dog sagtens se din partners problem, hvis ikke han sørger for at selskabet har rettighederne til domænet, som er grundlaget for virksomhedens virke.

En sidste ting.

Hvordan står du når selskabet oprettes, drives videre på baggrund af domænet og efter nogle få år hiver dig i retten for at kunne overtage domænet. (det er jo ikke dit :) men kun dig der lejer det) Hvilket der tidligere har været en sag om, som er debateret her i forum .

 

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 21:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar, Kenn.

Nu er det jo et godt domænenavn, så klart at han gerne vil både benytte det og gerne vil have det Wink

Vores fælles projekt, skal vi kalde det symbiose er jo grundlæggende, det, der binder os sammen; men frygten er jo fra begge parter, at "noget" kan ske, som ændrer det.

Hans frygt er, at vi lige pludselig ikke mere kan levere denne strøm af kunder grundet evt. at vi har projekter kørende, der er endnu mere interessante. Dette er selvfølgelig ubegrundet, da vi stadig kun er ved at varme motorerne op Wink

Vores frygt er, (hvis domænet er overdraget) at een eller anden stor pengetank køber virksomheden, kaster nogle milioner i årlig markedsføring og kører os ud på et sidespor. Det føler jeg, at de vil have meget let ved, hvis vi ikke ejer domænet. Og så er det altså surt at have startet det hele og så få fingeren. Denne mulighed anser jeg som meget mere sansynlig end at vi skulle miste interessen i et godt samarbejde.

Så overordnet må du mene, at min partner må finde et andet navn til sit A/S hvis han ikke kan leve med, at vi er ejere af domænet sådan som jeg forstår dig.

Det bliver interessant at høre, om det er den generelle mening.


Jeg skylder at fortælle, at det hele blev udløst af en kunde, der dobbeltcheckede hos dk-hostmaster og her så, at det var os, der var ejere af domænet og ikke min partner.

Og det gav en del forvirring, når en virksomhed ikke ejer "sit eget" domæne.

Det er i et forsøg på, at få mere ordnede forhold, at ovenfor beskrevne aktiviteter er igangsat.

Lidt at en gortisk knude, ikke?

Nå, hellere prøve at rede den ud nu og finde en løsning alle kan leve med (også kunderne) ed at lade tingene sejle.

Andre forslag?

Venlig hilsen,

Christian

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 21:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Helle.

Tusind tak for gode input.

Måden du har beskrevet er måden vi stort set allerede arbejder sammen på i dag (3 år - men uden at domænet er overdraget)

"Hvis kontrakten brydes skal der så falde et givent kontantbeløb til dig (det samme som hvis du solgte ham domænet)."

Problemet er, at når en virksomhed vokser på denne måde, så vil et fast beløb den ene dag være voldsomt for min partner og et år efter ville vi begge kunne grine af samme beløb.

Så der går jo totalt jura i det hele med kontrakter osv. for at finde en rimelig afregningsmodel, der holder mere end nogle få uger.

Der er en årsag til at jeg har brugt den overskrift til indlægget, som jeg har.

Det er jo kriglet, det her.

Venlig hilsen,

Christian

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 21:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Cuno:

Hej Christian,

Du ønsker ikke medejerskab, men vil gerne have del i den fortsatte vækst. Det er vel fordi du forventer at det vil vokse endnu mere.Men det er også det der giver problemer.

Ville du overdrage domænet for den rette pris? 

Du kan vel godt eje en del af aktierne og lave en aftale, hvor du gennem en årrække får en del af overskuddet for at overdrage domænet, uden at du skal have bestyrelses ansvar med mere.

Der er nogle ting du skal sikre dig imod, som jeg læser det du skriver.

1) At du får en forsat god indtjening for dit arbejde indtil nu, inklusive dit domæne i en periode som I sammen fastsætter.

2) At du er sikret i et tilfælde, hvor virksomheden sælges til anden side, med nyt ejerskab der ikke vil tage hensyn til dig. 

Jeg kan dog sagtens se din partners problem, hvis ikke han sørger for at selskabet har rettighederne til domænet, som er grundlaget for virksomhedens virke.

En sidste ting.

Hvordan står du når selskabet oprettes, drives videre på baggrund af domænet og efter nogle få år hiver dig i retten for at kunne overtage domænet. (det er jo ikke dit :) men kun dig der lejer det) Hvilket der tidligere har været en sag om, som er debateret her i forum .

Hej Thomas.

Tusind tak for dine gode forslag Yes

Jeg synes, at du kommer med mange gode og interessante pointer, som jeg vil svare på senere i dag eller i morgen.

Venlig hilsen,

Christian

 

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 21:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian

Hvis virksomheden har så stort potentiale - så forstår jeg ikke hvorfor du ikke vil være medejer? Du kan jo i princippet bare være silence partner og eje eks 10% (fiktiv procent da jeg ikke kender arbejdsfordeling og risiko). Dermed sikrer du din partner at du arbejder på projektet uagtet andre opgaver - og du har mulighed for at beholde eller sælge dine 10% ved et evt videresalg fra din partners side. Og har der været voldsom vækst - så vil du også få en god deal ud af det :·)

Det virker meget oplagt at gå ind i firmaet med en ejerdel....

Mange hilsener Helle

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)