Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Afskrivning af defekt pc?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg købte i 2006 en bærbar computer til ca. 17.000 eks. moms. så den kunne selvsagt ikke straksafskrives.

Jeg har derfor afskrevet den med 25% om året siden.

Computeren er nu gået hen og blevet defekt.

Mit spørgsmål går på hvordan jeg nu får den trukket ud af mine aktiver?

Jeg har forstået det sådan, at man normalt enten sælger den eller får lavet en prisvurdering og sælger den til sig selv, men da denne er defekt har den jo ingen reel værdi?

Jeg kunne også læse et andet sted at en computer generelt kun skal listes under aktiver indtil den når grænsen for straksafskrivning, hvorefter den så kan straksafskrives eller hvordan?

Til info er det en enkeltmandsvirksomhed jeg driver.

På forhånd tak.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Jachobsen:
Jeg kunne også læse et andet sted at en computer generelt kun skal listes under aktiver indtil den når grænsen for straksafskrivning, hvorefter den så kan straksafskrives eller hvordan?

Korrekt. Når nu når ned under grænsen kan den straksafskrives. Det må så også være den letteste løsning af få den afskrevet og ud af bogholderiet.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke helt rigtigt Henrik - Det er hvis den samlede saldo på driftsmidlerne kommer under grænsen man kan straksafskrive restsaldoen. Til gengæld har man mulighed for at rense tab ud af driftsmiddelsaldoen ved at afgangsføre computeren til den skattemæssigt nedskrevne værdi og tage tabet med de samme.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
Ikke helt rigtigt Henrik - Det er hvis den samlede saldo på driftsmidlerne kommer under grænsen man kan straksafskrive restsaldoen.

Enig, Blev ikke præciseret godt nok!Crying

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det blev vist lidt for kryptisk for mig.

Men så er jeg i den situation, at jeg har afskrevet den computer med 25% i længere tid end hvad var nødvendigt.. Den er så indgået i mine aktiver længere end nødvendigt, men jeg vælger bare at afskrive den pr. 31/12 (trækker restbeløbet fra aktiver og lægger til afskrivninger right?).

Jeg har en anden pc i mine aktiver lige nu på en værdi af 12.535.. skal den trækkes fra i år også eller skal jeg nøjes med at afskrive de 25% i år og trække resten fra næste år?

Jeg skal nok snart have flyttet tingene over i et program i stedet for at sidde med excel ;)

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 17:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jachobsen

Selvom en pc kommer under 12.300 (ca. i år) grænsen. kan du ikke bare nedskrive den til nul, det kan kun gøres hvis dine samlede driftmidler (altså alt det du afskriver på) samlet kommer under 12.300 grænsen.

 

Hvis du derimod skrotter et driftmiddel (f.eks. en pc) kan du altid straks nedskrive den til nul. dette gør du blot ved at lave et internt bilag hvor du skriver at du har været nødt til at skrotte omtalte pc. Og derefter bogføre tabet på, kredit konto XX pc (eller hvad den nu hedder), og debet konto XX Tab og gevinster ved afhændelse af driftmidler.

Bemærk at konto XX Tab og gevinster ved afhændelse af driftmidler også bruges hvis du sælger et driftmiddel, og det sælges til en højere/lavere pris end den bogførte værdi.

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det hurtige svar Benjamin.

Jeg har kun de 2 pc'er i mine driftsmidler. Værdien var samlet 19.290 ved årets begyndelse og nu hvor den gamle pc er død, som har en nuværende værdi på 6755 ryger jeg så ned på de 12.535..

Så når jeg ikke har andre driftmidler, kan jeg godt nedskrive den nyere pc til 0 næste år - ikke?

Tilmeldt 23. Aug 06
Indlæg ialt: 360
Skrevet kl. 17:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

underforstået at du ikke næste år anskaffer andre driftmidler, så jo :)

 

Mvh.

Benjamin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for det.. så langt så godt.

Mht. regnskabet.. Skal jeg blot lave en ny kolonne, der hedder "Tab og gevinster ved afhændelse af driftmidler" hvor jeg debiterer den nuværende værdi af den defekte pc og krediterer værdien i Aktiver?

Hvor skriver jeg tabet ind når det kommer til selvangivelsen/årsregnskabet?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)