Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring kreditnota

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 17. Jun 08
Indlæg ialt: 242
Fra  Unique Play Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle aminoer :)

 

I min daglige bogføring lavede jeg en fejl. Jeg lavede en købsfaktura som jeg bogførte på 2800 EU-erhvervelser og lod den så bogføre med det samme. Jeg kan dog se at de ser forkert ud, så jeg vil lave en kreditnota og starte forfra. dette kan jeg dog ikke pga. at fakturaen er betalt og derfor låst - men hvad gør jeg så? Da jeg bogførte det bilag, blev ingen penge taget fra afstemningskonti banken - og det er her fejlen er.

Korrekt bogføring som jeg har gjort nu er at indskyde pengene for fakturaen på mellemregningskontoen, og derefter oprette en ny identisk faktura, som jeg så har betalt, og der ser alt rigtigt ud. Men jeg mangler at modsvare den første faktura hvor det gik galt for mig på.

 

Hvad gør jeg ? Jeg bruger SummaSummarum 3

 

På forhånd tak :)

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michelle

Ud fra et regnskabsmæssigt synspunkt (og sådan som revisoren og skat vil have det), skal du blot sørge for at der ikke er nogle "åbne poster" og at evt. betalinger er modsvaret med en faktura, som der er angivet moms for. Derfor ved dit problem er svaret nok at

1) Oprette ny faktura uden fejl
2) "Parre" den med indbetalingen
3) Oprette en kreditnota til den første fejl-faktura - teksten kan blot lyder "intern kreditnota grundet fejl".

Så har du lukket begge poster, ligesom du med den sidste faktura har angivet overfor moms at du vitterligt har den omsætning. Dit system viser nu korrekt for kunde, din moms er på plads og din omsætning er korrekt.

NB: Nu ved jeg ikke om du er månedsmomset eller ? Men fakturaen der matcher betalingen, skal være bogført i samme momsinterval som indbetalingen - hvis ikke "skyder" man jo momsen uberettiget ;-)

Håber det gav mening. Mvh Larsen Finans ;-)

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Stig Larsen :
NB: Nu ved jeg ikke om du er månedsmomset eller ? Men fakturaen der matcher betalingen, skal være bogført i samme momsinterval som indbetalingen - hvis ikke "skyder" man jo momsen uberettiget

Jeg vil nu mene at det er fakturadatoen der afgørende for den momsmæssige behandling og ikke betalingstidspunktet. Måske jeg misforstår dit svar

Hvis jeg i 4. kvartal modtager/udsender en faktura er det i 4 kvartal jeg skal medtage momsen heraf. Om jeg modtager betalingen/betaler i en efterfølgende momsperiode er momsregnskabet uvedkommende

 

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 09
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 16:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Christian

Nej, vi er stadig helt enige ,-) Men hun havde jo modtaget pengene før (da de knyttede sig til en faktura hun ville rette i etc.). Derfor skal den nye faktura for god ordens skyld blot ligge inden for samme momsinterval, så det ikke ser ud som om faktura er udstedt, betaling modtaget, faktura krediteret og så glemmer man at lave den nye faktura indtil næste momsinterval - det kunne jo i værste fald ligne snyd, da man så har momspengene som ekstra-likviditet.

Men alt det er jo ren lovstoft og teori - pointen er vel bare at har man udstedt en forkert faktura der er indbetalt på - skal man kreditere fejl-fakturaen, åbne en ny og parre den med indbetalingen. 

;-) Mvh Stig ( Larsen-finans-dk )

Stig Larsen - www.larsen-finans.dk- info(snabela)larsen-finans.dk - Telefon 70 26 99 11 - Du finder os også på Facebook

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)